Spotreba áut vlani opäť stúpla! Môžu za to SUV a odpor k nafte

Európska únia tlačí na znižovanie emisií nových áut. Automobilky sa snažia vyhovieť. Ale akosi to nestačí.

12.03.2019 18:00
debata (8)
Proti snahe o znižovanie spotreby paliva áut... Foto: Consumer Reports
EPA - spotreba paliva Proti snahe o znižovanie spotreby paliva áut idú zákaznícke trendy. najmä znížený dopyt po naftových modeloch a zvýšený dopyt po ťažších SUV.

Od roku 2007 došlo v Európskej únii k znižovaniu produkcie ostro sledovaného CO2, ktorý pochádza z výfukov nových áut. Kým pred 12 rokmi vypúšťali na kilometer 199 gramov tohto skleníkového plynu, v roku 2016 to bolo len 117,8 gramu. Zdalo sa, že downsizing, ktorý bol reakciou na laboratórnu metodiku merania emisií NEDC, je zázračným liekom na boj proti emisiám. Lenže všetci vieme, že v realite narástla odchýlka medzi normovanou produkciou CO2, a tou skutočnou na cestách, o viac ako 40 %. Takže je otázne, či za posledné roky vôbec došlo k nejakému zníženiu spotreby nových áut. Emisie CO2 sú totiž priamo úmerné konzumácii nafty či benzínu.

A hoci sa metodika nemenila, v nasledujúcom roku, teda v roku 2017, poukázali údaje organizácie JATO Dynamics, na rastúcu produkciu CO2 pri nových áut. Tá sa zvýšila síce len o 0,3 gramu na kilometer, z pôvodných 117,8 na 118,1, ale bolo zrejmé, že sa niečo deje. A aj sa dialo. Proti znižovaniu emisií stálo niekoľko faktorov. Tým prvým bol zákaznícky odklon od naftových áut, spôsobený hystériou okolo ich škodlivosti. Pritom naftové motory majú vyššiu účinnosť a teda aj nižšiu spotrebu paliva a nižšie emisie CO2. Registrácie naftových áut padli v roku 2017 o osem percent.

Druhým faktorom zvýšenia spotreby, bola rastúca popularita SUV, áut, ktoré sú ťažšie a majú väčší odpor vzduchu. Oba trendy pokračovali aj vlani. SUV si prisvojili už viac ako tretinu registrácií a registrácie naftových áut zas padli o 18 % na 35,9 %. Kým benzínových sa predalo vlani 8,5 miliónov, naftových len 3,4 milióna. Hybridy a elektromobily sa síce tešili z rastúceho dopytu, ale aj napriek nárastu registrácií o 38,2 %, tvorili len zanedbateľné dve percentá trhu. A to rozhodne nedokázalo vykompenzovať množstvo paliva, ktoré si „potiahli“ z nádrže státisíce smädnejších benzínových áut.

Vývoj emisií CO2 nových áut v Európe

Rok CO2 (g/km)
2007 159,1
2008 153,8
2009 145,8
2010 140,8
2011 136,2
2012 132,3
2013 126,8
2014 123,3
2015 119,2
2016 117,8
2017 118,1
2018 120,5

Takže vlaňajší rok neveštil nič dobré a obavy sa naplnili. JATO Dynamics zverejnilo najnovšie údaje, podľa ktorých vzrástla vlani produkcia CO2 nových áut na 120,5 gramu na kilometer, teda o 2,4 g. Podieľajú sa na tom naftové autá, ktorých emisie stúpli priemerne o 4,4 % (122,3 g/km) aj benzínové, ktorých emisie stúpili o 2,1 % (125,5 g/km). Stoja za tým práve SUV. Situácia však bude pravdepodobne ešte černejšia, keďže tieto emisie sú vypočítavané na základe starého laboratórneho cyklu NEDC a nie novšieho a prísnejšieho WLTP, ktorý obsahuje aj test emisií v reálnej premávke.

Emisie CO2 pritom vzrástli v dvadsiatich z 23 sledovaných krajín. Najviac vo Veľkej Británii (+ 4,3 g/km), Švajčiarsku (+ 4,0 g/km), Belgicku (+ 4,0 g/km), Španielsku (+ 3,8 %) či Rakúsku (+ 3,0 g/km) a Dánsku (+ 3,0 g/km). Znížiť CO2 nových áut sa podarilo len trom krajinám a to Fínsku (- 0,6 g/km), Holandsku (-2,9 %) a Nórsku, ktoré zredukovalo tento skleníkový plyn až o neuveriteľných 11,4 g/km. Samozrejme, vyplýva to z enormnej podpory predaja áut s alternatívnym pohonom. V Nórsku si vlani prisvojili elektromobily a hybridy až 57 % trhu! Čo samozrejme nie je možné inde v Európe.

Čo sa týka výrobcov áut, boli len štyria, ktorý vlani podľa JATO Dynamics znížili v emisie CO2. Týka sa to najmä Toyoty (-1,4 g/km), ktorá sa ako jediná automobilka dostala pod hranicu 100 g/km. Vyplýva to z faktu, že až 60 % jej vlani predaných vozidiel na starom kontinente, malo hybridnú sústavu. Na druhej strane vieme, že hoci hybridy vykazujú naozaj nižšiu spotrebu paliva, ich odchýlka medzi udávanou a totu reálnou patrí k najvyšším. Uhlíkovú stopu sa ešte podarilo mierne znížiť značkám Nissan (-5,2 g/km), Suzuki (- 0,7 g/km), Seat (-1,1 g/km) a VW (- 0,7 g/km). Všetci ďalší 16 výrobcovia išli presne opačným trendom.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba áut #JATO Dynamics #emisie áut
Články podľa značiek