Sú automobilky pripravené na normu Euro 6d-Temp? To ukazujú nemecké registrácie

Sprísňovanie emisných noriem dáva automobilkám poriadne zabrať. Niektoré však vývoj razantne predbehli a už dnes majú väčšinu portfólia v súlade s normou Euro 6d-Temp. Tá začne platiť od 1. septembra. Najlepšie pripravené je Volvo, najmenej Dacia, Toyota a Renault.

21.03.2019 06:00
debata
Volvo celkom preskočilo emisnú normu Euro 6c a... Foto: Volvo
Volvo S60 - 2018 Volvo celkom preskočilo emisnú normu Euro 6c a rovno stavilo na prísnejšiu 6d-Temp. Spĺňajú ju už všetky modely, ktoré v súčasnosti ponúka na trhu.

Od prvého septembra sa bude automobilkám „dýchať“ opäť ťažšie. A nám ľahšie, pretože vstúpi do platnosti emisná norma Euro 6d-Temp, ktorá bude platiť pre všetky nové autá registrované v Európe. Zásadnou zmenou oproti Euro 6c je skutočnosť, že preverovanie emisných parametrov podľa homologizácie WLTP sa bude merať nielen v laboratóriu, ale aj na ceste v cykle RDE. To je finančne dosť náročné, keďže homologizovať treba každú verziu a motorizáciu samostatne. Preto viacerí výrobcovia Euro 6c celkom preskočili a na trh uviedli rovno modely splňujúce Euro 6d-Temp.

Pohľad na to, ako sú automobilky na septembrové škrtenie emisií priebežne pripravené, dávajú údaje o februárové registráciách nových áut v Nemecku, teda na najväčšom automobilovom trhu Európy. Z nich vyplýva, že najväčší náskok pred konkurenciou má Volvo. Sto percent predaných áut vo februári už zodpovedalo novej norme. Veľmi dobre sú na tom aj Hyundai (98 %), Audi (97 %), Opel (97 %), Seat (96 %) a Kia (93 %). Česká Škoda má spolu s Mini pripravených 90 % áut. Na opačnej strane rebríčka nájdeme Daciu (21 %), prekvapujúco Toyotu (43 %) a Renault ( 46 %).

Dacia ide v prechode na 6d-Temp pomalším... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 Dacia ide v prechode na 6d-Temp pomalším tempom. Očakávané limity spĺňa zatiaľ len 21 % z jej predávaných áut. Aspoň v Nemecku.

Smart síce neregistroval ani jedno jediné auto s normou Euro 6d-Temp, vyplýva to však zo zmeny jeho stratégie, teda prechodu k elektromobilom. A potom tu máme dva príklady automobiliek, ktoré predali z celkového objemu síce zanedbateľné množstvo vozidiel, ale tých, ktoré sú pripravene na ešte prísnejšiu normu Euro 6d, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2021. Ide o Mercedes-Benz a Porsche. Rozdiel spočíva v sprísnení emisných limitov povolených pri teste v reálnej premávke. Kým do roku 2021 môžu laboratórne dáta emisií NOx prekročiť na ceste o 110 %, potom to bude už len o 50 %.

Samozrejme, do septembra sa mnohé zmení. Automobiloví výrobcovia budú postupne nasadzovať nové motory Euro 6d-Temp a zvyšovať ich podiel v portfóliu. Ak to nestihnú, čaká nás podobný scenár ako vlani v septembri, keď z ponuky vypadlo množstvo modelov, ktoré neboli homologizované podľa cyklu WLTP, čo môže znamenať zníženie registrácií. Naopak, v lete môžeme očakávať nárast registrácií spôsobený snahou dostať k zákazníkom pred 1. septembrom čo najviac vozidiel s normou staršou ako Euro 6d-Temp. S tým by sa mohlo spájať aj množstvo atraktívnych akcií.

Podiel áut Euro 6d-Temp predaných v Nemecku (2/2019)

Značka Podiel 6d-Temp
Volvo 100 %
Hyundai 98 %
Audi 97 %
Opel 97 %
Seat 96 %
Kia 93 %
Mini 90 %
Škoda 90 %
Ford 89 %
Peugeot 89 %
Porsche 89 %
Volkswagen 87 %
Mazda 86 %
BMW 85 %
Suzuki 80 %
Citroen 79 %
Mitsubishi 77 %
Mercedes-Benz 76 %
Nissan 73 %
Fiat 61 %
Renault 46 %
Toyota 43 %
Dacia 21 %
Smart 0 %
Všetky značky 83 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #emisie áut #Euro 6d- Temp
Články podľa značiek