Čína testuje 'zázračné' parkovisko. Pojme takmer dvakrát toľko áut

Čína je najväčším automobilovým trhom sveta. A to prináša aj problémy. Narastajúci počet vozidiel robí mestám problémy. Napríklad aj s parkovaním. Tento nápad by mohol pomôcť.

17.04.2019 16:00
debata
Princíp tohto parkoviska spočíva v tom, že... Foto: Chongqing
Chongqing - parkovací dom v Číne Princíp tohto parkoviska spočíva v tom, že vozidlá sú na parkovacích miestach naklonené v uhle 30 stupňov. O to menší je potom ich pôdorys.

Poznáte mesto Chongqing? No vidíte, a pritom má 8,5 milióna obyvateľov. To je takmer dvojnásobok obyvateľov Slovenska. Leží v Číne a podobne ako v ďalších mestách ríše stredu aj ono sa borí s prudko rastúcou dopravou. Áut tu pribúda ako húb po daždi. Veď Čína je od roku 2009 najväčším automobilovým trhom planéty. Len vlani sa tu napriek trojpercentnému poklesu predalo 22,7 milióna vozidiel. Hustne doprava, smog a navyše je problém s parkovaním. Práve v Chongqing sa však zrodil nápad, ktorý by mohol pomôcť. Testujú tu nové parkovisko, ktoré sa veľmi nepodobá na tie bežné. Na jeho parkovaciu plochu sa totiž zmestí o takmer 70 % áut viac. Pritom nehovoríme o riešení pomocou ďalšieho podlažia.

O zasunutie na parkovacie miesto sa starajú... Foto: Chongqing
Chongqing - parkovací dom v Číne O zasunutie na parkovacie miesto sa starajú pohyblivé platformy, vybavené až dvanástimi senzormi. Tie strážia, aby nedošlo ku kontaktu s inými platformami a vozidlami.

Ako je to možné? Neplatia tu pravidlá normálnych parkovísk, kde každé vozidlo zaberá minimálne plochu svojho pôdorysu a navyše potrebuje priestor na parkovací manéver a dostatočne širokú príjazdovú uličku. Na parkovisku s plochou 400 štvorcových metrov, ktoré sa nachádza v parkovacom dome vo vedecko-technologickom centre Chongqing, sú totiž vozidlá umiestnené na pohyblivých platformách, naklonených v uhle 30 stupňov. Tým pádom potrebujú menšiu plochu. A ďalšie metre štvorcové parkovacieho priestoru vznikajú vďaka radikálnemu zúženiu uličiek. Zaparkovať tu štandardným spôsobom by ste teda nedokázali, no v tomto prípade pomôžu práve „dopravníky“, ktoré sa vysúvajú priečne do uličky.

Potom už stačí vyjsť na „rošt“, zabrzdiť a o naklonenie a zasunutie vozidla do parkovacieho boxu sa postará samotná platforma. Nechcený kontakt s inými vozidlami stráži dvanásť senzorov. A podobne je to pri odchode z parkoviska. Platforma sa vysunie do uličky, vy z nej zídete a môžete pokračovať. Výsledok? Po úprave môže na ploche, kde sa pôvodne zmestilo 24 áut, parkovať až 40, to je takmer o 70 % viac. Navyše sú tu ďalšie možnosti. Tak napríklad vybaviť platformy indukčnými platňami, ktoré by počas parkovania nabíjali elektromobily. Do budúcna sa navyše počíta s automatizáciou. Auto by ste jednoducho odovzdali robotickej platforme pri vstupe a tá by celý proces vykonala sama.Zatiaľ je nová technológia v skúšobnej prevádzke. Ak sa osvedčí, nič nebráni tomu aby zmiernila problémy s parkovaním nielen v Číne ale aj mimo nej.
Chongqing - parkovací dom v Číne
Chongqing - parkovací dom v Číne
+3Chongqing - parkovací dom v Číne

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #parkovanie #parkovisko #parkoviská
Články podľa značiek