Brusel zoškrtal emisie. 'Zabije' to veľa áut

Brusel definitívne schválil podobu prísnejších emisných noriem pre osobné a ľahké úžitkové autá. Do roku 2030 budú musieť automobilky znížiť CO2 o 31 až 37,5 percenta. Oproti dnešku to však bude ešte viac. Bez obetí to nepôjde.

18.04.2019 16:00
debata (21)
Až o 37,5 % budú musieť klesnúť emisie CO2 áut...
Opel - emisie Až o 37,5 % budú musieť klesnúť emisie CO2 áut do roku 2030. A to v porovnaní so stavom v roku 2021, keď začne platiť emisná norma Euro 6d, ktorá zrazí limity CO2 na 95 g/km.

Podľa nového nariadenia majú emisie oxidu uhličitého pri nových osobných autách klesnúť o 37,5 a pri dodávkach o 31 %. Ale pozor, nie oproti súčasnému stavu, ale stavu, ktorý bude aktuálny v roku 2021. Pôvodne Brusel navrhoval zníženie o 30 %. V rokoch 2025 až 2029 sa emisie CO2 musia priebežne znížiť o 15 %. Výrobcovia, ktorí limit nedodržia, budú sankcionovaní vysokými pokutami. Európska komisia do roku 2023 odporučí, či by tieto poplatky mali byť využité na prechod k mobilite s nulovými emisiami a na podporu rozvoja zručností zamestnancov automobilového priemyslu.

Nariadenie požaduje, aby sa emisie automobilov posudzovali počas celého ich životného cyklu s využitím metodiky EÚ. Komisia by na základe schváleného textu mala do roku 2023 posúdiť reálnosť vypracovania spoločnej metodiky hodnotenia a jednotného vykazovania údajov. Návrh má prispieť k dosiahnutiu cieľov parížskej klimatickej dohody, ktorá má za cieľ znížiť v celej EÚ do roku 2030 emisie CO2 o 30 %. Podľa Európskej komisie je doprava jediné významné odvetvie, v rámci ktorého emisie skleníkových plynov nezaznamenali od roku 1990 žiaden výraznejší pokles.

Európska environmentálna agentúra tvrdí, že zo všetkých druhov dopravy sa podieľa na emitovaní skleníkových plynov v najväčšej miere práve cestná doprava, ktorá je zároveň zodpovedná za 20% celkových emisií skleníkových plynov v EÚ. „Novú legislatívu sa nám podarilo presadiť napriek zúrivému odporu automobilového priemyslu a istých členských štátov, ktoré odmietajú uznať príležitosti vyplývajúce z ambicióznejších cieľov, uviedla spravodajkyňa Miriam Dalli. Automobilky naozaj nie sú nadšené. Problémy dosiahnuť požadované flotilové emisie majú totiž už dnes.

Od septembra navyše začína platiť nová emisná norma Euro 6d-Temp a v roku 2021 ešte prísnejšia, ktorá zrazí flotilové emisie CO2 na 95 g/km. Za každý gram budú automobilky platiť pokutu 90 eur. Pre lepšiu predstavu uveďme, že pri benzínových autách to znamená priemernú spotrebu 4,1 a pri naftových dokonca len 3,6 litra paliva na 100 km. To nepôjde bez obetí. Bude to znamenať koniec mnohých výkonných áut. Nielen ohlásených derniér 12-valcových vozidiel Mercedes-Benz alebo BMW. Ohrozené sú aj 8– a 6-valcové motory a dokonca aj ostré verzie bežných modelov, ako napríklad Peugeot 308 GTi so 4-valcom objemu 1,6 litra.

Jedinou cestou, ako udržať pri živote autá s vyšším výkonom, bude elektrifikácia, teda prechod na elektrický alebo plug-in hybridný pohon. To sa však nutne premietne do cien vozidiel. Na túto skutočnosť už dávnejšie upozorňovali viacerí predstavitelia automobilového priemyslu. Napríklad predseda dozornej rady Volkswagenu Hans Dieter Pötsch. „Súčasná cenová hladina nemôže zostať rovnaká, pokiaľ budú autá vybavené elektromotormi. Najmä nie v segmente malých osobných áut. Vznikne otázka, či si ľudia s nízkymi príjmami budú vôbec môcť v budúcnosti kúpiť také vozidlo. Pritom iná alternatíva neexistuje,“ uviedol v tejto súvislosti Pötsch.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #emisie #emisie CO2
Články podľa značiek