Čakali ste elektrický autonómny kamión napríklad od americkej Tesly? Chyba. Projekt Volvo Vera prichádza zo Švédska a je realitou. Prvýkrát sme sa s ním pritom mohli stretnúť len vlani na jeseň. A bol natoľko odvážny, že len málokto by si trúfal predpovedať rýchlu komercionalizáciu. Volvo Trucks totiž akoby preskočilo celú jednu vývojovú fázu. Vera nielenže jazdí sama, ale s vodičom vôbec nepočíta. Aj preto nemá tento ťahač kabínu ani žiadne ovládacie prvky, ktoré by mal človek pod kontrolou. Z pohľadu stupnice autonómneho riadenia sa tak Vera dostala rovno na najvyššiu úroveň SAE 5.
Pri bežných autách je táto úroveň zatiaľ len hudbou budúcnosti. Tie sú na úrovni SAE 2 a koketujú s úrovňou SAE 3. Vera však už jazdí. Samozrejme, autonómny ťahač s batériovým pohonom odvodeným z elektrických úžitkových vozidiel Volvo FL a FE Electric, nie je nasadený v premávke na bežných cestách. Svoju kariéru štartuje v prístavnom logistickom areáli spoločnosti DFDS vo švédskom Göteborgu. Niekoľko autonómnych ťahačov, kompatibilných so štandardnými návesmi s hmotnosťou do 32 ton, tu bude prevážať tovar na krátke vzdialenosti. Z bezpečnostných dôvodov zatiaľ maximálnou rýchlosťou 40 km/h.
Túto nevýhodu však Vera kompenzuje množstvom výhod. Autonómne ťahače môžu pracovať prakticky nepretržite, sú tiché a neprodukujú žiadne škodlivé emisie. Nenárokujú si na odpočinok ani na dovolenku a prepravná spoločnosť za ne nemusí odvádzať dávky na sociálne či zdravotné poistenie. Jednoducho, toto je budúcnosť nákladnej dopravy. Avšak človek prítomný predsa len je, no len vzdialene. Prevádzku robotických kamiónov totiž kontroluje centrálny dispečing, s ktorým sú tieto dopravné prostriedky prepojené prostredníctvom cloudu. Ak sa systém osvedčí v uzavretých objektoch, nebráni mu nič, aby vyrazil na diaľnice.
„Aj keď je Vera v tejto chvíli pripravená obsluhovať prepravu len v rámci logistického centra, na jednoduchších prepravných trasách, ktoré sú pravidelné a jasne definované, ju možno uvidíme už veľmi skoro,“ povedal Michael Karlsson, šéf vývoja autonómnych systémov Volva. Majú sa teda vodiči kamiónov obávať o prácu? Zatiaľ nie. Revolučný dopravný systém potrebuje ešte vývoj, najmä v oblasti bezpečnosti. Situácia je skôr taká, že vodičov kamiónov je v Európe nedostatok. Napríklad v Nemecku ich v súčasnosti chýba okolo 60 000. O takých 10 – 15 rokov však môže byť situácia celkom iná.