Francúzsky startup chce elektrické autá pre všetkých. Len za 5 000 €!

09.08.2019 06:00

Elektromobily sú stále extrémne drahé. Čo však urobíme v situácii, keď veľké mestá „zatrhnú“ autám so spaľovacími motormi vjazd do ich centier? Odpoveďou by mohla byť konverzia starých vozidiel na elektrický pohon.

Technológiu prestavby predstavila spoločnosť...
Technológiu prestavby predstavila spoločnosť Transition-One na desaťročnom Renaulte Twingo. Má mať dojazd 180 km. Autor: Transition-One

Predaj elektrických áut sa síce každým rokom zvyšuje, stále však ide o zanedbateľnú časť trhu. V súčasnosti pripadajú na čisté elektromobily a plug-in hybridné automobily v Európe asi len tri percentá ročných registrácií. Dôvod je jasný. O drahú technológiu, navyše s mnohými obmedzeniami ako dlhým časom nabíjania a krátkym dojazdom, nie je záujem. Presadzujú sa výlučne v regiónoch, kde ich odbyt podporujú masívne vládne dotácie. Takýmto tempom sa k čistejšej doprave v najbližšom čase nedostaneme. S riešením prichádza francúzsky startup Transition-One. Je síce tak trochu naivné, ale nie nezaujímavé.

Motiváciou spoločnosti nie je riešenie globálnej ekológie dopravy. Chce skôr zmierniť dosahy reštrikcií, ktoré sa dnes, najmä v Nemecku, týkajú majiteľov starších naftových áut. Tí trpia zákazmi vjazdu do vybraných častí nemeckých miest. Navyše hrozí, že zákazy sa neskôr dotknú aj novších vozidiel s dieselovými motormi a postupne všetkých áut s motormi s vnútorným spaľovaním. Transition-One si však myslí, že by staré autá mohli dostať druhú šancu. A to dokonca bezemisnú. Vyvinul technológiu jednoduchej konverzie na elektromobily. Po dvoch rokoch prác ju má pripravenú pre malé modely z produkcie Fiatu, VW, Renaultu a PSA, teda pre najrozšírenejšie mestské autá Európy.

Čarovné na prestavbe je, že má stáť 8 500 eur a po započítaní štátnej dotácie, ktorá je vo Francúzsku 3 500 eur, akceptovateľných 5 000 eur. „Predávam autá ľuďom, ktorí si nemôžu dovoliť nový elektromobil za 20 000 eur,“ uviedol šéf spoločnosti Transition-One Anymeric Libeau. To, že technológia funguje, predviedol na upravenom Renaulte Twingo z roku 2009. Vybavený je piatimi modulmi akumulátorov od dodávateľa dielcov pre Teslu. Tri pakety sa nachádzajú pod prednou kapotou a dva vzadu na mieste, kde bola pôvodne nádrž. Vozidlo prejde na jedno nabitie 180 km. Batérie vážia len 120 kg, pričom akumulátor pre Renault Zoe s dojazdom 210 km má až 290 kg.

Vozidlo je vybavené piatimi batériovými modulmi...
Vozidlo je vybavené piatimi batériovými modulmi od Tesly. Pod prednou kapotou sa nachádzajú spolu s elektromotorom tri a dva v priestore pôvodnej nádrže. Akumulátory vážia len 120 kg. Autor: Transition-One

Konverzia má podľa Libeaua trvať len jeden deň. V súčasnosti je pripravená napríklad pre Citroën C1, Peugeot 107, Fiat 500, Toyotu Aygo, Renault Twingo II a VW Polo. Otázkou ostáva, nakoľko sofistikovaná táto konverzia je. Či počíta napríklad s rýchlonabíjaním a tepelným manažmentom batérií. Nepoznáme výkon ani kapacitu batériových článkov. Samozrejme, návrh Transition-One má aj svojich kritikov. „Technicky nie je problém prestavať na elektromobil povedzme aj nákupný vozík, musíme sa však pýtať, či to má zmysel a koľko to stojí úsilia,“ oponuje Markus Lienkamp, profesor technickej univerzity v Mníchove. „Moja rada je jazdiť klasickým autom najdlhšie ako sa dá, a až potom si kúpiť nový elektromobil. To dáva z ekonomického hľadiska oveľa väčší zmysel.“

Konverzia na elektrické autá si tiež vyžaduje schválenie množstva predpisov. Jednoducho, „staré elektromobily“ musia vyhovovať legislatíve. Generálny riaditeľ PSA Carlos Tavares síce označil prestavbu za dobrú myšlienku, ale upozorňuje, že predtým ako sa veľké spoločnosti vydajú takouto cestou, potrebujú záväzné nariadenia o emisiách a bezpečnosti. Libeau však projektu verí a hľadá investora, ktorý by doň vložil šesť miliónov eur. Za ne je možné postaviť závod, ktorý by prerobil ročne 4 000 starých áut na elektromobily. „Pokiaľ je naším cieľom obmedziť znečistenie ovzdušia, mali by sme zvážiť všetky varianty. Len nové elektromobily nám stačiť nebudú,“ uviedol pre Bloomberg počas jazdy elektrickým Twingom v parížskej dopravnej špičke Libeau.

Spoločnosť Transition-One plánuje otvoriť systém objednávok už v septembri, aby vedela odhadnúť záujem, a očakáva schválenie konverzie od francúzskych a európskych úradov do konca tohto roka.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#elektromobily #ojazdené autá #elektrické autá #Transition-One
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR