Pozor: Od januára končí benzín Super 95! ‘Zelený‘ E10 bude drahší a škodlivý pre staré autá

Od budúceho roka zmizne z čerpacích staníc na Slovensku benzín E5 Natural 95. Nahradí ho nové palivo E10 s približne 10 % podielom biozložky. Predbehneme tým napríklad susedné Česko, ale aj s rizikami, ktoré s tým súvisia. Staré motory si totiž so „zelenším“ palivom príliš nerozumejú. Navyše hrozí vyššia spotreba a nižší výkon.

07.11.2019 06:00
debata (227)

Európska únia tlačí na znižovanie produkcie skleníkového CO2 v doprave. Jednou z ciest je nahrádzanie klasických palív ekologickejšími s vyšším podielom biozložky, vyrobenej z obnoviteľných zdrojov. Podľa smernice Rady EÚ o ochrane životného prostredia budú musieť jednotlivé krajiny znížiť podiel kysličníka uhličitého v palivách pre dopravu v porovnaní s rokom 2010 o šesť percent. Je pritom na jednotlivých štátoch, ako tento cieľ dosiahnu. V každom prípade už niet veľa času. Pritom je Slovensko, podobne ako Česká republika, zatiaľ len na štyroch percentách. Kým naši západní susedia zatiaľ s tlakom na povinné nasadenie nových biopalív otáľajú do poslednej možnej chvíle, Slovensko chystá radikálnu zmenu.

VIDEO: Je medzi ohrozenými aj vaše auto? Pozrite si kompletný zoznam áut, ktoré poškodí nový benzín E10, vo videu TV Pravda.

Video

Slovensko rýchlejšie ako Česko

Národná rada schválila zákon, podľa ktorého musí benzín distribuovaný na slovenských čerpacích staniciach od 1. januára 2020 obsahovať v jednom litri minimálne deväť percent bioetanolu. Inak hrozia petrolejárskym spoločnostiam vysoké pokuty. Z púmp tak celkom zmizne Natural 95 s označením E5 a nahradí ho benzín s označením E10. Vzhľadom na vyššie náklady na výrobu biopalív môžeme očakávať o čosi vyššiu cenu. Ale to nie je koniec nevýhod. Sú tu riziká, ktoré súvisia so staršími vozidlami s emisnou normou nižšou ako Euro 4. Týka sa to teda áut vyrobených pred rokom 2005. Ich zážihové motory môžu mať totiž s vyšším obsahom bioetanolu pri dlhodobom používaní problémy.

„Vozidlo musí byť na toto palivo homologizované. Jeho využívanie v motoroch, ktoré naň neboli konštruované, môže viesť k poškodeniu, najmä výfukových ventilov,“ píše špecializovaný petrolejársky magazín Petrol.cz. Priemerný vek áut na Slovensku je pritom približne 13,4 roka, takže tých ktoré zmena zasiahne, nebude málo. Dotknúť sa to ale môže napríklad aj záhradnej techniky s karburátorovými motormi. Riešením má byť kúpa novšieho auta, čo je to najdrahšie, alebo tankovanie prémiových palív s oktánovým číslom 100, ktoré biozložku zatiaľ neobsahujú. Tie sú však ešte drahšie ako bude benzín E10. Väčšina novších áut z poslednej dekády by problémy mať nemala. Aj keď bez kompromisov sa to nezaobíde.

V Nemecku E10 nezaujal. Motoristi sa ho boja

Použitie paliva s 10-percentným podielom bioetanolu, vyrábaného alkoholovým kvasením rastlín s vysokým podielom škrobu, napríklad kukurice alebo cukrovej trstiny, prinesie totiž motoristom, aj tým s modernejšími autami, mierne vyššiu spotrebu paliva, asi o 5 %, a o čosi nižší výkon. Nafty sa zmeny týkať nemajú. Už dnes totiž obsahuje sedem percent biozložky (repkového oleja) a vyšší podiel európska legislatíva ani nepovoľuje. Či sa nám to teda páči, alebo nie, od januára budeme nútení tankovať drahšie ekologické palivo aj s rizikami a nevýhodami, ktoré z toho potenciálne vyplývajú.

Nové palivo nesie označenie E10. Číslovka... Foto: Shell
Benzín E10 Nové palivo nesie označenie E10. Číslovka vyjadruje percentuálny podiel biozložky. V tomto prípade ide o etanol, vyrábaný alkoholovým kvasením rastlín s vysokým podielom škrobu, napríklad kukurice alebo cukrovej trstiny. V porovnaní so súčasným benzínom E5 Natural 95 jej bude „zelený“ benzín obsahovať dvojnásobok.

Česká republika legislatívu síce pripravenú má, ale petrolejárske firmy váhajú. Pritom pôvodne sa šepkalo, že benzín E5 bude nahradený novým E10 už od začiatku tohto roka. Dôvodom sú obavy, ktoré pramenia z fiaska tohto paliva v Nemecku. Nemeckí motoristi ho poznajú už od roku 2011. Benzín E10 ponúkali petrolejárske siete ako alternatívu k benzínu E5. A hoci bol ekologickejší benzín daňovo zvýhodnený, takže bol lacnejší, vodičov neoslovil. Dôvod bol jasný. Prieskum spoločnosti BDBe potvrdil nedôveru voči tomuto palivu a obavy z poškodenia motora, hoci v tejto krajine dnes jazdí 90 % áut, vhodných na použitie benzínu E10.

Víťazmi sa tak stali petrolejárske firmy. Väčšina vodičov sa totiž na čerpacích staniciach, kde bol klasický benzín E5 stiahnutý z ponuky a nahradený výlučne biopalivom E10, rozhodla natankovať radšej drahšie, 100-oktánové palivo bez biozložky. Pre rafinérie to znamenalo väčší zisk. Pred zvyšovaním biozložiek v benzíne však žiadna z európskych krajín neujde. Bude totiž ešte „zelenšie“. Ďalší nárast podielu bioetanolu v palivách chystá únia po roku 2020. Vyplýva to z cieľov znižovania skleníkových plynov na jednotku energie obsiahnutej v pohonných hmotách určených pre dopravné účely.

© Autorské práva vyhradené

227 debata chyba
Viac na túto tému: #benzín #biopalivá
Články podľa značiek