PwC Strategy: Počet áut v Európe mieri k maximu. Potom prudko padne

Viete, prečo sa nedá v európskych mestách parkovať? Pretože v Európe je už dnes registrovaných neuveriteľných 263 miliónov áut. Ich počet má pritom v nasledujúcich piatich rokoch vzrásť o ďalších 10 miliónov. Ale pozor. Potom sa trend obráti. Tvrdí to štúdia analytickej spoločnosti PwC Strategy.

03.12.2019 19:00
debata (9)
Od roku 2025 začne počet áut v Európe klesať.... Foto: KBA
Dieselové motory - emisie Od roku 2025 začne počet áut v Európe klesať. Dôvodom bude najmä ich cena. Tá vzrastie spolu s príchodom nízkoemisných technológií, vyššej konektivity a autonómnych prvkov riadenia. Mnohé budú povinné.

Podľa štúdie Digital Auto Report poradenskej spoločnosti PwC Strategy nie je ešte Európa na maximálnom počte registrovaných áut. Dnes ich jazdí po cestách 263 miliónov, ale v roku 2025 ich bude až 273 miliónov, teda o 10 miliónov viac. Potom sa má trend prudko obrátiť. Za ďalších päť rokov klesne počet áut v Európe o 15 miliónov na 248 miliónov. Súvisieť to má so zdieľaním áut. Problémy s parkovaním a zvyšujúce sa náklady na vlastnenie auta či rast ich cien z dôvodu nižších emisií a vyššej bezpečnosti, privedú Európanov k inej forme mobility.

No netešte sa, že by áut v premávke ubudlo. „Posun k spoločnému používaniu áut so sebou prinesie ich vyššiu využiteľnosť. To znamená, že na prejdenie rovnakého počtu kilometrov bude potrebných menej vozidiel. Frekvencia obnovy áut sa tým však zvýši,“ uviedol Pavel Štefek z PwC Česká republika. V súvislosti s vývojom nových súčiastok a so sprísnením regulácií výrazne vzrastú náklady na výrobu vozidiel. Len samotnou reguláciou zdražejú súčiastky potrebné na výrobu priemerného auta do roku 2030 o 18 % v porovnaní so súčasnými autami bez konektivity.

O najvyšší rast nákladov sa však postará prechod zo spaľovacích motorov na elektromotory, k čomu sú automobilky tlačené novými emisnými normami. Vozidlo plne vybavené dostupnými technológiami bude v roku 2030 obsahovať komponenty drahšie o 42 % v porovnaní so základným modelom z roku 2018, vyplýva zo štúdie. Nárast o dve percentá si pripíše pridaná konektivita, ďalších 12 až 22 percent pridajú autonómne prvky. Automobilový priemysel zaznamená do roku 2030 rast tržieb približne tempom štyri percentá ročne a tri percentá v zisku.

Dôjde však k zásadnej zmene v podieloch jednotlivých segmentov. Podiel v tradičnom odvetví, teda z predaja nových a ojazdených áut, sa zmenší zo súčasných 70 na 55 %. Naopak, podiel na celkovom zisku nových hráčov vzrastie z dnešných päť až na 26 %.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #PwC Strategy #registrácie áut
Články podľa značiek