Všetko o benzíne E10: Žiadna panika. Etanolu pridáme len 3 %, viac nie, tvrdí Slovnaft

Od nového roka by sa mal na Slovensku vytratiť z čerpacích staníc 95-oktánový benzín s označením E5 a nahradiť ho nový 95-oktánový benzín E10. Pravda informovala o možných rizikách, ktoré s tým súvisia najmä majiteľom starších áut. Rozprávali sme sa o nich s Miroslavom Mrzulom, manažérom Vývoja a rozvoja rafinérskych produktov Skupiny MOL a spoločnosti Slovnaft.

02.12.2019 06:00
debata (93)
Od januára uvidíte na čerpacích staniciach nové... Foto: Shell
Benzín E10 Od januára uvidíte na čerpacích staniciach nové označenie E10. Patriť bude benzínu s vyšším podielom biozložky. Desať percent etanolu to ale nebude.

V čom sa vlastne palivo E10 líši od súčasných benzínov E5? Samozrejme, okrem vyššieho podielu biozložky. Prejaví sa napríklad nižšou energetickou hodnotou a tým aj zvýšením spotreby?

Z hľadiska kvality neprichádza k žiadnej zmene. Benzín stále musí spĺňať normu platnú v Európe. Čo sa týka energie tak etanol má troška nižší podiel energie, ale to vieme dohnať v rafinérii vhodnou skladbou komponentov. Samotný efekt na spotrebu sa pohybuje do jedného percenta, čo je pre bežného užívateľa nepozorovateľné. Na spotrebu má väčší vplyv napríklad silnejšie pustená ventilácia, a to okolo dvoch percent a otvorenie okna v meste ju môže zvýšiť ešte viac. Nehovoriac o štýle jazdy.

Aké pozitívum môže vidieť zákazník v etanole?

Čo môže byť zaujímavé pre zákazníka je to, že etanol má vyššie oktánové číslo a celkovo lepšie horí. Pre autá, ktoré to vedia využiť, môže byť zmena spotreby a strata výkonu dokonca nižšia ako to avizované jedno percento. Etanol taktiež lepšie horí, takže z výfuku ide menej emisií a CO2.

Vyžiada si nové palivo E10 nejaké úpravy čerpacích staníc?

Čo sa týka samotnej konštrukcie čerpacích staníc, alebo systému, nemusíme robiť žiadne úpravy. Len nahradíme palivo E5 za E10 a vymení sa medzinárodné označenie na výdajnom stojane. Počet tankovacích pištolí zostane na pôvodnom počte.

Plánujete zachovať pre zákazníkov aj ponuku benzínu v štandarde E5?

Áno, naše prémiové palivo s vyšším oktánovým číslom ostane u nás aj v Maďarsku vo forme E5 a bez priameho pridania etanolu. Ten nahrádzame biozložkou ETBE, čo je iná biozložka vychádzajúca z etanolu.

Koľko bude teda bioetanolu v novom benzíne E10, ak to nie je deklarovaných 10 %?

Momentálne je to približne 4,5 percenta a od nového roka to bude asi 7,5 %, teda nejde o dvojnásobok, ako sa to prezentuje. Etanol zvyšujeme v skutočnosti len o tri percentá. Celkovo bude však v litri deväť percent biozložky. Ten rozdiel dorovnáme opäť s ETBE.

O akú látku ide?

ETBE je chemickou zlúčeninou, vychádzajúcou z etanolu a jednej plynnej zložky v rafinérii. Podľa slovenskej legislatívy je 47 % tohto objemu obnoviteľných. Takže keď pridáte do benzínu jedno percento ETBE, môžete si započítať 0,47 % obnoviteľnej zložky. ETBE má niektoré vlastnosti lepšie v porovnaní s etanolom. Nie je napríklad taký agresívny voči tesneniam ani taký korozívny.

Bude zvýšený podiel biozložky dôvodom na zvýšenie cien benzínu E5?

Navýšenie podielu biozložky v benzíne bude pre našich zákazníkov cenovo neutrálne. Ceny palív najvýraznejšie ovplyvňuje vývoj kótovaných cien ropy a ropných produktov na medzinárodných trhoch, vývoj kurzu dolára voči euru, a rôzne lokálne poplatky. Podiel biozložky má na cenu vplyv najmä pokiaľ by išlo o skokové zvýšenie jej koncentrácie v palive.

Hrozia vám pri zachovaní paliva E5 na čerpacích staniciach nejaké sankcie?

Sankcie samotné sú na štáte. Prémiové palivo vo forme E5 nechávame pre zákazníkov, ktorí buď nemajú vhodné vozidlo, alebo majú napríklad staršiu kosačku. Takto im dávame možnosť voľby. Samozrejme o niečo drahšej, pretože prémiový benzín je vyrábaný z najlepších komponentov a obsahuje aj väčšie množstvo aditív.

Európska asociácia výrobcov vozidiel ACEA vydala podrobný zoznam modelov, ktoré nie sú kompatibilné s benzínom E10. V čom je vlastne palivo E10, pre staré vozidlá rizikové?

Etanol vo všeobecnosti zvyšuje riziko korózie v palivovom systéme a v samotnom motore. Rád na seba viaže vodu, a tak si môže sťahovať vzdušnú vlhkosť. Naše palivá EVO však obsahujú prísady, ktoré riešia práve tieto problémy. A veľmi účinne. Čo sa týka toho zoznamu, tak ten sa vytváral ešte v čase, keď sa predpokladal skok biozložky v palive z nula na desať percent. Ako vieme, nič také sa ale nestalo.

Ktoré materiály v motore etanol ohrozuje?

Najmä gumené materiály, a to hlavne polyuretán, z ktorého sú vyrobené staršie tesnenia. Dlhodobým pôsobením ich etanol rozleptá a môže vzniknúť netesnosť. Môže sa to vyskytnúť aj pri kovových súčiastkách. Od roku 2005 však už výrobcovia vedeli, že takýto benzín príde a preto vyrábali motory prispôsobené tomuto palivu. Jedna fínska štúdia dokonca dokazuje, že prekvapivo práve drvivej väčšine veteránov, vyrobených pred rokom 1984, benzín E10 vyhovuje. Takže existuje len malý časový úsek výrobkov, pre ktoré nie je stopercentne vyhovujúci. Od roku 2009 musia byť na benzín E10 prispôsobené všetky motory, a hlavne, automobilky sú nútené znižovať emisie, a ak by nepoužili E10, strelili by si „vlastenca“.

Existuje nejaké aditívum na zamedzenie negatívnych vlastností etanolu,ktoré by si vedeli motoristi pridať do nádrže spolu s palivom? Podobne ako to bolo s Anabexom pri prechode na bezolovnaté benzíny?

Renomovaní výrobcovia palív potrebné aditíva pridávajú automaticky. Takže ak prídete k tankovacej pištoli na našej čerpacej stanici, všetko potrebné v benzíne už je. Všetko prebieha pod našou kontrolou, ale nikdy nie na čerpacej stanici. Pre ochranu pred koróziou nemusíte už nič dodatočne pridávať. Na ochranu nevhodných tesnení však žiadna prísada neexistuje. Ak to má raz silu etanol rozleptať, tak ho nič nezastaví. Žiadne také aditívum nepoznám. Problém nebude ani z mazacími vlastnosťami. Opäť to riešia aditíva, ktoré nakupujeme výlučne od veľkých a renomovaných firiem.

Premieša sa etanol s benzínom dokonale alebo bude menej stabilný a hrozí oddelenie týchto zložiek, napríklad pri dlhodobom skladovaní?

Rozmiešava sa to priamo vo výrobe. Aj keď etanol je slabšie rozpustný v uhľovodíkoch, ako vo vode, nepredstavuje to problém. Jediná komplikácia môže vzniknúť pri vniknutí väčšieho množstva vody do nádrže. Vtedy dôjde k rozdeleniu fáz. Voda s etanolom pôjdu ku dnu a môžu poškodiť motor A aj keby ten zvyšok benzínu bez vody a etanolu chcel predajca nejako dopredať, malo by to veľmi nízke oktánové číslo a bolo by to veľmi prchavé. Je to hlavne o dobrom skladovaní na čerpacích staniciach. Ak bude všetko v poriadku, môžete to bez rizík skladovať dlhodobo.

Budú vlastnosti benzínu s pridaním etanolu z ruskej ropy alebo z Perzského zálivu rovnaké?

Kvalita finálneho benzínu závisí od ropy len z časti, oveľa viac od technológie rafinácie. Viete urobiť rovnaký benzín z ľahkej arabskej ropy aj zo superťažkej iránskej. Takže pôvod už nehrá tak významnú úlohu. Rozdiely v kvalite benzínu s vyšším podielom biozložky nebudú ani pri letnej a zimnej receptúre. Mení sa len obsah biozložky, nie kvalita finálneho benzínu.

Ako odhadujete správanie motoristov po novom roku? Nezopakuje sa nemecký scenár, kde motoristi z obáv o svoje autá radšej tankovali drahšie prémiové palivo bez etanolu ako lacnejší E10?

Dnes vyhovuje novému benzínu 90 až 95 percent vozového parku, takže obavy z Nemecka nie sú na mieste. Tam sa vtedy zanedbala informačná kampaň a komunikácia v čom sú plusy a v čom mínusy. V Rumunsku, kde má naša materská Skupina MOL veľkú sieť čerpacích staníc, už napríklad rok predávajú E10 a nezaznamenali sme tam žiadne problémy. A pritom Rumunsko má podstatne starší vozový park ako Slovensko. Tých deklarovaných 10 % je skôr psychologická hranica. Ak by ste nevedeli, že tankujete E10, ani by ste to nepocítili.

Aký reálny dopad na zníženie CO2 v doprave bude mať podľa vás zavedenie benzínu E10. Bude to mať vôbec nejaký efekt?

Má to viacej aspektov. Etanol je obnoviteľný zdroj, takže nemusíme spaľovať fosílne palivá. Navyše, keď ho spaľujeme, je to akoby sme vyprodukovali iba tretinu CO2. Pri E10 prebehne spaľovanie vo vnútri motora kvalitnejšie, takže z výfuku ide minimálne o jedno až tri percentá menej oxidu uhličitého. Tretím aspektom je energetická sebestačnosť, keďže etanol je zo slovenských zdrojov, vyrába sa z u nás dopestovaných plodín.

Vyrábate už nový benzín E10?

Výrabali sme, ale nie pravidelne. Keď sme v rafinérii robili úpravy na primiešavanie etanolu, budovalo sa to pre rôzne podiely. Týkalo sa to nádrží, potrubí, stáčania ale aj IT softwaru a reportov pre colníkov. Teraz už nebolo potrebné nič upravovať. A ani nebude. Myslím že etanol už dosiahol svoj vrchol podielu v benzíne. Na zmenu by boli potrebné zložité a hlavne zdĺhavé zmeny noriem. V budúcnosti sa síce má zvýšiť podiel biozložky až na 20 percent, ale počíta sa s biopalivami, ktoré nebudú z rastlinného alebo živočíšneho pôvodu ani z ničoho čo sa dá zjesť. Budú z odpadu, na to však ešte neexistujú technológie.

Ako je to s okolitými krajinami, zavádzajú aj oni benzín E10?

Každá krajina si určuje akým spôsobom dosiahne povinné zníženie emisií CO2 v doprave. Takže prístup je odlišný. Maďarsko ide zavádzať E10 s nami. V Českej republike sa o tom uvažuje, Poľsko zatiaľ benzín E10 neplánuje. Rumunsko má E10 už takmer rok a to výhradne. V Rakúsku to bude len otázkou času, kedy to zavedú. Prvou krajinou, ktorá E10 začala vyžadovať bolo Fínsko, keďže nevedeli do nafty dodať toľko biodieslu.

VIDEO: Kompletný zoznam áut, ktoré podľa Európskej asociácie výrobcov vozidiel ACEA poškodí nový benzín E10.

Video

© Autorské práva vyhradené

93 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovnaft #benzín E10 #Miroslav Mrzula
Články podľa značiek