
Diaľkové ťahače to nie je len Mercedes-Benz, Volvo, DAF či Scania. V Rusku ovláda už dlhé roky svet automobilovej prepravy Kamský automobilový závod (KAMAZ), produkujúci známe nákladné autá či kamióny Kamaz. Tento rok oslavuje päť dekád od založenia. A pri tejto príležitosti predstavil projekt ťahača blízkej budúcnosti. Ruskí konštruktéri netaja, že Kamaz 54907 Continent chce konkurovať tým najlepším z najlepších. Pozrieť si ho prišiel aj sám ruský prezident Vladimir Putin.
Novinka, ktorá má v budúcnosti zamieriť na výrobné linky, vychádza z nedávno predstaveného Kamazu 54901, ktorý využíva upravenú kabínu Mercedesu-Benz Actros generácie BM963. Continent však dostal množstvo dizajnových úprav. Dotkli sa aerodynamiky aj diódových svetiel či prednej masky so svietiacim lamelami. Tradičné spätné zrkadlá nahradili kamery a obrazovky na vnútornej strane stĺpikov. Celkový dojem zlepšuje veľké množstvo dielcov lakovaných vo farbe karosérie.

Diaľkový ťahač poháňa hybridná sústava zložená z dieselového 6-valca, vyvinutého v spolupráci s firmou Liebherr, a elektromotora. Podľa ruských konštruktérov má toto riešenie zredukovať spotrebu paliva o 17 % na 25 litrov nafty na 100 km. Hybridný pohon má byť vhodný najmä v mestských aglomeráciách. Najlepšie sa však bude Kamaz Continent cítiť na diaľnici. Vybavený je totiž autonómnym riadením na úrovni SAE 3, takže autopilot by mal pomáhať na nudných diaľničných úsekoch.

Zároveň bude monitorovať únavu vodiča pomocou kamier, sledujúcich pohyb hlavy a očí vodiča. Ten bude sedieť na elektromagneticky odpruženom sedadle, ktoré má eliminovať až 90 % otrasov. Komfort zvyšuje absentujúce sedadlo spolujazdca, televízia, mikrovlnná rúra, chladnička, umývadlo, posteľ či varič. Virtuálny prístrojový panel dopĺňa obrovská 15,5-palcová dotyková obrazovka infotainmentu s množstvom praktických aplikácií a informácií o stave celej súpravy. Vychytávkou je alkoholový kľúč, ktorý znemožní naštartovanie vozidla v prípade zistenia prítomnosti alkoholu v krvi.
Množstvo elektrických spotrebičov či palubnú elektroniku napájajú solárne panely umiestnené na streche kabíny. Kamaz Continent je výsledkom projektu, ktorý odštartoval už v roku 2014 a rozhodne nejde o samoúčelnú exhibíciu technológií. Kamaz s ním ráta v sériovej produkcii približne v roku 2024. Nasadený by mal byť najmä na novej tranzitnej trase, ktorá bude spájať Čínu s Európskou úniou, ale aj na novej rýchlostnej komunikácii medzi Moskvou a Petrohradom. Autonómna technológia a infotainment by sa mali podieľať na vyššej bezpečnosti jazdy.