Toto je 5 ‘zbabraných‘ úsekov diaľnic. Prečo nie sú hotové?

Prečo viaznu slovenské diaľnice? Ani v roku 2019 nebude mať Slovensko dokončenú základnú diaľničnú tepnu medzi Košicami a Bratislavou. Potreba dostavby však „horí“ nielen na diaľnici D1. Kritické rozostavené úseky sú na celom Slovensku. Výstavba niektorých je navyše v nedohľadne.

09.01.2020 06:00
debata (89)

1. – D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala

Výstavba v úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná... Foto: Eva Štenclová
tunel Višňové Výstavba v úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala stojí.

Diaľničný úsek sa skladá z dvoch častí (D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala). Jeden bez druhého však neprinesie požadovaný efekt. Diaľnica s dĺžkou 24,8 kilometra vytvorí južný diaľničný obchvat Žiliny a vodičom umožní obísť obávaný úsek cesty prvej triedy I/18 vedúcej popod Strečno.

Dokončenie časti D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové je v nedohľadne. V roku 2019 došlo k zastaveniu už aj tak pomaly prebiehajúcich prác. Štát vypovedal zmluvu s taliansko-slovenským konzorciom. Úsek mal byť pôvodne hotový koncom roka 2019.

Problematický úsek naráža nielen na pomalú výstavbu, ale aj na nízku vysúťaženú cenu na úrovni 409,8 milióna eur. Pôvodne štát predpokladal, že náklady na výstavbu úseku budú približne 896,53 milióna eur. Štát po vypovedaní zmluvy pripravuje nové súťaže, keďže dostavbu rozostavaného úseku rozdelil na menšie časti. Úsek má byť hotový v roku 2023, inak Slovensko bude musieť vrátiť eurofondy použité na jeho výstavbu.

Predchádzajúci úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka mal byť tiež hotový v minulom roku. Jeho dostavbe bráni chýbajúce napojenie na cestu prvej triedy I/64, keďže križovatka Lietavská Lúčka je súčasťou nasledujúceho úseku, ktorého výstavba stojí. Diaľničiari budujú privádzač. Úsek má byť hotový v tomto roku. Autá však privedie do Žiliny z južnej strany a vodiči sa vďaka nemu nevyhnú ani ceste pod Strečnom.

2. – D1 Turany – Hubová

Diaľnica D1 sa zavŕta tunelom Korbeľka do kopca... Foto: INFOGRAFIKA: PRAVDA/LCH
Diaľnica D1, Turany, Hubová Diaľnica D1 sa zavŕta tunelom Korbeľka do kopca Vysoký grúň.

Úsek, ktorý bude pravdepodobne odovzdaný ako posledný na trase medzi Košicami a Bratislavou. V súčasnosti prebieha jeho príprava. Štát zatiaľ nevyhlásil nový tender na jeho výstavbu. Podľa našich odhadov môže byť tento 13,5 kilometra dlhý úsek hotový najskôr v roku 2027. Na jeho výstavbu bude štát potrebovať približne 900 miliónov, ktoré nájde vo svojom rozpočte, alebo môže diaľnicu postaviť zo súkromného kapitálu. Pôvodná súťaž bola zrušená.

Meškanie spôsobil zosuv pri Šútove, ktorý v roku 2013 zastavil výstavbu vysúťaženého úseku. Štát musel pristúpiť k zmene trasovania, keďže pôvodne zvolil trasu vedúcu cez zosuvové územie. Nová trasa si však vyžiada výstavbu tunela Korbeľka, ktorý bude po dostavbe merať 5,9 kilometra.

3. – D1 Hubová – Ivachnová

Štát musel zmeniť trasovanie úseku D1 Hubová -... Foto: NDS
diaľnica, D1, D3, hubová, ivachnová, Turany, Višňové, Dubná Skala Štát musel zmeniť trasovanie úseku D1 Hubová - Ivachnová.

Ďalší úsek diaľnice D1, ktorého výstavbu poznačil zosuv. Štvorprúdovka s tunelom Čebrať mala byť hotová v roku 2017. Zosuv pri západnom portáli tunela výstavbu prerušil. Štát musel aj v tomto prípade zmeniť trasu, no nedošlo k zrušeniu súťaže. Tunel Čebrať bude dlhší o 1,6 kilometra. Celkovo jeho dĺžka dosiahne 3,6 kilometra.

Úsek, ktorý vytvorí severný obchvat Ružomberka, musí byť kvôli financovaniu z eurofondov hotový do roku 2023. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že diaľnicu sprevádzkuje v roku 2022.

4. – D3 Žilina, Brodno – Oščadnica (obchvat Kysuckého Nového Mesta)

Nespokojní obyvatelia Kysúc už niekoľkokrát... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
protesty, výstavba, diaľnica D3 Nespokojní obyvatelia Kysúc už niekoľkokrát blokovali premávku, aby poukázali na potrebu dostavby diaľnice D3.

Obchvat Kysuckého Nového Mesta sa skladá z dvoch úsekov (D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica). Ani jeden z nich zatiaľ vo výstavbe nie je. Celkovo má mať obchvat, ktorý sa napojí na diaľnicu obchádzajúcu Žilinu zo západnej strany, takmer 22 kilometrov.

Napriek tomu, že po ceste prvej triedy I/11 denne prejde podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 takmer 19-tisíc automobilov, výstavba je v nedohľadne. Prvý úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto je podľa NDS v proces prípravy a vypracovania dokumentácie pre územné rozhodnutie a dokumentácie stavebného zámeru. Druhý úsek vedúci až do Oščadnice je vo fáze procesu prípravy a vypracovania dokumentácie pre stavebné povolenie.

Z aktuálneho programového obdobia na čerpanie eurofondov sa daná dvojica úsekov nepostaví. Peniaze sú rozdelené pre iné úseky. Okrem toho musí štát postaviť aj 1,4-kilometrový privádzač, ktorý je v procese prípravy a vypracovania dokumentácie pre stavebné povolenie.

5. – R2 Zvolen, západ – Zvolen, východ

Výstavbu obchvatu Zvolena zastavil spor o jeho... Foto: NDS
R2 Zvolen Výstavbu obchvatu Zvolena zastavil spor o jeho trasovanie.

Diaľničný obchvat Zvolena vyvoláva na strednom Slovensku vášne už niekoľko rokov. Výstavbu zastavil spor miest Zvolen a Sliač o trasovanie štvorprúdovky. Obchvat mal podľa pôvodných plánov obísť Zvolen zo severnej strany, pričom mal prepojiť už existujúcu časť rýchlostnej cesty R2 s rýchlostnou cestou R1 spájajúcou Banskú Bystricu so Zvolenom.

O finálnom trasovaní stále nie je rozhodnuté. V decembri minulého roka NDS predložila ministerstvu životného prostredia v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) pozmenenú trasu severného variantu.

Kedy sa začne s výstavbou, nateraz nie je známe. V minulosti boli na výstavbu vyčlenené finančné prostriedky z eurofondov, ktoré však boli presunuté na iný úsek. Priamo cez Zvolen po ceste prvej triedy I/16 denne prejde takmer 20-tisíc vozidiel.

Bonus: Kritická dopravná situácia je aj v Prešove. Po ceste prvej triedy I/18 viac ako 30-tisíc automobilov. Krajské mesto však vidí koniec veľkej časti svojich dopravných problémov na konci tunela. Juhozápadný obchvat na diaľnici D1 je vo výstavbe. Spolu s tunelom Prešov má byť hotový v budúcom roku.

Prešov dostane prvý obchvat v roku 2021. Foto: Pravda
Obchvaty Prešova Prešov dostane prvý obchvat v roku 2021.

Prvá etapa severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 je vo výstavbe. Rýchlostná cesta v plnom profile s dĺžkou 4,3 kilometra má byť hotová v roku 2023. V tomto roku diaľničiari plánujú vyhlásiť aj tender na výstavbu druhej etapy severného obchvatu.

© Autorské práva vyhradené

89 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #výstavba diaľnic
Články podľa značiek