Ak si myslíte, že v roku 2030 či 2040 nestretnete na ceste autá so spaľovacími motormi, ste na veľkom omyle. Také BMW s nimi skoncovať tak rýchlo nemieni. Šéf vývoja mníchovskej automobilky Klaus Fröhlich im veští prekvapujúco dlhú budúcnosť. Samozrejme, ponuka sa zmení, najmä v súvislosti s ich elektrifikáciou. „Zatiaľ musíme byť veľmi flexibilní. Regulácie súvisiace so spaľovacími motormi sú čoraz častejšie, rýchlejšie a navyše sa líšia v jednotlivých regiónoch. Naše motory musíme každý rok inovovať, čo nie je lacné. Preto sme sa rozhodli pre zúženie ponuky. Úplne skoncujeme s naftovým trojvalcom s objemom 1,5 litra a tiež s drahým a zložitým 6-valcovým dieslom so štyrmi turbodúchadlami a výkonom 400 koní. Naše 4-valcové a 6-valcové diesle tu ale zostanú najmenej ďalších dvadsať rokov a benzínové aspoň 30, uviedol Fröhlich.
Aj zážihové motory však zasiahne zužovanie portfólia. Podľa Fröhlicha odíde do minulosti benzínový 12-valec a dokonca aj 4,4-litrové 8-valce. Obrí motor pre BMW 7 je neobhájiteľný z hľadiska nákladov, ktoré v súvislosti s emisiami rastú každý rok o tisíce eur, a malého dopytu. Dostatočne veľký dopyt nie je ani na strane 8-valcov. „O výkon sa ale zákazníci báť nemusia, naše nové hybridné ústrojenstvo so 6-valcovým benzínovým agregátom s výkonom 600 koní dokáže zničiť hneď niekoľko prevodoviek.“ V ponuke tak podľa Fröhlicha ostanú len 4-valce a 6-valce. Aby BMW dokázalo vyhovieť rôznym požiadavkám, predstaví už na budúci rok novú verziu architektúry CLAR, ktorá bude schopná integrovať väčšie batérie aj väčšiu nádrž na palivo, takže bude vhodná pre hybridné, plug-in hybridné aj čisto elektrické modely. A to je veľmi dôležité.
Hoci bude podľa Fröhlicha do roku 2030 asi 30 % áut používať čisto batériový pohon, ich zastúpenie bude vo svete veľmi rozdielne. Napríklad kým veľké čínske metropoly na východnom pobreží prejdú takmer výhradne na elektrické vozidlá, západ Číny ostane ešte dlho verný spaľovacím motorom. Podobne to bude v USA, kde východ a západ staví na elektrický pohon, kým stred Spojených štátov bude patriť benzínu a nafte. Ani Rusko, podobne ako Blízky východ a Afrika neplánujú masívnu elektrifikáciu v doprave, napokon nemajú žiadnu nabíjaciu infraštruktúru. Práve preto nemieni BMW staviť všetko na jedinú kartu, ktorou by bola čisto elektrická platforma. Fröhlich veští veľkú budúcnosť najmä plug-in hybridom, ktoré budú počas týždňa používať majitelia ako elektromobily a cez víkend prejdú na hybridný benzínový pohon.
„Nová architektúra CLAR je ideálnym riešením na najbližších minimálne desať rokov. Elektrický dojazd našich plug-in hybridov predĺžime na 80, 100 až 120 km. Aj naše plne elektrické BMW i4 bude v podstate batériami napájaným BMW 3,“ objasňuje Fröhlich. So znížením cien v súvislosti s unifikáciou však nepočítajte. Elektrifikácia totiž zvyšuje dopyt po vzácnych kovoch, takže ceny akumulátorov môžu v budúcnosti dokonca vzrásť. Vodík zas Fröhlich vidí ako ideálne riešenie pre ľahké úžitkové a nákladné autá, ktoré budú musieť výrazne znížiť emisie. Podľa Fröhlicha nedávajú batériové nákladiaky žiaden zmysel, pretože hmotnosť akumulátorov zníži ich užitočnú hmotnosť, kým palivové články tento problém nemajú a, navyše, jedna čerpacia stanica na vodík dokáže namiesto nabíjačiek denne obslúžiť stovky úžitkových áut.