Projekt inteligentných diaľnic Británii nevyšiel. Sú nebezpečné!

Odstránením kolón mali takzvané inteligentné diaľnice vo Veľkej Británii priniesť zníženie emisií. Kolóny síce zmizli, no počet nehôd vzrástol alarmujúcim spôsobom. A dokonca aj tých fatálnych.

06.02.2020 12:00
debata (1)
Snaha o odstránenie kolón dočasným rozšírením... Foto: Highways England
Smart Motorway - inteligentné diaľnice Veľká Británia Snaha o odstránenie kolón dočasným rozšírením diaľnice na úkor odstavného prúdu priniesla výrazný nárast počtu dopravných nehôd.

Inteligentné, alebo ak chcete chytré, diaľničné úseky sú za Lamanšským prielivom na pretrase. A poriadnom. Na niektorých úsekoch diaľnice ich zaviedli už v roku 2006. Cieľom bolo inteligentným dopravným značením urobiť v kritických dopravných časoch z odstavného prúdu normálny prúd, čím sa razom zvýšila kapacita daného úseku a plynulosť dopravy. Inžinieri si sľubovali, že odstránením alebo aspoň obmedzením kolón znížia zaťaženie životného prostredia emisiami z bezmocne stojacich áut. To sa aj podarilo, lenže, ako to už býva, každá minca má dve strany.

Aj dočasné zrušenie odstavného pruhu vedie totiž k zvýšenému riziku kolízií, napríklad ak sa na diaľnici niekomu pokazí auto a nemá ho možnosť bezpečne odstaviť. Práve pre tento aspekt sa stali inteligentné diaľnice terčom kritiky, a to už od svojho vzniku. Lenže na verejnosť sa nedostali žiadne relevantné údaje o tom, či „umelé“ zvýšenie kapacity diaľnice, na úkor bezpečnostného prúdu, vedie k vyššiemu počtu dopravných incidentov. Až doteraz. Do veci totiž „strčila nos“ televízna stanica BBC a na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám si vyžiadala od správcu britských diaľnic (Highways England) potrebné dáta.

To, čo sa objavilo na jej stole, vyrazilo mnohým dych. Za posledných päť rokov došlo napríklad na inteligentnom úseku diaľnice M25 k 20-násobnému zvýšeniu počtu nebezpečných incidentov. Išlo o dopravné nehody, pri ktorých bolo ohrozené zdravie účastníkov cestnej premávky. Tento úsek sa zmenil na „inteligentný“ v roku 2014. Kým dovtedy došlo v priebehu piatich rokov k 72 incidentom, v tých nasledujúcich to bolo neuveriteľných 1 485. Ďalej sa ukázalo, že na všetkých inteligentných úsekoch britských diaľnic zahynulo v posledných piatich rokoch 38 ľudí a že 336 dní bol varovný systém mimo prevádzky.

To nemohlo ostať bez reakcie politikov. „Inteligentné diaľnice musia byť rovnako bezpečné ako tie klasické. A ak nie sú, nemali by vôbec existovať,“ vyhlásil po zverejnení dát britský minister dopravy Grant Schapps. Ak sa však Briti nebudú chcieť inteligentných diaľnic vzdať, a to asi nebudú, pretože kolóny nemá nikto rád, budú musieť prijať nové technologické opatrenia. BBC už oznámila chystané inovácie zo strany dopravných expertov. V nasledujúcich troch rokoch majú byť na týchto úsekoch inštalované radarové senzory monitorujúce stojace vozidlá.

Pri zistení takéhoto vozidla budú na riziko v predstihu upozornení ostatní účastníci premávky. Plánované zmeny si pochvaľuje aj Nicholas Leys z najväčšieho britského autoklubu RAC. „Inštalácia takejto technológie by bola vítaná. Je to niečo, čo naša spoločnosť v posledných rokoch požaduje. Výskum ukázal, že viac ako dve tretiny vodičov sa domnievajú, že odstránenie odstavného prúdu ohrozuje ich bezpečnosť v prípade poruchy.“ Nemôžeme nespomenúť paralelu so slovenským úsekom diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Tu síce žiadnu inteligentnú diaľnicu nenájdete, ale, bohužiaľ, ani žiaden odstavný prúd.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká Británia #diaľnice #bezpečnosť cestnej premávky
Články podľa značiek