Úsek s tunelom Višňové sa predraží. O koľko stúpne jeho cena?

Výstavba úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala odštartovala preteky s časom. Rozostavaná štvorprúdovka s najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku musí byť hotová do konca roku 2023. Aktuálne výstavba neprebieha. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) hľadá nového zhotoviteľa. Konečný účet za výstavbu komplikovaného úseku bude vyšší, ako vygenerovala pôvodná súťaž.

04.02.2020 06:00
debata (16)
Diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala...
D1, tunel Višňové, mapa Diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala musí byť hotový do roku 2023.

„Výsledné predpokladané náklady na výstavbu úseku sú zhruba 515 miliónov eur bez DPH, a to vrátane už vyfakturovaných zhruba 170 miliónov eur doterajšiemu zhotoviteľovi,“ povedala hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Pôvodný zhotoviteľ, ktorým bolo konzorcium firiem Salini Impregilo a Dúha, zo stavby začiatkom minulého roka odišiel. Diaľničiari minulý týždeň vyhlásili nový tender na výstavbu hlavnej trasy.

Predpokladaná hodnota výstavby hlavnej trasy je 260,9 milióna eur. Ďalších 45 miliónov eur má stáť technologické vybavenie tunela. Výstavba strediska údržby a centrálneho operátorského pracoviska bude stáť približne 25 miliónov eur. Úsek bude obsahovať aj odpočívadlo Turie, ktorého výstavbu diaľničiari odhadujú na 15 miliónov eur. Celkovo tak dostavbu NDS rozdelí na štyri menšie súťaže.

Financie na výstavbu úseku štát získa z eurofondov. Diaľnica však musí byť hotová najneskôr do konca roka 2023. V opačnom prípade bude štát musieť vracať preinvestované peniaze a výstavbu zaplatiť z iných zdrojov. Dostavba úseku je navyše dôležitá pre dokončenie južného obchvatu Žiliny. Vo svojej analýze z januára tohto roku to zhodnotil aj Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP).

„Predpokladaná hodnota zákazky (PHZ) na stavebnú časť projektu je podľa NDS 260 miliónov eur. PHZ je odhadnutá ako celkové stavebné náklady (430 miliónov eur) znížené o už odovzdané alebo rozpracované časti (max. 170 miliónov eur). Projekt je rozdelený na štyri tendre, z čoho dva sú nevyhnutné na sprejazdnenie: dostavba úseku a technológia tunela,“ uvádza v analýze ÚHP.

„Očakávané náklady stavebnej časti úseku D1 sú na základe porovnania ÚHP s úsekom R4 Prešov, I. etapa a D1 Prešov, západ – Prešov, juh odhadnuté realisticky,“ hodnotí ÚHP. Diaľničiari plánujú ukončiť prvý tender a podpísať zmluvu s jeho víťazom do konca roku 2020. Výstavba má, podľa NDS, následne trvať najviac tri roky.

Video
Pozrite si, ako vyzerá rozostavaný úsek.

„Verejné obstarávanie bude prebiehať formou súťažného dialógu, keďže ide o rozostavané dielo bez dokončenej projektovej dokumentácie, s cieľom čo najrýchlejšieho ukončenia súťaže, ako aj samotnej stavby,“ informuje vo svojej tlačovej správe NDS. Súťažný dialóg bude vedený minimálne so štyrmi uchádzačmi, ktorí budú vybraní na základe eliminačných kritérií po splnení podmienok účasti.

Diaľničiari sa nerozhodnú len na základe najnižšej ceny. Na hodnotenie ponúk použijú kvalitatívne kritériá, v ktorých budú hodnotiť okrem ceny aj lehotu na prípravu projektovej dokumentácie, lehotu na dokončenie stavby a environmentálne kritériá. Cena bude mať však v rámci hodnotenia najvyššiu váhu, ktorá dosiahne úroveň 45 percent.

Pôvodná súťaž vygenerovala sumu na úrovni 408,9 milióna eur, ktorú ponúklo konzorcium firiem Dúha a Salini Impregilo. S výstavbou sa začalo v roku 2014. Štát však pred vyhlásením tendra očakával, že 13,5 km dlhý diaľničný úsek s 7 445 metrov dlhým tunelom Višňové postaví približne za 900 miliónov eur.

Prerazenie tunela Višňové prišlo v septembri... Foto: NDS
Tunel Višňové Prerazenie tunela Višňové prišlo v septembri 2018 s 9-mesačným meškaním.

V čase začiatku výstavby existovali pochybnosti, či je možné daný úsek za vysúťaženú cenu postaviť. Výstavba odštartovala v júni 2014, zmluvný termín jej dokončenia bol na konci roka 2019. Tempo výstavby však dlhodobo zaostávalo za očakávaniami objednávateľa, ktorým je štát.

K prerazeniu tunela došlo v septembri 2018 s 9-mesačným meškaním. Pri razení tunela boli prvýkrát na Slovensku použité dve metódy. Razilo sa v plnom profile metódou ADECO-RS, pričom sa na razenie používali aj odstrely prostredníctvom metódy NRMT. Pri razení bolo použitých 1 037 ton trhavín. Po prerazení bolo jasné, že dostavba úseku bude meškať.

Tempo výstavby aj naďalej klesalo. Počas niektorých dní sa na stavbe dlhej 13,5 kilometra nachádzalo len 30 pracovníkov. V marci 2019 bola stavba pozastavená. NDS podpísala s taliansko-slovenským konzorciom dohodu o ukončení zmluvy, ktorú schválila vláda a odobrila ju aj Európska komisia. Diaľničiari následne začali s inventarizáciou rozostavaného ú­seku.

V súčasnosti Žilina stále nemá južný diaľničný obchvat. Otvorený nie je ani predchádzajúci úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. V tomto prípade motoristi čakajú na dokončenie privádzača na cestu prvej triedy I/64 spolu s križovatkou Lietavská Lúčka, ktorá bola pôvodne súčasťou pozastaveného ú­seku.

Úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka má byť s viac ako ročným meškaním otvorený v tomto roku. Vodiči však po jeho otvorení neobídu Žilinu ani cestu prvej triedy I/18 vedúcu popod Strečno. Vozidlá sa do Žiliny dostanú z južnej strany a následne smerom na východ budú musieť prejsť mestskými komunikáciami a pokračovať cestou popod Strečno.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #tunel Višňové
Články podľa značiek