Výpadok príjmov z predaja diaľničných známok vo výške takmer 80 miliónov eur však bude podľa Érseka chýbať pri údržbe a výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Tá je financovaná aj z prostriedkov štátneho rozpočtu. „Ak sa tak rozhodne, bude to, ale aj s týmito následkami. Ja s týmto nápadom nesúhlasím,“ uviedol šéf rezortu dopravy.
Poslanci, ktorí podporia návrh na zrušenie diaľničných známok, by mali podľa Érseka povedať, ako chcú riešiť výpadok príjmov z ich predaja. „Máme zastropovaný rozpočet. Neviem, ako minister financií tieto peniaze vyskladá. Asi bude musieť ubrať rezortom,“ povedal minister dopravy. V prípade krátenia rozpočtu by peniaze chýbali napríklad na železnice, upozornil Érsek. Zrušenie diaľničných známok je tak podľa neho na zváženie. Priznal, že osobne uvažoval skôr o zvýšení cien diaľničných známok. Na Slovensku sa totiž nezvyšovali už jedenásť rokov.
Návrh sa nepozdáva ani diaľničiarom. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informovala, že bez príjmov z predaja elektronických diaľničných známok nie je schopná zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic a ani ďalšie investície či splácanie existujúcich investičných úverov.
"V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi – prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu,“ povedala pre agentúru Sita hovorkyňa NDS Michaela Michalová. V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť, dodala. Ohrozená tak bude aj platobná schopnosť NDS, pričom by podľa Michalovej hrozil aj cross default – teda predčasné splatenie úverov – od bánk.
Grécka cesta
Návrh národniarov na zrušenie diaľničných známok odsúdilo aj viacero expertov. Za veľmi zlý a neekologický nápad ho označil generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák. „Ak by sme išli touto cestou, nikdy nedostaneme ľudí z áut a ciest na menej ekologicky zaťažujúcu dopravu, na železnicu. Prídeme rádovo o stovky miliónov eur a nikomu to nepomôže,“ povedal pre agentúru Sita.
Za diaľničné známky by v prípade ich zrušenia nesmeli totiž platiť ani zahraniční motoristi. „Nahrnú sa nám sem autá, kamióny, zničia cesty, zasmradia a nezaplatia ani euro,“ povedal Palčák.
František Palko, riaditeľ Inštitútu hospodárskej politiky, uviedol, že je to nezmyselný návrh a zúfalstvo zabojovať o voliča krátko pred voľbami.
Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) zase vyzývajú koaličné politické strany, aby zastavili legislatívny proces týkajúci sa zavedenia všetkých troch návrhov. „Ak by vládou schválené opatrenia v parlamente prešli, naša krajina sa vydá na ťažko zvrátiteľnú grécku cestu, ktorá vyústi do rozvratu verejných financií,“ povedal tajomník RÚZ Martin Hošták. Výsledkom by podľa neho bol dramatický nárast daní a odvodov, nielen pre podnikateľov, ale aj pre ľudí. V prípade schválenia by však hrozilo aj zníženie kvality služieb poskytovaných štátom – vrátane zdravotníctva, školstva, cestnej infraštruktúry a mnohých ďalších, dodáva Hošták.
Danko si za návrhom stojí
Predseda Slovenskej národnej strany (SNS) a predseda parlamentu Andrej Danko sa však ani napriek ostrej kritike expertov a firiem návrhu vzdať nechce.
Vláda túto stredu odobrila s pripomienkami návrh na zrušenie zákona o diaľničnej známke. A to s účinnosťou od 1. januára 2021. Motoristi s autami do 3,5 tony by tak mali od budúceho roka jazdiť po diaľniciach a rýchlostných cestách bezplatne. Kabinet zároveň odsúhlasil skrátené legislatívne konanie o zrušení diaľničných známok. Oba návrhy predložil premiér Peter Pellegrini (Smer-SD). Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek sa na rokovaní vlády nezúčastnil.