Oblohu križujú ‘lietadlá duchov‘. Lety bez cestujúcich ničia klímu z absurdných dôvodov

Epidémia koronavírusu zasiahla bolestivo aj leteckú dopravu. Ľudia jednoducho prestali lietať. Čo je však šokujúce, lietadlá nie. Tony zbytočne spáleného leteckého benzínu zanechávajú hrozivú uhlíkovú stopu. Môžu za to pravidlá letovej prevádzky vo vzdušnom priestore EÚ, ktoré nedávajú aerolinkám na výber.

11.03.2020 18:00
debata (26)
Takto vyzerá súčasná realita leteckej dopravy v... Foto: Getty
Lietadlo - paluba Takto vyzerá súčasná realita leteckej dopravy v Európe. Ľudia jednoducho prestali lietať. To ale neznamená, že letecké spoločnosti zrušili pravidelné lety.

Let úplne prázdneho lietadla nedáva ekonomickú logiku a pre leteckého prepravcu znamená obrovskú stratu. Napriek tomu aj v tejto chvíli križujú európsku oblohu stovky „lietadiel duchov“. Jednoducho, lietadlá lietajú, aj keď epidémia koronavírusu spôsobila, že o lety nie je záujem. Priemerné dopravné lietadlo pritom spáli na jednu míľu letu približne päť galónov paliva. To znamená obrovské množstvo zbytočne vyprodukovaných emisií skleníkového CO2. Ako je to možné? Dôvodom je jedna z európskych regulácií letovej prevádzky.

Ako upozorňuje Sunday Times, na určovanie letových prevádzkových intervalov pre letecké spoločnosti platí desiatky rokov staré pravidlo „využi alebo strať“. Ak letecká spoločnosť nevyužije 80 % pridelených letových časov na konkrétnom letisku, riskuje ich stratu a otvára priestor konkurencii. Tá sa o ne môže uchádzať. V podstate to znamená, že podľa evidencie prevádzky v minulom období sú leteckým spoločnostiam prideľované voľné časy príletov a odletov v tom nasledujúcom.

Toto pravidlo síce zabezpečuje prístup aerolinkám na európske letiská podľa zásad „neutrality, transparentnosti a nediskriminácie“, no v čase epidémie koronavírusu spôsobuje obrovské finančné a ekologické škody. Aby letecké spoločnosti neprišli o lukratívne umiestnenie v tabuľkách kľúčových príletových a odletových časov, radšej za cenu strát simulujú poskytovanie služieb cestujúcim a vypravujú na oblohu prázdne lietadlá vo viere, že po vyriešení epidémie si ich pravidelné linky zachovajú pôvodný „cestovný poriadok“.

Preto britský minister dopravy Grant Shapps požiadal regulačné orgány o dočasné moratórium na tieto pravidlá, aby sa predišlo ďalším environmentálnym a hospodárskym škodám, najmä ak sa epidémia šíri ďalej a jej zastavenie je zatiaľ v nedohľadne. Medzinárodná asociácia pre leteckú dopravu (Air Association) odhaduje, že náklady na lietanie s prázdnymi lietadlami prispeli k odhadovaným stratám v leteckom priemysle vo výške 113 miliárd dolárov, čo je približne 99,2 miliárd eur.

Neschopnosť regulátorov reagovať pružne na „lietadlá duchov“ vyznieva o to absurdnejšie, o čo viac EÚ tlačí na výrobcov áut, aby znižovali emisie CO2. Tí budú totiž od tohto roka platiť pokuty 95 eur za každý nadlimitný gram tohto skleníkového plynu. Vyšplhať sa môžu na takmer 15 miliárd eur, čo sa premietne do ceny áut. Stovky ton CO2, ktoré vyprodukujú úplne zbytočné lety aeroliniek, im však, ako sa zdá, neprekážajú.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #letecká doprava #koronavírus
Články podľa značiek