Triblavina bude prejazdná v tomto roku. Čo môže termín ohroziť?

Prvé autá prejdú po novej križovatke Triblavina neďaleko Bratislavy ešte tento rok. Napriek tomu práce nebudú ukončené. Na výstavbe križovatky pri hlavnom meste sa bude pracovať aj v roku 2021. Termín sprejazdnenia však ešte môže ohroziť koronavírus.

18.03.2020 06:00
Vodiči museli počas prác na telese diaľnice... Foto: Ľuboš Pilc
Triblavina D1 Vodiči museli počas prác na telese diaľnice počítať s užšími jazdnými pruhmi. Zúžené pruhy sú už odstránené.

„Pre stavbu D1 Bratislava – Trnava, križovatka Triblavina je ukončenie lehoty výstavby do júna 2021, ale sprejazdnenie je plánované na koniec roka 2020,“ informuje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Podľa jej slov však dokončenie prác môžu oddialiť opatrenia proti nákaze. „Tento stav môže mať nepriaznivý dosah na výpadok podzhotoviteľov alebo nepredvídateľný nedostatok pracovníkov na stavbe, v dôsledku čoho môže dôjsť k omeškaniu prípadne až z zastaveniu stavebných prác,“ dodáva Michalová. Po dostavbe bude mať teleso diaľnice v mieste križovatky osem jazdných pruhov. Tie budú súčasťou rozširovania diaľnice D1 medzi Bratislavou a križovatkou Blatné. V celej časti budú vodiči jazdiť po osempruhovej diaľnici s odstavnými pruhmi.

Výstavba križovatky sa začala ešte v apríli roku 2015. Výstavbu realizuje spoločnosť Porr. Počas výstavby došlo k zmene koncepcie križovatky. Pôvodne malo teleso diaľnice dostať len šesť jazdných pruhov. Po stranách diaľnice mali navyše vzniknúť jednosmerné dvojpruhové cesty, tzv. kolektory. Na každej strane diaľnice mal byť jeden kolektor.

K zmene došlo kvôli príprave križovatky diaľnic D4 a D1, ktorá má vzniknúť len 1,8 kilometra od križovatky Triblavina. Časť výstavby križovatky D4/D1 má realizovať štát a časť konzorcium Obchvat Nula, ktoré je koncesionárom nultého obchvatu na diaľnici D4. Štát mal mať podľa pôvodných plánov svoju časť hotovú v roku 2019. Dodnes sa s výstavbou nezačalo.

Diaľničná sieť je prejazdná bez obmedzení

V rámci Slovenska je diaľničná sieť funkčná a prejazdná bez obmedzení. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) od pondelka pracuje v obmedzenom režime. Spoplatnenie diaľnic a rýchlostných ciest ostáva nezmenené. Vodiči za ich používanie musia naďalej platiť.

„Národná diaľničná spoločnosť v súvislosti s opatreniami a nariadeniami Ústredného krízového štábu od pondelka 16. marca 2020 pracuje v obmedzenom krízovom režime. Odporúčame vám, aby ste pri komunikácii s našou spoločnosťou uprednostnili elektronickú komunikáciu a v najbližšom čase riešili iba veci, ktoré neznesú odklad,“ informuje NDS prostredníctvom sociálnej siete Facebook.

Vodiči, ktorí chcú využívať vnútroštátnu diaľničnú sieť a nemajú zakúpenú platnú elektronickú diaľničnú známku, radšej nech jej kúpu realizujú prostredníctvom internetu. Nákup je možné vykonať prostredníctvom portálu eznamka.sk.

Informačno-predajné miesta ostávajú zachované, no fungujú v obmedzenom režime. Prípadným nákupom cez internet sa motoristi úplne vyhnú osobnému kontaktu s pracovníkmi NDS. Zachovaná ostáva údržba diaľničnej siete. Aj táto služba však bude fungovať v obmedzenom režime.

Motoristi, ktorí sa pri ceste po diaľnici alebo rýchlostnej ceste dostanú do problémov, môžu aj naďalej využiť službu Diaľničnej patroly. Jej privolanie je možné prostredníctvom telefónneho čísla 0800 100 007.

„Z dôvodu vypracovania novej Koncepčnej štúdie v máji 2015, ktorej súčasťou bola aj križovatka Triblavina toho času už vo výstavbe bolo potrebné vypracovať novú projektovú dokumentáciu pre tie stavebné objekty, ktoré boli zmenou dopravného riešenia D1 dotknuté,“ informuje Michalová. Stanovisko ministerstva životného prostredia bolo potvrdené v júni 2017. „Až následne bola podaná žiadosť o zmenu stavby pred dokončením na špecializovaný stavebný úrad, ktorá pre prieťahy v stavebnom konaní nadobudla právoplatnosť v lete 2018,“ dodáva Michalová. Pôvodný termín dostavby križovatky Triblavina bol v apríli 2018.

V súčasnosti je doprava na diaľnici vedená v troch jazdných pruhoch v každom smere. Diaľničiari odstránili zúžené jazdné pruhy a zníženie rýchlosti, ktoré sa v danom úseku nachádzali. Aktuálne sa podľa Michalovej realizujú práce na mostnom objekte. Práce prebiehajú aj na odvodnení objektov a betonáži zvodidiel.

Triblavina vytvorí nový bod napojenia a zjazdu z diaľnice D1. Budú ju využívať najmä vodiči, ktorí jazdia po ceste prvej triedy I/61. Táto cesta spája Senec, Bernolákovo, Ivanku pri Dunaji a Bratislavu. Na severnej strane diaľnice vznikne napojenie na cestu druhej triedy II/502. Na diaľnicu sa tak budú môcť pripájať aj vodiči z obcí ležiacich v blízkosti. Križovatka umožní vodičom idúcim po diaľnici otočiť sa a pokračovať opačným smerom. Bude to platiť pre oba smery.

Samotná križovatka bude pozostávať z viacerých kruhových objazdov. Na každej strane diaľnice sa budú nachádzať dva. Vodiči idúci po zjazde z diaľnice sa dostanú na kruhový objazd. V rámci výjazdov sa budú môcť rozhodnúť, či chcú pokračovať cestou vedúcou priamo popod diaľnicu na jej druhú stranu, alebo sa pripoja prostredníctvom ďalšieho kruhového objazdu na zvyšnú cestnú sieť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #výstavba #Triblavina #križovatka #diaľnica D1
Články podľa značiek