Ako na emisie? Holanďania znižujú diaľničnú rýchlosť na 100 km/h!

Bojovať s emisiami oxidu uhličitého možno aj inak ako pridávaním biozložiek do palív či drahou podporou predaja čistých elektromobilov. Ukazuje to najnovší krok holandskej vlády. Stotridsiatkou si v tejto krajine zajazdíte už len v noci.

18.03.2020 16:00
debata (2)
V Holandsku zavádzajú jednu z najnižších... Foto: Pravda, NL Times
Holandsko - maximálna rýchlosť V Holandsku zavádzajú jednu z najnižších povolených rýchlostí na diaľniciach v Európe.

Holandsko patrí ku krajinám s vysokým podielom predaja elektromobilov. No i tak má málo prírodných plôch, ktoré by dokázali kompenzovať produkciu skleníkového CO2. Paradoxne tak vysoko prekračuje limity emisií oxidu uhličitého v prepočte na obyvateľa. Veľká časť z nich pochádza z dopravy, veď Holandsko prevádzkuje 3 000 kilometrov diaľnic, pričom veľkosťou sa príliš nelíši od Slovenska. Tamojšia vláda sa preto rozhodla s emisiami CO2 „zatočiť“ pomerne jednoduchým, ale účinným spôsobom. Lacnejším než drahou podporou elektromobilov.

Od štvrtka 19. marca znižuje maximálnu povolenú rýchlosť na diaľniciach zo 120 či 130 km/h na rovnú stovku. Tento limit bude platiť od 6.00 ráno do 19.00 večer. Upozorňovať na to budú novo inštalované dopravné značky s časovou doplnkovou tabuľkou v červenom rámčeku. V noci môžu vodiči naďalej jazdiť rýchlosťou 120 km/h a na niektorých úsekoch, kde je to povolené, 130 km/h. Má to logiku, nižšia rýchlosť jazdy znamená nižší odpor vzduchu, nižší valivý odpor a teda aj podstatne nižšiu spotrebu paliva a tomu úmerných menej emisií CO2.

Holandská polícia má byť nekompromisná. Vodičom, ktorí prekročia maximálnu povolenú rýchlosť o 20 km/h, hrozí pokuta vo výške približne 175 eur. Pri vyššom prekročení sadzby dramaticky stúpnu. Nie je totiž tajomstvom, že sankcie v Holandsku určujú v závislosti od priemerného ročného zárobku previnilca. Tamojší muži zákona zároveň upozorňujú, že v prechodnom období môžu niektoré navigačné systémy ukazovať rýchlostné limity podľa starých dát. Preto žiadajú vodičov, aby sa orientovali výlučne podľa dopravného značenia.

Zníženie maximálnej povolenej rýchlosti môže byť veľmi efektívny krok v boji s emisiami. Jeho rešpektovaním sa totiž na zlepšení životného prostredia budú podieľať všetci motoristi, aj tí, ktorí jazdia na starších vozidlách s nižšou emisnou normou. Navyše budú ocenení nižšími nákladmi za čerpanie pohonných hmôt. Sú však aj krajiny ako Slovensko či Rakúsko, ktoré majú v prevádzke testovacie úseky diaľnic so zvýšenou maximálnou rýchlosťou na 140 km/h. Nehovoriac o Nemecku, ktoré je poslednou baštou neobmedzenej „maximálky“.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #pokuty #Holandsko #maximálna rýchlosť
Články podľa značiek