Diaľničiari potvrdili zastavenie prác na výstavbe juhozápadného obchvatu Prešova v úseku diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh. "Zmluvy o dielo predpokladajú zásah „vyššej moci“, ktorá môže znemožniť, alebo komplikovať zhotoviteľovi plniť zmluvné záväzky. Ak zhotoviteľ požiada o prerušenie výstavby, tak Národná diaľničná spoločnosť takej požiadavke vyhovie. Napríklad na stavbe D1 Prešov západ – Prešov juh NDS odsúhlasila prerušenie výstavby,“ informuje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová.
Na stavbe sa nebude pracovať minimálne 14 dní. Po uplynutí tejto doby NDS požiada zhotoviteľa a stavebný dozor, aby vyhodnotil situáciu a navrhol riešenia. Juhozápadný obchvat Prešova je vo výstavbe od júna 2017. V súčasnosti platí zmluvný termín dokončenia stavby, ktorý je stanovený na jún roku 2021.
Výstavbu realizuje konzorcium firiem Eurovia, Doprastav a Metrostav. Za práce celkovo zinkasujú 356 miliónov eur. Výstavba je hradená z eurofondov. Diaľničný úsek bude mať po dostavbe 7 870 metrov. Jeho súčasťou sú dve mimoúrovňové križovatky a dvojrúrový tunel Prešov s dĺžkou 2,2 kilometra. Diaľnica po dostavbe umožní tranzitnej doprave obísť Prešov a pokračovať smerom na Poprad alebo Košice.
Práce stopnú aj inde
Diaľničiari však podobný vývoj očakávajú podľa Michalovej aj na ďalších stavbách. Odvrátiť pozastavenie prác nepomohlo ani usmernenie, ktoré diaľničiari vydali. „Predmetom usmernenia je súbor opatrení a obmedzení s dôrazom na minimalizovanie osobného kontaktu, činností, ktoré znesú odklad, zabezpečenie dezinfekčných prostriedkov na báze alkoholu a iné,“ dodáva Michalová.
Diaľničiari rovnako pripravili inštrukcie pre zhotoviteľov a stavebných dozorov na vytvorenie Krízového plánu pre každú jednotlivú stavbu. "Na úsekoch vo výstavbe zatiaľ nebola zastavená ani prerušená výstavba a práce naďalej pokračujú, keďže zhotovitelia o zastavenie prác nepožiadali,“ dodáva Michalová.
Práce už začali prebiehať aj na výstavbe prvej etapy severného obchvatu, ktorý sa napojí práve na pozastavený úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Diaľničiari nateraz neinformovali o ich zastavení.
Na obchvate ešte pracujú
Na diaľnici D1 sa pracuje aj na obchvate Ružomberka v úseku D1 Hubová – Ivachnová a na privádzači z konca diaľnice D1 pri Lietavskej Lúčke smerom na cestu prvej triedy I/64.Na severe Slovenska je vo výstavbe úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Na juhu sa v minulom roku rozbehla výstavba úseku rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Tesne pri Bratislave štát stavia križovatku Triblavina, ktorá sa nachádza na diaľnici D1.
Podľa dostupných informácií práce prebiehajú aj na výstavbe projektu D4/R7, ktorý vzniká zo súkromného kapitálu formou PPP projektu. Kým časť rýchlostnej cesty R7 medzi Holicami a Bratislavou je už takmer hotová, časť diaľnice D4 ešte len začína naberať reálnu podobu.
Výstavbu projektu s celkovou dĺžkou 59,1 kilometra diaľnic realizuje konzorcium Obchvat Nula. Konzorcium na otázky denníka Pravda o prebiehajúcej výstavbe a jej prípadnom pozastavení nereagovalo.