Časti diaľnice D4 hrozí zbúranie

Rozostavaná diaľnica D4 môže byť odstránená ešte pred jej dokončením. Dôvodom je nevhodný materiál použitý v násype v najzápadnejšej časti projektu. Pod diaľnicou podľa ministra dopravy Andreja Doležala (Sme rodina) je nebezpečný odpad. Minister si nevie predstaviť iný scenár ako odstránenie stavby. Zhotoviteľ stavby vyjadrenia ministra zatiaľ analyzuje.

24.04.2020 11:50 , aktualizované: 17:52
debata (203)

Násyp v úseku diaľnice D4 medzi cestou prvej triedy I/2 a diaľnicou D2 údajne nie je v súlade s projektom a s vydaným stavebným povolením. „Odpad z umelého kopca pri Petržalke sa dostal na pozemky, na ktorých koncesionár stavia D4. Do násypu pod diaľnicou sa dostal nebezpečný odpad,“ uviedol Doležal v piatok na tlačovej konferencii.

Video: Brífing ministra dopravy Andreja Doležala.

Úseku s dĺžkou 1,3 kilometra hrozí odstránenie. Špeciálny stavebný úrad však zatiaľ o osude stavby nerozhodol. Definitívne rozhodnutie má podľa ministra padnúť v máji. „Neviem si predstaviť iné rozhodnutie stavebného úradu ako odstránenie stavby. Odstránenie stavby bude musieť prebiehať v špeciálnom režime,“ informuje Doležal.

Súčasťou stavebného odpadu, ktorý koncesionár použil má byť aj nebezpečný azbest. Podľa ministra nie je riešením zhutnenie násypu vytvoreného z odpadu. „Musíme si stáť za svojim. Nie je to nejaká treťotriedna cesta,“ uviedol Doležal.

Sporný úsek leží medzi diaľnicou D2 a... Foto: Pravda, Martin Majerníček
dialnica D4, most Dunaj Sporný úsek leží medzi diaľnicou D2 a rozostavaným mostom vedúcim ponad Dunaj.

Diaľnica D4 vzniká zo súkromného kapitálu formou PPP projektu. Štát za jej výstavbu zatiaľ neplatí. Projekt bude Slovensko splácať ročnými splátkami až po jeho dokončení. Štát nebude mať priame náklady s odstraňovaním stavby. Ak dôjde k búracím prácam, dostavba diaľnice sa posunie minimálne o niekoľko mesiacov.

Doležal na tlačovej konferencii načrtol aj možnosť budúceho otvorenia diaľnice D4 bez sporného úseku. V takom prípade by diaľnica D4 nebola spojená s rakúskymi hranicami ani s diaľnicou D2. Všetky vozidlá by po zjazde z mosta vedúceho ponad Dunaj museli využiť cestu prvej triedy I/2.

Výstavba diaľnice D4 je súčasťou projektu D4/R7, ktorý stavia koncesionár Obchvat Nula, vedený španielskou spoločnosťou Cintra. Hlavný zhotoviteľ stavby je firma D4R7 Construction, ktorá je zložená zo španielskej spoločnosti Ferrovial Agroman a z rakúskej firmy Porr Bau.

Zhotoviteľ sa zatiaľ k vyjadreniam ministra nevyjadril. „Dnešné vyjadrenia ministra dopravy SR smerom k projektu D4 R7 analyzujeme a v dohľadnej dobe poskytneme našu odpoveď,“ uviedla spoločnosť D4R7 Construction.

Zatiaľ nie je isté, že zhotoviteľ nepoužil odpad aj v iných častiach výstavby. „Existuje dôvodné podozrenie, že takýchto umelých kopcov s umelým odpadom existuje v súvislosti s D4/R7 viac. Budem iniciovať ekoaudit,“ dodal minister Doležal.

Projekt D4/R7

V rámci projektu D4/R7 má vzniknúť 59,1 kilometra diaľnice a rýchlostnej cesty. Časť rýchlostnej cesty R7 od Holíc má priviesť autá z juhovýchodného smeru do hlavného mesta, kde sa zabezpečí ich distribúcia prostredníctvom diaľnice D4. V súčasnosti je tesne pred dokončením úsek rýchlostnej cesty R7 medzi Holicami a križovatkou Ketelec, ktorá je v tesnej blízkosti hlavného mesta.

Pôvodne sa mal prvý úsek R7 otvoriť koncom marca. Plány zmenila pandémia koronavírusu. Minister dopravy Andrej Doležal však v piatok informoval, že aj na tomto úseku sú nedostatky, ktoré je pred spustením potrebné odstrániť. Prvý otvorený úsek neprinesie plný efekt projektu D4/R7. Rýchlostná cesta privedie veľký počet áut na cestu prvej triedy I/63 tesne pred Bratislavu.

© Autorské práva vyhradené

203 debata chyba
Viac na túto tému: #odpad #azbest #diaľnica D4 #PPP projekt #andrej doležal
Články podľa značiek