Cyklistika má tiež jasné pravidlá

Bezpečnosť býva častý argument tých, ktorí vás budú od cykloturistiky odhovárať. Svoju bezpečnosť na cestách pri jazde na bicykli však môžete ovplyvniť sami.

01.07.2011 09:18

Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo... Foto:
Na cyklistiku sú najlepšie menej frekventované cesty.
debata

Svoju bezpečnosť na bicykli môžete ovplyvniť spôsobom jazdy, výberom terénu a časom, kedy jazdíte. Nezabúdajte tiež na to, že sa vyplatí mať na hlave helmu (nielen mimo obce) a na tele reflexné doplnky, aby vás bolo vidieť z čo najväčšej diaľky.

Ako jazdiť bezpečne?

Pri pohybe na verejnej komunikácii jazdíme vždy vpravo, na okraji vozovky. Ako ďaleko môžeme zájsť na jej okraj, závisí od kvality cesty. Ak je na pravej strane biela neprerušená čiara, tak jazdíme vpravo od nej alebo maximálne po čiare. Často to závisí od toho, či je vozovka upravená, teda bez kamienkov, skla a piesku.

Pre vodiča motorového vozidla idúceho za vami je dôležité, aby ste na bicykli išli rovnomerne od kraja cesty. Podľa toho pozná, s kým má do činenia a pri predbiehaní cyklistu zvolí potrebný bočný odstup.

Dobrý vodič dodržiava čo najväčší odstup. Horšie je to so začiatočníkmi alebo sviatočnými šoférmi. Voľte preto nasledujúcu taktiku: jazdite asi o 20 centimetrov viac vľavo, ako by ste mohli. Keď vás začne predbiehať motorové vozidlo, uhnite plynule vpravo. Zrušením vašej rezervy zväčšíte bočný odstup aj vy.

Začiatočníkom treba zdôrazniť, že v čase, keď ich predbieha auto, netreba prepadnúť panike. Nebrzdite a zásadne nemeňte smer jazdy. Riadidlá je potrebné pevne držať. Platí to najmä v prípade, že okolo vás prefrčí kamión s prívesom. Najhoršie, čo by sa mohlo stať, je pád cyklistu na zem. Mimochodom, skúsenosti cyklistov s vodičmi kamiónov sú väčšinou oveľa lepšie ako napríklad so sviatočnými vodičmi osobných vozidiel.

Chodníky sú najlepšie, ale je ich málo

Samozrejme najjednoduchšie a najbezpečnejšie je jazdenie po špeciálnych cyklistických chodníkoch. Tých je však na Slovensku ešte stále málo, a tak cyklistom – najmä vo veľkých mestách – nezostáva nič iné, ako sa pohybovať po chodníkoch pre chodcov. Ak idete s deťmi, veru treba byť opatrný. Nie každé dieťa totiž dokáže zvládnuť nástrahy chodníka – ísť vpravo, plynule, rovnomerne držať smer. A predovšetkým neohroziť chodcov, často ďalšie deti i seba.

V poslednom čase sú vari najväčšími nepriateľmi cyklistov voľne sa pohybujúce psy. Ich majitelia síce úzkostlivo strážia, aby nevošli do vozovky, ale ak behajú po chodníkoch, sú nezriedka k svojim miláčikom benevolentní. Pritom kolízia cyklistu so psom sa končí väčšinou v neprospech cyklistu.

Ak idete po vozovke so začiatočníkmi alebo s deťmi, nechajte ich jazdiť vždy pred vami pod vaším dohľadom. A usmerňujte ich ústnymi pokynmi. Ak je začiatočníkov alebo detí v skupine viac, rozdeľte sa na menšie skupinky a pomiešajte v nich skúsených jazdcov so začiatočníkmi.

Vyhnite sa autám

Najlepšie riešenie, ako sa vyhnúť intenzívnej premávke na cestách, je výber vhodnej trasy po vedľajších cestách. Aj keď v takom prípade býva cieľ často o niečo ďalej, dostanete sa k nemu bezpečnejšie.

Bezpečnosť ovplyvňuje aj čas, kedy sa vyberiete na výlet či túru. V sobotu je napríklad ideálny čas približne o 8.30. Nakupujúci sú ešte doma, a tí, čo cestovali na chaty ešte v piatok, sú už dávno preč. Naopak, kritickým dňom je nedeľa. Popoludní sa ľudia vracajú z víkendu. V lete jazdí veľa áut aj predpoludním – plne naložené vozidlá ovešané športovým vybavením mieria do rekreačných oblastí.

Ak nie je vidieť, zostaňte doma

Zásadne nikdy nejazdite za zníženej viditeľnosti, teda večer pred zotmením alebo dokonca v noci. Ani najlepšie osvetlenie bicykla, ktoré má stále len málo cyklistov, vás neochráni pred vždy smrteľným stretnutím s motorovým vozidlom. Pamätajte, že intenzita osvetlenia bicykla je dimenzovaná tak, aby ste vy ako-tak videli pri pomalej jazde pred seba a aby do vás nenarazil zozadu iný cyklista.

Vzhľadom na výkon predného svetla nemá cyklista proti automobilu s niekoľkonásobne silnejším svetlom šancu. Navyše, ak pozornosť vodiča automobilu rozptyľuje rádio, telefón alebo je unavený po celom dni. Ak ho navyše oslní protiidúce vozidlo, je pre neho cyklista pri krajnici neviditeľným.

5 rád pre cyklistov

1. Nejazdite za zníženej viditeľnosti – v šere, hmle a vôbec nie v noci. Svetlá na bicykloch bývajú väčšinou slabé na to, aby vás včas videl šofér okoloidúceho auta; slúžia iba na to, aby ste videli pred seba a aby vás videl cyklista za vami.

2. Jazdite vždy pri pravom okraji cesty, keď vás míňa auto či autobus, držte pevne riadidlá.

3. Vyhýbajte sa hlavným ťahom s hustou premávkou, ak je to možné, jazdite radšej po vedľajších cestách a chodníkoch pre cyklistov.

4. Ak idete v skupine, rozdeľte dohľad nad deťmi a začiatočníkmi medzi viacerých skúsených cyklistov.

5. Vždy majte na hlave helmu a na tele reflexné doplnky (pásiky, značky, najlepšie vestu).

Deti na bicykloch

  • najčastejšie sú úrazy vo veku 10 až 14 rokov
  • dieťa do 10 rokov sa môže na ceste bicyklovať len v sprievode dospelej osoby
  • dieťa musí mať vždy prilbu, malo by mať aj cyklistické rukavice, pevnú obuv a vhodné oblečenie, pozor treba dávať najmä na šnúrky od topánok
  • platí pravidlo vidieť a byť videný, dôležité sú teda odrazky, farebné oblečenie a reflexné prvky
  • bicykel musí mať funkčné brzdy
  • dieťa pohybujúce sa na ceste je účastníkom cestnej premávky a musí teda poznať pravidlá
  • veľkosť a typ bicykla by mal zodpovedať veku dieťaťa a terénu, na ktorom bude jazdiť
  • naučte dieťa, aby sa bicyklovalo mimo hlavných ciest
  • ak dieťa chodí na bicykli pravidelne, kontrolujte technický stav bicykla častejšie
debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek