Križovatka diaľnic D1 a D4 mešká. Dokončenie potrvá roky

Diaľnicu D1 v tesnej blízkosti stále čaká najväčšia rekonštrukcia za posledné desiatky rokov. Neďaleko hlavného mesta vznikne nová križovatka diaľnic D1 a D4. Štát existujúcu diaľnicu dvihne a rozšíri na 8 jazdných pruhov. Pôvodne mala byť rekonštrukcia diaľnice D1 ukončená v roku 2019. Termín sa odsúva.

29.05.2020 06:00
debata (13)
Nová diaľnica D4 povedie popod existujúcu... Foto: Zero Bypass Limited
križovatka D4 D1 Nová diaľnica D4 povedie popod existujúcu diaľnicu D1.

Križovatka diaľnic D1 a D4 bude jednou z najväčších diaľničných križovatiek na Slovensku. Časť križovatky má postaviť koncesionár Obchvat Nula, ktorý stavia nultý obchvat – diaľnicu D4. Výstavba niektorých úsekov stavby pripadla štátu. Štát s dokončením svojich prác, ktorých súčasťou je aj zdvihnutie a rozšírenie telesa diaľnice, mešká.

„Rozšírenie diaľnice D1 je rozdelené na 3 etapy. V prvej etape sa vybuduje mostná konštrukcia na D1, teda most v križovatke D1/D4 tak, aby koncesionár PPP projektu mohol plynule pokračovať vo svojich prácach,“ informuje Eva Žgravčáková z Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Podľa jej slov je na realizáciu tejto etapy podpísaná zmluva so zhotoviteľom stavebných prác a práce sa realizujú podľa harmonogramu.

Štát musí existujúcu diaľnicu D1 dvihnúť vyššie tak, aby koncesionár mohol pod ňu zasunúť novú diaľnicu D4. Dvíhanie existujúcej diaľnice si vyžiada rozsiahle dopravné obmedzenia. Doprava bude vedená po obchádzkových trasách, ktoré sa po dostavbe zmenia na vetvy diaľnice. „V druhej etape sa vybudujú obchádzkové trasy potrebné pre rozšírenie D1. Väčšinu stavebných prác v súvislosti s obchádzkovými trasami bude realizovať koncesionár v rámci výstavby križovatky D4/D1,“ uvádza Žgravčáková.

Diaľničiari sa na napoja na vybudované obchádzkové trasy. Doprava bude na nich vedená v každom smere v troch jazdných pruhoch. Samotný zdvih diaľnice a jej rozšírenie bude súčasťou tretej etapy rekonštrukcie diaľnice D1.

Kedy sa s realizáciou druhej a tretej etapy začne je aktuálne neznáme. V oboch prípadoch diaľničiari pripravujú podklady pre začatie verejných súťaží. „Diaľnica D1 bude v definitívnom stave rozšírená na 8 pruhov vrátane odstavných pruhov a núdzových zálivov. Predpoklad ukončenia všetkých etáp je v roku 2023,“ uvádza Žgravčáková.

Koncesionár Obchat Nula, ktorého tvoria spoločnosti Cintra, Macquarie Capital a Porr, mal mať diaľnicu D4 podľa pôvodných plánov hotovú v roku 2021. Štát mal diaľnicu D1 pripraviť na križovanie s nultým obchvatom do roku 2019. Dostavba projektu sa tak posúva o niekoľko rokov.

V prípade, ak koncesionár dokončí práce na diaľnice D4 v okolí diaľnice D1 skôr ako štát, do hry môže vstúpiť čiastočné otvorenie nultého obchvatu. V takom prípade bude nultý obchvat na diaľnici D4 čakať na ukončenie rekonštrukčných prác na diaľnici D1.

Obchvat by tak bol napojený len na cestu prvej triedy 1/61 v novej križovatke „Ivanka, západ“. Jeho prínos by tak bol pre hlavné mesto takmer žiadny. Vozidlá, ktoré chcú Bratislavu obísť, by sa na neho z diaľnice D1 nemohli napojiť. Rovnako obchvat by nemohol pokračovať až do mestskej časti Rača. Diaľnica D4 sa napojí na už existujúci krátky úsek, ktorý vedie z hraničného prechodu Jarovce po križovatku s diaľnicou D2. Nultý obchvat bude pokračovať ďalej novým mostom ponad Dunaj. Diaľnica obíde Slovnaft, mestskú časť Podunajské Biskupice a letisko. Následne sa má križovať s diaľnicou D1. Ukončená bude na úpätí Malých Karpát, kde sa napojí na cestu druhej triedy II/502.

Po ukončení projektu diaľnica D4 nebude kompletná. V budúcnosti sa počíta s jej pokračovaním prostredníctvom tunela Malé Karpaty, kde sa napojí na diaľnicu D2. Tunel Malé Karpaty bude najdlhším diaľničným tunelom. S dĺžkou 10 980 metrov prekoná už prerazený tunel Višňové a rovnako aj plánovaný tunel Korbeľka. Oba sa budú nachádzať na severnej časti diaľnice D1.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #diaľnica D1 #D4 #križovatka D1/D4
Články podľa značiek