Mŕtvych na cestách EÚ ubudlo. Rozdiely medzi štátmi sú však obrovské

Kým vo Švédsku zahynulo vlani na cestách „len“ 29 ľudí na milión obyvateľov, v Rumunsku to bolo štyrikrát viac. Hovoriť preto o akomsi európskom priemere nedáva príliš zmysel

19.06.2020 06:00
debata (2)
Mŕtvych na cestách únie medziročne ubudlo. Ale... Foto: KR PZ ŽILINA
dopravná nehoda, havária, zničené auto, auto, Mŕtvych na cestách únie medziročne ubudlo. Ale len v pätnástich štátoch. V ôsmich, naopak, počet nehôd s fatálnymi následkami vzrástol.

Podľa údajov Európskej komisie zahynulo vlani na cestách štátov EÚ o dve percentá menej ľudí ako rok predtým. Stále však hovoríme o 22 800 stratených ľudských životoch. A aj keď s priemerom 51 mŕtvych na milión obyvateľov je únia bezkonkurenčne najbezpečnejším regiónom sveta, ide len o priemer, ktorý nevystihuje realitu v jednotlivých štátoch. Údaje, ktoré zverejnila platforma Vízia 0, totiž ukazujú obrovské rozdiely.

Situácia sa zlepšila v 15 krajinách, v štyroch bola v podstate bez zmien a v ôsmich došlo k vyššiemu počtu nehôd s fatálnymi následkami. Bohužiaľ, aj na Slovensku, ktoré malo vlani 51 mŕtvych na milión obyvateľov, o sedem percent viac ako v roku 2018. Úplne najbezpečnejšie je Švédsko s priemerom 22 mŕtvych, pred Írskom (29), Maltou (32 a Holandskom (34). Slovensko je v rebríčku na 14. priečke. V porovnaní so susedným Českom sme na tom však o tri priečky lepšie.

Švédsku a Luxembursku sa podarilo medziročne znížiť počty mŕtvych až o neuveriteľných 32, respektíve 39 %. Na opačnej strane tohto čierneho rebríčka nájdeme Rumunsko, kde bolo na milión obyvateľov až 96 mŕtvych. Oveľa lepšie na tom nie je ani Bulharsko (89) a tretie najhoršie Poľsko s priemerom 77 mŕtvych na milión obyvateľov. No okrem smrteľných nehôd sú tu aj nehody s trvalými následkami. A bohužiaľ, na jednu fatálnu nehodu pripadá až päť takýchto. Takže hovoríme o 114 000 prípadoch ťažkých zranení.

Celkovo ale došlo v EÚ od roku 2010 do roku 2019 k poklesu obetí dopravných nehôd o 23 %. Už teraz je však jasné, že pôvodný plán znížiť počet mŕtvych za dekádu o 50 % sa naplniť nepodarí. Najviac sa k tomuto cieľu priblížilo prekvapivo Grécko, kde počet usmrtených na cestách klesol o 45 %, pred Lotyšskom (-39 %) a Litvou (-38 %). Nájdu sa ale aj príklady opačného trendu. Na Malte došlo k zvýšeniu úmrtí o 23 % a v Holandsku o deväť percent. Aj tak však patria podľa štatistiky k najbezpečnejším krajinám.

Koľko ľudí zomiera na európskych cestách (2019)

Poradie Štát Počet mŕtvych na mil. obyvateľov vs. 2018 (%)
1. Švédsko 22 –32
2. Írsko 29 1
3. Malta 32 –11
4. Holandsko 34 –3
5. Dánsko 35 20
6.-7. Luxembursko 36 –39
6. – 7. Španielsko 36 –6
8. – 9. Fínsko 37 –14
8. – 9. Nemecko 37 –7
10. Estónsko 39 –22
11. Rakúsko 46 0
12. Francúzsko 48 0
13. Slovinsko 49 13
14. Slovensko 51 7
15. Taliansko 55 –1
16. Belgicko 56 6
17. Česká republika 58 –6
18. Cyprus 59 6
19. Portugalsko 61 –8
20. Maďarsko 62 –5
21. Grécko 65 –1
22. Litva 66 6
23. Lotyšsko 69 –12
24. Chorvátsko 73 –6
25. Poľsko 77 0
26. Bulharsko 89 3
27. Rumunsko 96 0

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #fatálne následky #dopravné nehody
Články podľa značiek