Jazda na bicykli nesmie byť mučením

Prepnúť z každodenného zhonu na relax si vyžaduje nielen telo, ale aj psychika. Aby to fungovalo, treba dbať na niekoľko faktorov.

06.07.2011 11:32

Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo... Foto:
Pestrofarebné oblečenie je potrebné hlavne pre bezpečnosť.
debata

Dôležitý je nielen výber samotného bicykla a jeho technický stav, ale aj na oblečenie. Skôr ako módne by malo byť účelné. Malo by chrániť zdravie, a najmä bezpečnosť jazdca na cestách.

Účelnosť oblečenia spočíva v tom, že zvolený odev nesmie cyklistu obmedzovať v pohybe počas jazdy. Oblečenie musí byť ľahké a vzdušné. Dobré je použiť viac tenších vecí ako jednu hrubšiu. Rozhodujúci je počet vrstiev oblečenia na tele. Nezabúdajte, že neexistuje nevhodné počasie, ale nevhodné oblečenie. Ak nie je na cestách hrubá vrstva snehu alebo súvislá poľadovica, dá sa bicyklovať prakticky vždy.

Dnes majú ľudia vo väčšine domácností teplomer. Pri jeho kontrole je, samozrejme, smerodajná teplota v tieni. Obliekať by ste sa mali vždy podľa toho, čo ukazuje ortuťový stĺpec, a nie podľa toho, či slnko svieti alebo nie. V lete sa dá jazdiť aj počas drobného mrholenia. V prípade, že je dážď teplý. Ak v zime slnko aj jasne svieti a teplomer ukazuje nad 6 stupňov, tak silný vietor vás veľmi rýchlo schladí. Naopak, ak panuje bezvetrie, za slnka možno sa bicyklovať aj v prípade, že teplomer ukazuje viac ako mínus 6 stupňov Celzia. Samozrejme že vám pri tom nesmie byť zima.

Čo na seba

Aké by malo byť konkrétne oblečenie smerom odhora dole? V súčasnosti je jazda na bicykli nemysliteľná bez pokrývky hlavy. Napríklad šiltovky, ktorá bráni nadmernému opáleniu tváre. Nosia ju aj skúsení jazdci, ale aj profesionálni pretekári počas tréningu. Ak sa však ,,ide naostro“, tak je neodmysliteľnou súčasťou oblečenia kvalitná prilba.

Bunda musí mať po celej dĺžke sťahovadlo, aby ste mohli plynule riadiť ochladzovanie. Nie je na škodu uviazať si na hrdlo šatku. Nie je to žiadna frajerina. Všimnite si profesionálov. Tričko majú „zazipsované“ až po krk. Dôvodov je viac. Napríklad počas rýchlej jazdy sa dres alebo tričko prúdením vzduchu spredu nafukuje. V chladnejšom počasí to nie je veru príjemné. Ak krk a rukávy nemáte dobre utesnené, studený vzduch vám prúdi na spotený chrbát. Nehovoriac už o možnej "návšteve“ hmyzu pod oblečenie.

Pre začiatočníkov je výhodné, ak nohavice zakrývajú kolená. Ocenia to najmä pri prvom nedobrovoľnom, čo i len miernom zoznámení sa s povrchom terénu. Džínsy však nie sú vhodné, priveľmi sťahujú a sú pri kalkulovaní s každým gramom ťažké.

Neskúsení cyklisti sa často domnievajú, že počas jazdy na bicykli najviac trpia nohy. Časom však spoznajú svoj omyl. Najhoršie je na tom časť tela, na ktorej po celú jazdu sedíte. Rôzne poťahy na sedadlo nepomôžu. Ochranou sú hrubšie spodné nohavice. Navyše, pred dlhšou jazdou je dobré natrieť si, napríklad krémom na ruky, ,,trecie miesta“.

V prípade nohavíc používajú profesionálni cyklisti všitú jelenicovú kožu, resp. špeciálnu vložku. Ak plánujete najazdiť ročne viac ako 500 kilometrov, spomínané nohavice sú dobrou investíciou.

Pri kúpe oblečenia je dôležité vybrať si farebne čo najpestrejší odev. Osvedčili sa tenké textilné priliehavé nohavice. Žiaľ, väčšina z nich je čierna. Zato sú však ľahké a teplé. Nezaberú ani veľa miesta v batožine.

Obuv a rukavice

Na rozdiel od pešej turistiky si pri cyklistike obúvame čo najtesnejšie topánky. Musia byť však pohodlné, aby ste mohli občas pohnúť prstami na nohách. V opačnom prípade vám prsty rýchlo zdrevenejú. Vhodné sú aj mäkké vlnené ponožky. Oveľa lepšie, ako často používané tenisky, sú špeciálne cyklistické topánky. Ich výber určuje napríklad aj to, do akej teploty smerom dole môžete jazdiť. Ak vám začína byť zima na nohy, sezóna sa skončila.

Cykloturisti nosia v lete aj v zime rukavice. Je to nielen preto, aby im nebola zima na ruky na začiatku a konci sezóny, ale aj preto, lebo pri dlhých jazdách dostávajú poriadne zabrať aj ruky. Dôležité je, aby boli rukavice dostatočne veľké a neobmedzovali krvný obeh v prstoch. Na dlaniach musia byť vystužené kožou. Opäť to oceníte pri možnom páde, šmýkajúc sa inštinktívne dlaňami po ceste.

Pestrofarebné oblečenie je potrebné hlavne pre bezpečnosť. Tmavé farby nosia počas bicyklovania iba samovrahovia. Čím jasnejšia je tzv. signálna farba, tým lepšie. Rozhodujúca je farba bundy alebo trička, ktorá má najväčšiu plochu z pohľadu za vami idúcich vodičov.

Extrémom je, ak v lete stretnete niekoho, kto sa bicykluje len v plavkách. Určite nejde ďaleko a je to amatér. Vystavuje sa slnku, riskuje spálenie a na druhý deň si nesadne ani na stoličku. V reklamách občas vidieť aj málo oblečené slečny na bicykli. Kto sa však bicykluje pravidelne, ten sa nad tým iba pousmeje.

Exituje však aj opačný extrém: jazda napríklad v januári. Je to možné, ak je suché slnečné počasie. Bez snehu a vetra a pri teplote nad 5 stupňov nad nulou. Vyžaduje si to však premyslené oblečenie a priebežnú prípravu otužovaním.

debata chyba
Články podľa značiek