Motorkár musí všetkých predbehnúť. Predvídavosťou

Zmeňme klišé. Motorkári sú darcovia... ohľaduplnosti na cestách. Teda, tí skúsenejší.

07.07.2011 07:14

Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo... Foto:
K veľkej motorke by sa mal jazdec prepracovať postupne.
debata (2)

Dobrý motorkár vidí všetko a všetkých. V zlomkoch sekundy vyhodnocuje správanie ostatných šoférov, vytuší smer ich jazdy, predvída, ustúpi. Neriskuje a nespôsobí smrteľnú nehodu. Akurát o takýchto motorkároch svet takmer vôbec nevie, pretože sa nedostanú do správ. Za dobrým motorkárom sú skúsenosti. A najmä dobré rozhodnutie úplne na samom začiatku – pri kúpe prvej motorky. Podľa väčšiny oslovených motorkárov treba začínať s motorkami postupne. Od malej s menším výkonom až po veľkú. „Práve v tom je asi najväčšia chyba. Mnohí ľudia si kúpia hneď veľkú a silnú motorku, ktorú nemajú šancu zvládnuť,“ uvažuje kaskadérsky jazdec z Nitry Tomáš Paulíček.

Treba dať bokom emócie, frajerinu a pozrieť sa do katalógov triezvo. Podľa odborníkov sú na začiatok najvhodnejšie jednovalce, maximálne dvojvalce, dajú sa ľahšie skrotiť, sú to pokojnejšie motorky. Určite by to nemal byť väčší objem ako 500, lebo už od tohto čísla začínajú mať motorky pomerne vysoký výkon. Inštruktor jazdy na motorke Ján Močko z pretekárskeho okruhu Slovakia Ring ako príklad uvádza vlastnú Hondu 600 Hornet. „Neviem si predstaviť 20-ročného človeka, ktorý je myšlienkami niekde úplne inde, aby ju držal v ruke. Pri najvyššom výkone sa motorka vzopne, doslova sa splašia všetky kone, má obrovský ťah. Tu sa skrýva častá príčina tragédií.“

Naučiť sa brzdiť

Aj podľa Slovenskej motocyklovej federácie je najväčším problémom neskúsenosť. Európou prebehlo viacero prieskumov, ktoré sa skončili s rovnakým záverom – mladí ľudia nezvládajú motorku. Aj preto sa viaceré krajiny únie snažia zvýšiť vekovú hranicu, od ktorej môže šofér získať vodičské oprávnenie na silnejší stroj. Na Slovensku je to zatiaľ 21 rokov a tiež sa pripravuje zvýšenie.

Okrem správneho výberu je tu však ešte jedno riešenie. Trpezlivé spoznávanie motorky. Jazdec by sa s ňou mal povoziť len tak, na menšom letisku, na parkovisku. Naučiť sa čo najviac o tom, čo dokáže a na čo jednoducho nemá. Trebárs na brzdenie v extrémnych situáciách. Niektoré motorky majú veľký nepomer medzi silou motora a brzdami, tie sú často slabšie. Keď už si niekto kúpil takú motorku, mal by s tým rátať.

Krízové brzdenie. To je podľa inštruktora jazdy jedna z najdôležitejších vecí. „Vidím prekážku, tak sa snažím maximálne znížiť rýchlosť. Najväčší účinok je pri vyrovnanom kolese. Pri vyhýbacom manévri brzdím už len mierne. Často sa stáva, že jazdci dobrzďujú, potom sa nahnú, vtedy sa im to však podšmykne a spadnú.“ Rozloženie síl medzi prednú a zadnú brzdu závisí od stroja. „Na superšporte brzdíte na 90 až 95 percent s prednou brzdou, zvyšok zadnou. Na ťažkom cestnom motocykli treba zas sily rozložiť inak.“

Krízové brzdenia končia často nepríjemným pádom. Foto: Shutterstock
Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo formáte alebo . Krízové brzdenia končia často nepríjemným pádom.

Odhad citu na brzde, udržanie kolesa pri brzdení na hranici šmyku, správna rýchlosť v zákrute, dostatočné klopenie, to všetko sú opäť len dlhodobé skúsenosti. Pri ich získavaní pomôžu ešte dve dôležité pravidlá, ktoré však súvisia viac so psychikou jazdca. Treba si vštepiť, že keď je motorkár na hlavnej, neznamená to, že môže ísť bezstarostne, lebo mu každý dáva automaticky prednosť. Dôkazom sú niektoré opakujúce sa nehody na začiatku teplého obdobia v roku. „Niektorí vodiči áut motorky jednoducho prehliadajú,“ mienil Paulíček. I keď na druhej strane, motorkár, ktorý si to cez obec trieli 150-kou, sa len sotva dá včas spozorovať…

Myslieť za ostatných

Po ďalšie, motorkár musí vždy myslieť za druhých. Zhodli sa na tom aj inštruktor, aj kaskadér. „V porovnaní s autom predvídam trojnásobne. Sledujem všetko, obzerám sa do bokov, dozadu. Vyhodnocujem,“ vyratúva Paulíček. Ak totiž podcením prekážku, napríklad cúvajúce auto, mám jednoducho smolu. „Motorka sa nedokáže vyhnúť prekážke tak pohotovo ako dvojstopové vozidlo. Nie je to fyzicky možné,“ upozorňuje Močko.

Čo robiť v takejto kritickej situácii? Krízovo brzdiť. Ak sa zrážke nedá vyhnúť, treba voliť menšie zlo ako čelný náraz. Môžem sa skúsiť zvaliť na zem. Radšej skončiť s pár škrabancami. Aj preto je dôležité mať na sebe kvalitný výstroj. Nielen bundu, ale aj dobré nohavice.

Treba tiež striehnuť na štrk na cestách. V meste zas na priechody, nastriekané pásy zebry vedia byť podľa Paulíčka poriadne šmykľavé. Z rovnováhy však dokáže motorkára vyviesť aj spolujazdec. Nie je to preto, že vás objíma krásna žena, ale skôr preto, že nemusí vedieť správne sedieť. Ako to má teda byť? „Nech kopíruje pohyby jazdca. Čiže, pri pridávaní sa mierne nakláňa dopredu, pri brzdení dozadu. Keď idú do zákruty, musia klopiť obaja,“ uzavrel Paulíček.

Predtým, než sa vydáte na cestu

Prilba a rukavice

Kvalitná prilba zachráni život. Ochráni hlavu aj v nárazoch pri vysokých rýchlostiach. Môže sa stať, že lacná prilba sa namiesto tlmenia nárazu rozpadne ako škrupina vajca. Pri výbere rukavíc je na výber viacero materiálov, pohodlnejšie, ale aj podstatne drahšie sú výrobky z klokanej kože. Pri rukaviciach však treba myslieť okrem ochrany a pohodlia aj na ďalšiu vec – dobrý cit v prstoch.

Svietim?

Predné aj zadné svetlo vám určite svietia. Ale svietite na oblečení, na prilbe, na topánkach? Urobte maximum v oblasti pasívnej ochrany. Iste, každý ma iný vkus, no na ceste, najmä za zhoršenej viditeľnosti, je určite lepšie vidieť svetlejšie oblečenie s reflexnými prvkami.

Aké bude počasie?

Každý šofér musí počítať s tým, že na klzkých cestách je vyššie riziko šmyku. Predlžuje sa brzdná dráha, v daždi je dva- až trikrát dlhšia ako pri suchej ceste. A ešte jedna vec, ktorú si možno niektorí začínajúci motorkári uvedomia, až keď je zle. Pri daždi je veľmi problematický výhľad z prilby, voda fŕka od cesty a navyše sa stále zahmlieva sklo.

2 debata chyba
Články podľa značiek