Blíži sa pri Ružomberku prerazenie tunela Čebrať?

30.07.2020 06:00, aktualizované: 09:40

Obyvatelia Liptova roky čakajú na dostavbu obchvatu Ružomberka na diaľnici D1. Zdá sa, že im svitá na lepšie časy. Súčasťou obchvatu v úseku D1 Hubová - Ivachnová je tunel Čebrať, ktorého razenie sa dostáva do záverečnej fázy. Diaľničiarom však stále chýba stavebné povolenie.

Tunel Čebrať bude nakoniec dlhý 3,6 kilometra.
Tunel Čebrať bude nakoniec dlhý 3,6 kilometra. Autor: NDS

“V tuneli Čebrať sme v rámci geologickej úlohy vyrazili 2 878 metrov v pravej (južnej) a 2 799 metrov v ľavej (severnej) tunelovej rúre v smere od východného portálu,” informuje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková. Celkovo má byť tunel dlhý 3 600 metrov.

V štandardných podmienkach zhotoviteľ razí tunel z oboch strán v štyroch čelbách. V tomto prípade zhotoviteľ, ktorým je konzorcium firiem Váhostav a OHL, je nútený realizovať práce len z východnej strany. Západný portál tunela zatiaľ neexistuje. Diaľničiarom chýba stavebné povolenie.

„Tunel sa momentálne razí na základe tzv. geologickej úlohy ako prieskumná štôlňa, keďže geologická úloha nepodlieha schvaľovaciemu konaniu, ale iba ohláseniu,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák. Podľa jeho slov stavba podlieha zákonu o geologických prácach, pričom na takejto stavbe nie je možné realizovať sekundárne ostenie, ani ďalšie objekty. Navyše tunel nie je možné dokončiť razením len z jednej strany.

Kedy bude vydané právoplatné stavebné povolenie dnes nedokáže odhadnúť ani NDS. “Vybudovanie západného portálu a následné razenie zo západnej strany je možné až po získaní právoplatného stavebného povolenia,” uvádza Žgravčáková. Podľa jej slov získanie právoplatného stavebného povolenia závisí od priebehu procesu majetkovo-právneho vysporiadania pozemkov a rovnako aj od prípadných odvolaní voči stavebnému povoleniu. Tunel spolu s diaľnicou musia byť hotové do konca roku 2023. Inak príde Slovensko o možnosť financovať výstavbu z eurofondov a bude musieť pristúpiť k vráteniu získaných finančných prostriedkov na túto stavbu.

V súčasnosti prebiehajú práce aj na vonkajších objektoch úseku. Podľa Žgravčákovej zhotoviteľ aktuálne pracuje na výstavbe samotného telesa diaľnice. Realizujú sa odkopy zárezov v trase diaľnice, vo výstavbe je oporný múr v križovatke Likavka a v križovatke Hubová zhotoviteľ buduje kanalizáciu. “Na viacerých mostných objektoch prebieha betonáž ríms a budovanie prechodových oblastí. Na moste pri križovatke Hubová budujeme nosnú konštrukciu mosta,” dodáva Žgravčáková.

Západný portál tunela Čebrať je problémovým miestom celého úseku diaľnice. Pôvodne mala byť štvorprúdovka obchádzajúca Ružomberok hotová v roku 2017. Výstavbu zastavil zosuv pri západnom portáli tunela. Jeho pôvodné miesto však bolo iné, aké je v súčasnosti.

Tunel Čebrať mal byť dlhý len 1,6 kilometra. Za západným portálom v smere na Žilinu mala diaľnica ďalej pokračovať mimo tunela v záreze vo svahu. Podložie v kilometri 2 až 4 sa nakoniec ukázalo ako nestabilné, výstavbu bolo nutné v roku 2015 prerušiť a zmeniť trasu tunela. Práce prebiehali aj naďalej na vonkajších objektoch, ktoré neboli dotknuté zosuvom. Po prerušení prác bolo z tunela vyrazených len približne 300 metrov.

Práce sa opätovne rozbehli až v roku 2013. Došlo k zmene trasovania diaľnice. Kým východný portál tunela zostal nezmenený, dĺžka samotného tunela stúpla na 3 600 metrov. Západný portál tak diaľničiari posunuli o niekoľko stoviek metrov smerom na severozápad.

V roku 2013 tender vygeneroval cenu výstavby na úrovni 227,26 milióna eur. Diaľničiari museli kvôli zosuvu so zhotoviteľom pod dohľadom zástupcov Európskej komisie uzatvoriť dodatok k zmluve, ktorým sa cena výstavby zvýšila o 61 miliónov eur.

NDS tvrdí, že úsek s dĺžkou 14 920 metrov bude hotový na konci roka 2022. „V prípade, že nenastanú žiadne ďalšie nepriaznivé okolnosti (napr. ďalšie nariadené opatrenia proti šíreniu COVID-19) a pri maximálnom úsilí investora a zhotoviteľa stavby a bez ďalších prieťahov v stavebnom konaní, by splnenie ambiciózneho termínu odovzdania úseku do prevádzky na konci roku 2022, vzhľadom na aktuálnu rozostavanosť jednotlivých stavebných objektov, mohlo byť reálne,“ uvádza Palčák z VÚD.

Po jeho dostavbe diaľničného úseku dôjde k výraznému odľahčeniu cesty prvej triedy I/18, ktorá vedie priamo cez Ružomberok. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 priamo cez mesto prejde každý deň takmer 25-tisíc automobilov.

Z východnej strany sa diaľnica napojí na už existujúci úsek, pričom na západnej strane nateraz nebude mať pokračovanie. Kvôli tomu sa dopravný lievik, ktorý sa v špičkách tvorí pred Ružomberkom, posunie smerom na západ. V budúcnosti sa diaľnica napojí na úsek D1 Turany – Hubová, ktorý bude pravdepodobne posledným odovzdaným úsekom diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Ružomberok #diaľnica D1 #Čebrať
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek