Hyundai Xcient: Vodíkové nákladné autá sú tu! Práve sa plavia do Švajčiarska

Hyundai spúšťa prevádzku prvej vodíkovej flotily nákladných vozidiel. Ešte tento rok ich do Švajčiarska dorazí päťdesiat. To je však len začiatok vodíkovej ofenzívy. Do roku 2025 ich má byť 1 600!

04.08.2020 16:00
debata (8)
Hyundai Xcient nie je žiadnou futuristickou... Foto: Hyundai
Hyundai Xcient Fuel Cell - 2020 Hyundai Xcient nie je žiadnou futuristickou víziou, ale prvým sériovým nákladným vozidlom s palivovými článkami.

Kým mnohí výrobcovia o vodíkovom pohone len diskutujú a niektorí mu dokonca už stihli vystaviť „stopku“, Hyundai má na trhu sériový crossover Nexo s palivovými článkami a teraz štartuje vodíkovú ofenzívu aj v oblasti nákladnej dopravy. Nový Hyundai Xcient Fuel Cell nie je žiadna vízia ani žiaden koncept. Je to prvý vodíkové nákladné vozidlo, ktoré využíva niekoľkoročné skúsenosti Hyundaia s palivovými článkami. Nexo je totiž už druhou generáciu vodíkového pohonu v podaní kórejskej automobilky. Tú prvú používal Hyundai ix35 FCEV. Aplikácia do nákladného vozidla je však celkom nová. A veľmi logická.

Práve nákladná doprava je pre vodík, ako potenciálne palivo budúcnosti, priam stvorená. Xcient využíva dve súpravy palivových článkov, každú s výkonom 95 kW. Spoločný výkon je potom 190 kilowattov. Vodík uskladňuje Xcient v siedmich nádržiach. Pri tlaku 300 barov dokáže natankovať 32,09 kg stlačeného vodíka, ktoré majú stačiť na 400 km jazdy. To nie je síce ohurujúci údaj, ale v porovnaní s batériovými elektromobilmi prebieha doplňovanie energie neporovnateľne rýchlejšie, 8 až 20 minút. Navyše Hyundai už pracuje na verzii diaľkového ťahača s dojazdom 1 000 kilometrov.

Vodíkový systém používa dve súpravy palivových... Foto: Hyundai
Hyundai Xcient Fuel Cell - 2020 Vodíkový systém používa dve súpravy palivových článkov s výkonom 190 kW a sedem nádrží, ktoré uskladnia 32,09 kg vodíka.

Prvých desať vozidiel už putuje lodnou dopravou do Švajčiarska, hoci potenciál má Xcient aj v Severnej Amerike. Prečo práve do tejto krajiny? Hyundai tu vytvoril spoločný podnik Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) so švajčiarskou spoločnosťou H2 Energy. HHM bude dopravcom poskytovať vozidlá Xcient formou operatívneho lízingu v závislosti od ich využitia. Prevádzkovatelia tak nemusia znášať riziká a vynakladať veľké počiatočné investície. Švajčiarsko je navyše daňovým systémom naklonené autám s nulovými emisiami, takže prepravné náklady na kilometer jazdy majú byť na úrovni úžitkových áut s naftovým motorom.

Aby bola však prevádzka naozaj ekologická, musí všetok vodík vznikať pomocou energie z obnoviteľných zdrojov. A práve Švajčiarsko má jeden z najväčších podielov vodných elektrární. O dostatok vodíka pre tieto nákladné vozidlá sa vo Švajčiarsku postará spoločnosť Hydrospider. Sieť čerpacích staníc, ktoré používajú tlak 350 barov, vytvára základ aj pre rozšírenie vodíkového pohonu pre osobné autá. Tie síce potrebujú tlak 700 barov, ale Hyundai predpokladá, že zmena technológie nebude drahá. Ešte do konca roka by malo vo Švajčiarsku premávať 50 Hyundaiov Excient a do roku 2025 ich má byť až 1 600.

Podľa dlhodobého plánu Fuel Cell Vision 2030 chce Hyundai predávať na celom svete ročne 670 000 elektro­mobilov, z toho 110 000 s pali­vovými článkami. Cieľom je tiež do roku 2030 vyrábať ročne 700 000 systémov palivových článkov pre autá, lode, koľajové vozidlá, drony či generátory elektrickej energie.
Hyundai Xcient Fuel Cell - 2020
Hyundai Xcient Fuel Cell - 2020
+4Hyundai Xcient Fuel Cell - 2020

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #kamión #palivové články #Hyundai Xcienet
Články podľa značiek