Majte šmyk pod kontrolou (2. časť)

Mokrá vozovka či dokonca kaluž. Nebodaj piesok či blato. A v zime ľad. Ak sa pridajú aj chyby v brzdení a akcelerácii, môže vodič úplne stratiť kontrolu nad vozidlom. Ako zvládnuť bezpečný prejazd zákrutou?

13.07.2011 00:00
Porsche 911 Foto:
Mokrá vozovka dokáže nepripravených vodičov zaskočiť.
debata

Platí, že na mokrých a klzkých povrchoch vchádzame do zákruty pomalšie ako na suchej vozovke, rýchlosť si nastavíme už pred zákrutou, snažíme sa len o jemné a plynulé pohyby volantu, v zákrute už nebrzdíme, nepridávame a ak to nie je nevyhnutné, nemeníme ani polomer zatáčania. Výhodu majú majitelia áut so stabilizačným systémom ESP, ktorý dokáže individuálnym pribrzďovaním kolies minimalizovať riziko vzniku šmyku. Nie je to však všeliek. Ak to s odhadom naozaj preženiete, nepomôže vám ani ESP.

S predným náhonom: V zimnej zákrute nemusí byť výhodou. Nesprávnym pridaním plynu sa môžu kolesá na klzkom povrchu pretáčať, čím stratia kontakt s vozovkou a auto ide von zo zákruty „po nose“, teda dostane takzvaný nedotáčavý šmyk.

Vtedy treba okamžite ubrať plyn, vytlačiť spojku a počkať, kým sa kolesá opäť „chytia“. Podstatné je, aby ste za ten čas nepodľahli mylnej domnienke, že auto dostanete do požadovaného smeru ďalším natočením kolies do zákruty. To je najväčšia možná chyba! Ak sú totiž kolesá natočené príliš, pri obnovení záberu na vás čaká prudká zmena smeru jazdy, ktorej nedokážete kontrovať, a v najhoršom prípade aj pretáčavý šmyk. Pri nedotáčavom šmyku musíte preto riadenie proti reflexu skôr uvoľňovať, ako „pritiahnuť“, takzvane otvoriť zákrutu.

Predný náhon vám môže privodiť aj pretáčavý šmyk. A to pri prudkom ubratí plynu v zákrute. Predné kolesá auta začnú vlastne brzdiť účinkom odporu motora, no zadné nie. Táto nerovnováha môže na mokrej alebo klzkej ceste, zvlášť na snehu, spôsobiť, že zadná, nebrzdená časť auta začne „predbiehať“ tú prednú. V takom prípade treba okamžite zakontrovať volantom proti vznikajúcemu šmyku, prípadne mierne pridať plyn, aby sa eliminovalo zbrzdenie prednej časti. Všetko však opäť s mierou. Prílišným „kontrovaním“ a neskorým vrátením volantu do pôvodnej polohy môžete totiž dostať takzvaný zrkadlový šmyk v opačnom smere, ktorý je ešte nebezpečnejší a zvláda sa oveľa ťažšie.

So zadným náhonom: V zákrute je v podstate výhodou, aj keď sa to zdá paradoxné. Pri zadnom náhone sa totiž predné kolesá iba odvaľujú a pri riadení lepšie sprostredkúvajú smerové povely vodiča. Najrýchlejšia možnosť, ako prejsť zákrutu, je práve zámerne vyvolaným, no kontrolovaným šmykom s autom so zadným náhonom. To však nechajte profesionálom. Riadený šmyk zvláda len málokto, a tak zostáva najväčšou nevýhodou zadného náhonu práve skutočnosť, že pri nevhodnom dávkovaní plynu sa môže veľkou mierou podieľať na vzniku pretáčavého šmyku. Ak to ozaj preženiete, „hodiny“ sú na svete.

Pri pretáčavom šmyku so zadným náhonom platia podobné pravidlá správania ako pri prednom náhone, no s jednou zásadnou výnimkou. Treba nielen kontrovať volantom, teda natočiť ho do smeru, ktorým „putuje“ zadná časť auta, ale aj ubrať plyn! Ak by ste nedali dole nohu z plynu, či dokonca pridali plyn, ako sa odporúča pri autách s predným náhonom, situácia by sa len zhoršila. Aj tu stále platí, že všetky zásahy do riadenia je potrebné robiť s mierou, aby pri kontre opäť nedošlo k šmyku v opačnom smere.

Aj pri zadnom náhone môžete dostať nedotáčavý šmyk, keď auto putuje von zo zákruty prednou časťou. Vzniká najmä pri nevhodne rýchlom vjazde do zákruty pri autách s nerovnomerne veľkým zaťažením prednej nápravy, takzvaných nedotáčavých autách. Platí opäť zásada okamžitého ubratia plynu a uvoľnenia riadenia. V žiadnom prípade sa nesnažte nútiť auto ísť do zákruty ešte väčším natočením volantu. To situáciu len zhorší.

Ako zvládnuť šmyk

Pretáčavý

  1. stlačte spojku
  2. rýchlo zatočte volantom tým smerom, ktorým sa vychýlila zadná časť vozidla (pri aute s predným náhonom môžete jemne pridať plyn)
  3. ak cítite , že šmyk sa vyrovnáva, vyrovnajte súčasne aj volant
  4. ak ste zareagovali správne, auto by malo byť stabilizované
  5. ak ste zbytočne veľkou korekciou vyvolali opačný zrkadlový šmyk, je nevyhnutná ďalšia „kontra“

Nedotáčavý

  1. stlačte spojku a uberte plyn
  2. volantom už netočte do zákruty, ale ho proti logike mierne uvoľnite
  3. keď sa obnoví kontakt predných kolies z vozovkou, auto stabilizujete

Akvaplaning

  1. dajte dole nohu z plynového pedálu
  2. nebrzdite, nepridávajte, neotáčajte volantom
  3. čakajte, kým nedôjde k obnoveniu kontaktu pneumatík s vozovkou
debata chyba
Články podľa značiek