Hanba: Slovensko má druhé najvyššie emisie z nových áut v EÚ. Môže za to benzín

Slováci kupujú viac veľkých a ťažkých áut na fosílne palivá. Autá na alternatívny pohon sú naopak na chvoste záujmu. Informuje o tom Inštitút environmentálnej politiky (IEP).

20.08.2020 06:00
debata (151)
Malý podiel alternatívnych pohonov, ústup... Foto: JATO Dynamics
JATO Dynamics - emisie 2019 Malý podiel alternatívnych pohonov, ústup dieselov a móda SUV nás dostala na zahanbujúce predposledné miesto medzi krajinami EÚ v oblasti emisií CO2 z nových áut.

Z hľadiska emisií nových áut sa v porovnaní s ostatnými krajinami Európskej únie nemáme čím chváliť. Za rok 2019 sme obsadili druhú najhoršiu priečku. Môže za to viacero faktorov. Na jednej strane je to trend narastajúceho podielu ťažkých áut a na druhej malý podiel vozidiel s alternatívnymi pohonmi. Medziročne sa napríklad zvýšil počet kúpených SUV o viac ako 4,5 percenta spomedzi 20 najpredáva­nejších modelov. Kým v roku 2018 si SUV z celkového koláča ukrojili 34-percentný podiel, vlani to bolo až 37 %. Pomer nových zaregistrovaných áut na alternatívny pohon je na Slovensku pritom len 1,15 percenta, čím sa radíme na predposledné miesto v Európe,“ konštatuje inštitút.

Emisie nových áut v krajinách EÚ (2019)

ACEA - emisie áut EÚ 2019 Foto: ACEA
ACEA - emisie áut EÚ 2019 ACEA - emisie áut EÚ 2019
Takto sa vyvíjali emisie nových áut na... Foto: Euractiv
Emisie - nové autá Slovensko 2019 Takto sa vyvíjali emisie nových áut na Slovensku v posledných rokoch.

K vyšším emisiám prispelo na Slovensku aj nižšie zastúpenie naftových áut v pomere 25 percent oproti 32 percentám v Európskej únii. Kým ešte v roku 2018 mali na registráciách podiel 30,1 %, vlani sa ich zastúpenie znížilo na 25,1 %. O to viac sa darilo tým benzínovým, ktoré majú síce nižšie emisie oxidov dusíka (NOx), no kvôli nižšej účinnosti produkujú viac CO2. Ich podiel sa zvýšil zo 66,49 na 69,9 %. Z alternatívnych pohonov sa ako-tak darilo len hybridom, no tých 4 307 kusov je stále len 4,24 %. A elektromobily? Tak napriek tomu, že boli kvôli štátnym dotáciám na nákup vlani veľkou témou, predalo sa ich iba 165 kusov, čo sú dve promile trhu. Zástrčkové autá, ktoré majú byť našou budúcnosťou, nezachránili ani plug-in hybridy, pre ktoré sa rozhodlo len 202 ľudí.

Podiel podľa segmentov (2019)

Trieda Počet kusov Podiel (%)
SUV 37 670 37,08%
Nižšia stredná trieda 28 436 28,00%
Nižšia trieda 18 862 18,57%
Stredné MPV 5 042 4,96%
Stredná trieda 4 429 4,36%
Veľké osobné dodávky 2 234 2,31%
Veľké MPV 1 060 1,04%
Mini 987 0,97%
Malé MPV 889 0,87%
Off-road 700 0,69%
Vyššia stredná trieda 566 0,56%
Športové autá 383 0,33%
Vyššia trieda 310 0,30%

Podiel podľa palív (2019)

Palivo Počet kusov Podiel
Benzín (Petrol) 70 998 69,90%
Nafta (Diesel) 25 504 25,11%
Benzín + Hybrid (Petrol + HEV) 3 860 3,80%
Nafta + hybrid (Diesel+ HEV) 447 0,44%
Benzín + propán-bután (Petrol + LPG) 240 0,24%
Elektromobily (BEV) 165 0,16%
Benzín + Plug-in hybrid (petrol + PHEV) 191 0,18%
Zemný plyn (CNG) 119 0,12%
Benzín + zemný plyn (Petrol + CNG) 33 0,03%
Nafta + plug-in hybrid (Diesel + PHEV) 11 0,01%

© Autorské práva vyhradené

151 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie áut
Články podľa značiek