ACEA: Autá v EÚ starnú. A tie slovenské patria k najstarším!

24.08.2020 06:00

Nie je to dobrá správa. Európsky autopark osobných vozidiel je čoraz starší. Platí to aj o Slovensku, ktoré je na chvoste. Priemerný vek našich áut je takmer o tri roky vyšší ako ten celoeurópsky. Maďari a Česi sú na tom však ešte horšie.

Priemerný vek áut v Európskej únii rastie už...
Priemerný vek áut v Európskej únii rastie už tretí rok po sebe. A starnúť bude aj naďalej, keďže koronakríza spomalila predaj tých nových. Autor: ACEA

Európska asociácia výrobcov automobilov ACEA zverejnila štatistiku priemerného veku vozidiel v krajinách EÚ. A nemá dobré správy. V roku 2018 dosahoval priemerný vek autoparku osobných vozidiel 10,8 roka. To je o 0,1 roku viac ako rok predtým a dokonca o dve desatiny viac ako v roku 2016. Samozrejme, niektoré krajiny sú na tom lepšie a niektoré horšie. Slovensko k tým lepším ale rozhodne nepatrí.

Najmladší autopark má Luxembursko, kde majú osobné autá len 6,4 roka. Nasleduje Veľká Británia (8,0 roka) a Rakúsko (8,2 roka). Nad celkový priemer sa ešte dostali Írsko, Nemecko, Dánsko, Belgicko, Francúzsko, Švédsko, Slovinsko a Holandsko. Ďalšie krajiny majú už autá staršie, ako je celoeurópsky priemer. Patrí sem aj Slovensko s autoparkom, ktorý má 13,9 roka, takmer o tri roky viac.

Priemerný vek osobných vozidiel v EÚ

Rok Vek
2016 10,6
2017 10,7
2018 10,8

Z 25 krajín, ktoré štatistika ACEA monitoruje, sme sa tak dostali až na 19. priečku, dokonca o jednu nižšie, na akej sa nachádza Poľsko. Útechou je vari len fakt, že náš vozový park je predsa len mladší ako v Maďarsku (14,2 roka) alebo v Českej republike ( 14,8 roka). Horšie sú na tom už len Grécko, Rumunsko, Estónsko a Litva, kde sa priemerný vek vozidiel pohybuje nad 15 či dokonca nad 16 rokov.

Takto to vyzeralo s priemerným vekom áut v...
Takto to vyzeralo s priemerným vekom áut v jednotlivývh krajinách EÚ v roku 2018. Zelená farba označuje vek osobných áut. Štatistiky za rok 2019 ešte nie sú k dispozícii. Autor: ACEA

Starnutie áut v Európe nie je maličkosť. Staršie vozidlá majú totiž vyššie emisie, takže idú proti trendu znižovania skleníkových plynov. Tie sa v posledných troch rokoch zvýšili aj v skupine nových áut. Vlani napríklad o 1,3 g, na celkových 121,8 gramov na kilometer, čím sa automobilový priemysel dostal na úroveň roku 2014! Môže za to ústup naftových motorov v prospech benzínových a móda ťažších SUV, ktoré majú podiel na nových registráciách takmer 40 %.

Ak k tomu pridáme trend zvyšovania priemerného veku všetkých áut, európske emisné ciele v doprave sú v nedohľadne. A autá budú starnúť ďalej. Koronakríza totiž v tomto roku zmrazila predaje nových vozidiel, za prvý polrok až o 39 %, čo znamená spomalenie obnovy. Ekonomicky zneistené obyvateľstvo navyše odloží kúpu auta aj v budúcnosti. Bude sa starať o tie pôvodné. To aj preto, že nové kvôli emisným a bezpečnostných technológiám zdraželi.

Priemerný vek áut v 25 krajinách EÚ (2018)

Poradie Krajina Priemerný vek
1. Luxembursko 6,4
2. Veľká Británia 8,0
3. Rakúsko 8,2
4. Írsko 8,4
5. Nemecko 8,5
6. Dánsko 8,8
7. Belgicko 9,0
8. Francúzsko 9,0
9. Švédsko 9,9
10. Slovinsko 10,1
11. Holandsko 10,6
12. Taliansko 11,3
13. Fínsko 12,1
14. Španielsko 12,4
15. Chorvátsko 12,6
16. Portugalsko 12,9
17. Lotyšsko 13,9
18. Poľsko 13,9
19. Slovensko 13,9
20. Maďarsko 14,2
21. Česká republika 14,8
22. Grécko 15,7
23. Rumunsko 16,3
24. Estónsko 16,7
25. Litva 16,9

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #priemerný vek áut #ACEA
Články podľa značiek