Najbližšie k dokončeniu je úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Ten vytvorí prvú časť južného obchvatu mesta. Úsek dlhý 11,3 kilometra, ktorý sa začal stavať ešte v roku 2014, stále nie je hotový.
„Samotné sprejazdenie celého úseku vrátane privádzača sa očakáva do konca roka 2020, čo je pomerne optimistický predpoklad. Termín sprejazdnenia môže ovplyvniť aj nástup zimy a prípadne aj určité výhrady samosprávy vzhľadom na predpokladaný vplyv prevádzky nových diaľničných úsekov na vnútornú cestnú sieť v Žiline,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Podľa jeho slov sa reálnejšie javí skôr termín v prvom, prípadne až druhom kvartáli budúceho roka. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pritom na svojej internetovej stránke informuje o zmluvnom ukončení prác do konca roka 2020. Podľa pôvodných plánov zo začiatku výstavby mala byť diaľnica hotová začiatkom roka 2018.
Dokončenie úseku spomaľuje niekoľko faktorov. Nadväzujúci úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové nie je hotový a aktuálne na ňom ani neprebieha výstavba. Práve jeho súčasťou je križovatka Lietavská Lúčka, ktorá mala umožniť napojenie na diaľnice na cestu prvej triedy I/64.
„Pre efektívne spustenie do prevádzky úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je nevyhnutné zrealizovať aj následný úsek v smere do Žiliny, t.¤j. privádzač Lietavská Lúčka, II. etapa,“ uvádza Palčák. Podľa jeho slov bolo zrejmé, že prevádzka tohto úseku bude meškať až do odovzdania privádzača, keďže príprava projektu a súťaž na zhotoviteľa privádzača nabrali určitý sklz.
Štvorprúdovka bude sprejazdnená v plnom profile. Rovnako plnohodnotný bude aj privádzač. Podľa Palčáka bude ich prepojenie v križovatke Lietavská Lúčka dočasne riešené prostredníctvom obojsmernej provizórnej spojovacej vetvy križovatky. Do dobudovaní križovatky bude dočasné riešenie nahradené trvalým.
Palčák uvádza, že celý úsek spolu s privádzačom prechádzajú cez zložité geologické prostredie. Samotný diaľničný úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka obsahuje dva tunely a 11 mostov. Rovnako aj privádzač tvorí niekoľko mostných objektov. „Podľa dostupných informácií nastalo určité zdržanie aj pri prekládke elektrických vedení vysokého napätia, ktoré so stavbou interferujú, čo takisto ovplyvnilo realizáciu niektorých stavebných objektov,“ dodáva Palčák.
Výstavbu diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka realizuje konzorcium firiem Váhostav, Doprastav, Strabag a Metrostav. Výstavba je financovaná z eurofondov. Tender vygeneroval náklady na výstavbu na úrovni 427 miliónov eur.
Diaľnica bude mať plný prínos pre motoristov a mesto Žilina až po dobudovaní nadväzujúceho úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. V takom prípade vodiči na trase Košice – Bratislava obídu problémový úsek cesty prvej triedy I/18 vedúci popod Strečno a Žilinu. Bez nadväzujúceho úseku budú šoféri musieť prejsť cez mesto aj popod Strečno. Do mesta sa dostanú, len z inej strany ako doteraz.