Dopravcovia netešte sa. Spoplatnených ciest ubudlo, ale len naoko

Od prvého septembra prišlo k zásadnej zmene. Zo zoznamu takzvaných vymedzených úsekov ciest vypadli cesty III. Ide o tie časti ciest, na ktorých nákladné autá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony musia platiť mýto. V skutočnosti však platených úsekov pribudlo.

07.09.2020 10:00
debata
Počet spoplatnených úsekov ciest sa síce od 1.... Foto: Ivan Majerský, Pravda, Ivan Majersky
nakladne auta, kamiony, dialnica, doprava Počet spoplatnených úsekov ciest sa síce od 1. septembra administratívne znížil, ale v skutočnosti budú dopravcovia platiť na šiestich nových.

O akú zmenu ide, spresnil Ivan Rudolf, hovorca Ministerstva dopravy a výstavby SR: „Od 1. septembra sa mýtom spoplatňujú štyri úseky, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Ide o úseky na D4 (Rovinka-Ketelec), na R7 (Ketelec-Holice) a most Komárno-Komárom, ktorý sa slávnostne otvorí 17. septembra 2020.“ Popri tom pribudol ďalší vymedzený úsek zmenou orientácie časti cesty I. triedy č. 20 medzi výjazdom Košice-Sever (Budimír) a sídliskom Ťahanovce. Spolu je nových vymedzených úsekov šesť.“

Dôležité je, že cesty III. triedy prestávajú byť súčasťou tejto siete, konkrétne ide až o 1 778 úsekov. V praxi to znamená, že aj po započítaní nových úsekov sa dĺžka cestnej siete, na ktorej je zavedený mýtny systém, zníži bezmála o 9 500 km. A po všetkých úpravách vrátane tých, ktoré nemajú vplyv na výšku úhrady mýta, pretože sú spoplatnené nulovou sadzbou, teda aj cesty III. triedy, sa počet vymedzených úsekov zníži o 1 773 na 2 374. Zároveň sa 11 vymedzeným úsekov zmení kategória spoplatnenia. Z vymedzených úsekov ciest I. triedy, ktorá nie je súbežná, sa stanú vymedzené úseky cesty súbežnej s diaľnicami a rýchlostnými cestami.

A prečo nebudú cesty III. triedy súčasťou vymedzených úsekov? Jedným z dôvodov je napríklad fakt, že ide o úseky s nulovou sadzbou mýta, kde sa mýtny systém de facto využíval iba na získavanie dát o pohybe nákladnej dopravy. S takto získanými dátami sa však pracovalo len okrajovo a náklady na prevádzkovanie mýtneho systému v nich výrazne prevýšili benefity. Pre Pravdu to potvrdil Ivan Rudolf, ktorý konštatoval: „Od uvedenej zmeny očakávame predovšetkým zníženie prevádzkových nákladov mýtneho systému. K iným zmenám v systéme výberu mýta nateraz nedochádza.“

Jedným z alternatívnych riešení totiž bolo napríklad ich plošné spoplatnenie takou sadzbou, ktorá by aspoň umožnila vykryť náklady na celý systém v problematických úsekoch. To však narazilo na odpor dopravcov. Tieto cesty totiž využívajú najmä lokálne firmy na prepravu vlastnej techniky, nie sú to klasické transportné tepny. Pre tieto firmy by to de facto znamenalo nepriame zdanenie polohy firmy v rámci krajiny, čo je prirodzene vec, ktorú ich majitelia považujú za komplikáciu v podnikaní.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #cesty III. triedy #máto
Články podľa značiek