ACEA: Predaje naftových áut sa rútia nadol. Emisie stúpajú!

Najnovšie čísla Európskej asociácie výrobcov vozidiel ACEA sú veľavravné. Hoci v posledných troch rokoch emisie CO2 z výfukov áut stúpajú, úsporných naftových áut ubúda. Tých dobíjateľných je síce stále viac, no na kompenzáciu dieselových stále nestačia.

08.09.2020 16:00
debata (29)
Podiel predaja naftových áut klesol v druhom... Foto: Volkswagen
stop diesel Podiel predaja naftových áut klesol v druhom štvrťroku pod 30 %. Ich pozície zabrali benzínové autá, no najmä štedro dotované plug-in hybridy a elektromobily.

Démonizácia naftových motorov ako hlavných vinníkov znečisteného ovzdušia v Európe pokračuje úspešne ďalej. Zákazy vjazdu áut tankujúcich naftu do centier miest aj kauza Dieselgate, spojená so staršou generáciou naftových motorov, priniesla svoje „ovocie“. Od naftových áut sa odvracajú automobilky aj zákazníci. Hoci nové dieselové motory so systémom selektívnej katalytickej redukcie SCR majú nielen preukázateľne nižšiu spotrebu paliva, a teda aj nižšiu produkciu CO2, a v oblasti oxidov dusíka (NOx) tromfnú benzínové motory, ich podiel na európskom trhu klesá.

Potvrdzuje to aj najnovšia správa Európskej asociácie výrobcov vozidiel ACEA. Tá síce zachytáva obdobie druhého štvrťroka 2020, ktoré bolo silne poznačené pandémiou koronavírusu, keď sa predaje áut zrútili o približne 35 %, no z hľadiska podielu palív ukazujú, že na trende ústupu nafty sa nič nemení. Počet naftových automobilov registrovaných v Európskej únii za druhý štvrťrok tohto roku poklesol o 53,4 % na 526 645 kusov. Čo je ale podstatnejšie, ich zastúpenie kleslo na 29,4 % oproti 32 % v medziročnom porovnaní. Po prvýkrát sa tak podiel nafty dostal pod hranicu tridsiatich percent.

Podiel palív na predaji áut (IV. – VI. 2020)

Palivo Podiel
Benzín 51,9 %
Nafta 29,4 %
Hybridy 9,6 %
PHEV, Elektromobily 7,2 %
Iné (CNG, …) 1,9 %

Viaceré organizácie pritom upozornili, že v posledných rokoch emisie CO2 z výfukov áut v Európe stúpili, naposledy vlani o 1,3 g na 121,8 %, čím sa Európa dostala na úroveň roka 2014, a že existuje priama korelácia medzi stúpajúcimi emisiami a menším počtom predaja vozidiel s úspornými naftovými motormi. Takže nie za všetkým stojí móda ťažších, väčších a smädnejších SUV. Priestor dieselov pritom zaberajú autá s benzínovými motormi. Tie si v druhom štvrťroku „odhryzli“ rekordných 51,9 %, pričom vypúšťajú viac CO2. Brusel sa síce spolieha na to, že stúpne predaj dobíjateľných áut, teda plug-in hybridov a elektromobilov, čo sa aj deje, stále však predstavujú len zlomok trhu.

V druhom štvrťroku sa ich predalo 129 334 kusov, o 53 % viac v medziročnom porovnaní. Je to teda jediný segment, ktorý napriek epidémii dokázal rásť. No nie pre záujem zákazníkov, ale pre štedré dotácie, najmä vo Francúzsku a Nemecku. Viaceré príklady ukazujú, že len čo sa benefity na nákup nabíjateľných áut znížia, záujem dramaticky klesne. Najväčšia časť na sanovaní negatívneho vývoja emisií CO2, ktoré vznikli ústupom naftových áut, tak ostane na klasických hybridoch. Našťastie, ich predaj klesol len o 7,2 %. Na celkových registráciách tvorili v druhom štvrťroku 9,6 percenta. Predalo sa ich 172 149 kusov.

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #elektromobily #naftové autá #dieselové motory #dieselové autá #plug-in hybridy
Články podľa značiek