Elektromobily sú často témou kontroverzných názorov. Majú svojich fanatických obhajcov aj odporcov. O to zaujímavejšie je vedieť, čo si o elektromobilite myslí jeden z najväčších vizionárov súčasnosti. Bill Gates, zakladateľ spoločnosti Microsoft a muž, ktorý sa pravidelne objavuje na vrcholových priečkach rebríčka najbohatších ľudí planéty, však nehovorí o niečom, čo nepozná. Len nedávno sa stal majiteľom elektrického Porsche Taycan. A má ho rád. „Musím priznať, že je drahé, ale veľmi cool. Je to moje prvé elektrické auto a veľmi si ho užívam,“ vyjadril sa nedávno. Ale rozhodne nezatvára oči ani pred problémami, ktoré s elektromobilitou súvisia.
Veľký pokrok na dlhé trate stále nestačí
Gates priznáva, že aj napriek tomu, že doprava sa v celých USA podieľa na produkcii CO2 iba 16 percentami, je jej dekarbonizovanie jednou z ciest ako zmierniť klimatickú krízu. A tiež sa domnieva, že elektromobily by mohli byť receptom k úspechu. Nie je však zďaleka takým optimistom ako Elon Musk, ktorý vidí elektrický pohon v blízkej budúcnosti aj vo svete diaľkovej a kamiónovej dopravy. Gates je presvedčený, že elektromobily sú vhodné len na krátke vzdialenosti. To napriek tomu, že uznáva obrovský pokrok, ktorý za posledné roky nastal.
„Dobrá správa je, že sme dosiahli veľký pokrok v oblasti elektromobilov. Na rozdiel od mnohých zelených alternatív, si ich hneď teraz môžete ísť kúpiť. Batérie, ktoré ich napájajú, zaznamenali od roku 2010 pokles cien o 85 %, takže elektrické vozidlá sú dostupnejšie, aj keď sú stále drahšie ako benzínové autá. Navyše, zvýšená konkurencia znamená, že zákazníci majú k dispozícii viac možností ako kedykoľvek predtým, od kompaktných sedanov po elegantné športové vozidlá a čoskoro aj pikapy, napríklad vďaka novým spoločnostiam Rivian a Bollinger“.
Lenže podľa Gatesa to má celé háčik. „Elektromobily vynikajú na krátke vzdialenosti. To znamená, že sú skvelou voľbou pre osobné autá a dokonca aj pre stredne úžitkové vozidlá, ako sú mestské autobusy alebo dodávky. Ale aj keď vyvinieme lacné elektromobily s dlhým dojazdom, nebudú pre niektoré typy dopravy nikdy dobré,“ tvrdí Gates. A hneď pridáva vysvetlenie. „Problém je v tom, že batérie sú veľké a ťažké. Čím väčšiu hmotnosť sa snažíte presunúť, tým viac batérií budete potrebovať na pohon vozidla. Ale čím viac batérií použijete, tým väčšiu hmotnosť pridáte – a tým viac energie potrebujete.“
Na dlhé vzdialenosti potrebujeme biopalivá
To je klasický začarovaný kruh elektromobilov a ako sa zdá, Gates neverí na jeho rozuzlenie. Tvrdí, že pre diaľkovú kamiónovú dopravu, ťažké stroje, lietadlá či lode budeme potrebovať iné riešenie. A tu vidí priestor v alternatívnych palivách, ako biopalivách a takzvaných elektropalivách. „V súvislosti s biopalivami som optimista, ale je príliš skoro na to, aby som začal uvažovať nad tým, že dokážu nahradiť benzín a naftu. Výskum pokročilých biopalív je stále nedostatočný a nie sú pripravené na nasadenie v takom rozsahu, aký potrebujeme.
Elektropalivá majú tiež limity, aby dokázali rýchlo nahradiť klasické zdroje energie pre dopravu. „Použitím elektriny na syntézu molekúl vodíka vo vode s uhlíkom z oxidu uhličitého dokážeme síce vytvoriť kvapalné palivo, ktoré funguje v existujúcich motoroch, no je veľmi drahé. Elektropalivá sú trikrát až sedemkrát drahšie ako tie fosílne. A aby mali efekt na klímu, elektrická energia použitá na ich výrobu, musí byť, rovnako ako v prípade elektromobilov, vyrobená zo zelenej energie.“ Gates priznáva, že cesta k dekarbonizovaniu dopravy nebude ľahká.
Ľudia musia cestovať aj v budúcnosti
„Inšpiruje ma pokrok, ktorý sme dosiahli, ale čaká nás ešte dlhá cesta. Aby sme zabránili najhorším zmenám podnebia, musíme do 50 rokov dosiahnuť nulové emisie skleníkových plynov vo všetkých odvetviach hospodárstva. Dekarbonizácia toho, ako sa pohybujeme, si bude vyžadovať veľa a veľa inovácií, rovnako ako v iných oblastiach. Teším sa na to, akú rolu budú hrať dnešné technológie v budúcnosti s nulovými emisiami uhlíka, a na to, aby som zistil, aké nové objavy sa ukážu v nasledujúcich rokoch.“
Gates je zároveň zástancom toho, že ľudia by nemali prestať cestovať. „Naším cieľom nemusí byť nutne to, aby sa ľudia menej pohybovali. Ako sme videli za posledných niekoľko mesiacov, ekonomiky veľmi trpia, keď musia ľudia zostať blízko domova. Mali by sme chcieť, aby mohlo cestovať viac ľudí a viac tovaru. Pre niektorých najchudobnejších ľudí na svete, ako sú drobní farmári v subsaharskej Afrike, môže schopnosť premiestniť tovar z vidieckych oblastí na mestské trhy predstavovať otázku života smrti. Aby sme to dosiahli, musí doprava zostať cenovo dostupná pre všetkých,“ uzatvára Gates.