Aj nákladná doprava má v budúcnosti zamieriť k nulovým emisiám. Cesty sú dve – batériová alebo vodíková. Ktorá z nich zvíťazí, nie je zatiaľ isté. Aj preto Mercedes-Benz Truck vyvinul platformu ePowertrain pre ťažké nákladné vozidlá, ktorá umožňuje inštaláciu batérií aj palivových článkov. Ako ďaleko sa dostal, ukazuje stuttgartská spoločnosť konceptom diaľkového ťahača GenH2 s užitočnou hmotnosťou 25 a celkovou 40 ton. Ako naznačuje názov, tento koncept počíta s vodíkom. Ale nie bežne stlačeným, tak ako ho používa vo svojich experimentálnych kamiónoch Kenworth s Toyotou alebo Hyundai.
Mercedes-Benz dal prednosť kvapalnému vodíku, ktorý musí byť v superizolovaných nádržiach uskladnený pod vyšším tlakom a pri teplote mínus 253 stupňov Celzia. Výsledkom je, že tomuto „vodíkovému Actrosu“ stačia dve kompaktné nádrže, do ktorých sa zmestí 80 kg vodíka. S nimi zvládne 1 000 km bez tankovania, čím sa GenH2 približuje parametrom tradičných naftových kamiónov. Poháňajú ho dva elektromotory s výkonom 2 × 230 kW, ale v prípade potreby môže výkon vrásť o ďalších 200 kW. Presvedčivý je aj krútiaci moment 2 × 1577, respektíve 2 × 2 070 Nm.
Motory sú napájané palivovými článkami s výkonom 300 kW. Rezervný zdroj elektrickej energie pochádza z akumulátorov s kapacitou 75 kWh. Tie dokážu v špičke poskytnúť ďalších 400 kW a slúžia aj ako uložisko rekuperovanej energie z brzdenia či pri jazde zo svahu. Mercedes-Benz musel venovať veľkú pozornosť tepelnému manažmentu, ktorý udržiava nádrže aj batérie v optimálnej teplote. Zjavný je tiež dôraz na aerodynamiku. Popritom však automobilka dokázala ponúknuť atraktívny dizajn, inšpirovaný športovými modelmi značky z prvej polovice minulého storočia. Mercedes-Benz Truck zároveň v apríli tohto roka uzavrel predbežnú dohodu so švédskou spoločnosťou Volvo Group, s ktorou plánuje založiť spoločný podnik na vývoj a výrobu technológie palivových článkov. To by malo urýchliť komercionalizáciu vodíka v nákladnej doprave a znížiť náklady, ktoré si partneri podelia. Tak skoro sa ale s GenH2 nestretneme. Automobilka plánuje začať testovaciu prevádzku skúšobnej flotily v roku 2023. Ak pôjde všetko hladko, prvé vodíkové ťahače by mala zákazníkom dodať po roku 2025. Vyžiada si to však aj výstavbu siete vodíkových čerpacích staníc. Bez infraštruktúry to jednoducho nepôjde.