Budeme stavať diaľnice rýchlejšie?

Slimačie tempo výstavby rýchlostných ciest by mohla zmeniť novela cestného zákona. A nielen to. Právna úprava z dielne ministerstva dopravy konečne definuje čo je to "cesta". Je to neuveriteľné, ale doteraz sme ju nemali.

24.09.2020 12:00
debata

Účelom pripravovanej zmeny je poskytnúť vlastníkom diaľnic, ciest a miestnych komunikácií možnosť majetkovoprávne usporiadať pozemky pod nimi formou vyvlastnenia vo verejnom záujme až do 31. decembra 2030. Pôvodne to malo byť možné len do konca tohto roku. „Predĺženie termínu je nevyhnutné vzhľadom na časovo, technicky a personálne náročný proces majetkovoprávneho usporiadania pozemkov, pretože vzhľadom k jeho náročnosti nie je objektívne v možnostiach jednotlivých správcov pozemných komunikácií spracovať a predložiť návrhy na vyvlastňovacie konanie do konca tohto kalendárneho roka,“ vysvetľuje predĺženie lehoty ministerstvo dopravy.

S tým súhlasí aj Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo: „Slovensko, na rozdiel od okolitých krajín, ako je napríklad Česko, má extrémne rozdrobené parcely a dochádza k tomu, že štát nie je schopný ukončiť majetkovo-právne vysporiadanie pre výstavbu nadradenej cestnej a železničnej infraštruktúry,“ vysvetlil s tým, že aj kvôli tomu 80 percent diaľnic a rýchlostných ciest je len v takzvanom predčasnom užívaní, lebo jeden alebo dvaja majitelia mini-parciel sa zatnú a tým pádom celý proces spomalia.

Len pre zaujímavosť – v Česku je priemerná doba prípravy diaľnice, vrátane majetkovo-právneho vysporiadania od jej návrhu po prvý výkop štyri až sedem rokov, u nás je to neuveriteľných 14 rokov. Novela cestného zákona by však mala okrem predĺženia lehoty na vyvlastnenie pozemkov priniesť aj ďalšie dôležité zmeny – napríklad jednoznačnú definíciu toho, čo je a čo nie je cesta. Všade sa totiž s týmto pojmom narábalo tak samozrejme, že sa akosi pozabudlo na jeho právnu definíciu. Takže po novom bude z pohľadu zákona cesta slúžiť na dopravné prepojenie obcí, okresov a krajov s mimoúrovňovými alebo úrovňovými križovatkami.

„Táto zmena cestného zákona odstráni problémy a nejasnosti v niektorých definíciách. Budú len diaľnice a cesty,“ povedal nám dopravný analytik Jozef Drahovský. Podľa neho je ďalšou dôležitou zmenou, že v prípade, ak v dôsledku (akejkoľvek) výstavby príde k zrušeniu pozemnej komunikácie, investor bude povinný zabezpečiť výstavbu náhradnej pozemnej komunikácie. To znamená, že ak výstavbou preruší cestu, chodník alebo cyklochodník, tak má povinnosť miesto nich vybudovať náhradnú trasu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #výstavba diaľnic #cesta #cestný zákon
Články podľa značiek