Štúdia: Kedy dajú ľudia prednosť elektrickým autám? V Bruseli z odpovede radosť mať nebudú

Automobilky dokážu už dnes vyrábať milióny elektromobilov. To nie je problém. Problém je, že im chýbajú milióny zákazníkov. A tak skoro ani nepribudnú. Vyplýva to z globálneho prieskumu spoločnosti Castrol, ktorý sa uskutočnil prakticky na celom svete.

25.09.2020 05:00
debata (97)
Motoristi, rozmaznaní súčasnými autami na... Foto: EV Charge +
Elektromobily Motoristi, rozmaznaní súčasnými autami na benzín a naftu, majú na elektromobily nároky, ktoré dnes nie sú automobilky technologicky schopné splniť.

Poviete si, Castrol, ktorý patrí pod petrolejársky gigant BP, iste nemá záujem vysielať do sveta pozitívne správy o elektromobiloch, ale jeho prieskum je naozaj zaujímavý. Uskutočnila ho nezávislá analytická spoločnosť v Číne, Indii, USA, Veľkej Británii, Francúzsku, Nemecku, Nórsku a v Japonsku. Analýza odpovedí 10 000 motoristov a správcov autoparkov odpovedá na otázku, kedy by začali uvažovať nad tým, že si kúpia bezemisný model a kedy by mu dali jednoznačne prednosť. Z výsledkov nebudú mať radosť politici, ktorí tlačia emisnými normami na rýchly nástup áut bez spaľovacích motorov, ani automobilky, ktoré kvôli emisiám potrebujú predať čo najviac elektromobilov.

Z prieskumu vyplynulo, že zákazníci majú k elektrickým autám stále vážne výhrady. Najväčšia kritika mieri k vysokej cene (38 %), po ktorej nasleduje dlhá doba nabíjania (28 %) a za ňou nedostatočný dojazd (20 %). A aký by teda musel byť ideálny elektromobil, aby sa z tohto druhu pohonu stala masová záležitosť? Keď to Castrol spriemeroval, vyšlo mu, že zákazníci požadujú elektrické auto, ktoré stojí približne 27 000 libier (29 384 eur), dá sa dobiť za 31 minút a na jedno nabitie zvládne 467 km. To sú síce parametre stále hlboko pod úrovňou benzínových a naftových áut, ale podľa prieskumu by to stačilo na akýsi bod zlomu.

Najbližšie k požadovaným parametrom je v... Foto: Kia
Kia e-Niro - 2019 Najbližšie k požadovaným parametrom je v súčasnosti Kia e-Niro s dojazdom 416 km, nabíjaním z 0 na 80 % za 54 minút a cenou 36 850 libier (40 140 eur), stále je to však ďaleko od zistených očakávaní.

Aj tak to vidia opýtaní najskôr na rok 2024. Nemci, Briti a Američania dokonca na rok 2025. Ale istota, že sa rozhodnú kúpiť si elektrické auto namiesto konvenčného má prísť až s rokom 2030. Lenže britskí a japonskí motoristi odhadujú, že to bude ešte o tri roky neskôr. Len Číňania, ktorí môžu rátať s veľkými dotáciami, sú optimistickejší a skutočný bod zlomu načasovali na rok 2027. Rozdiely boli v regiónoch aj čo sa týka nárokov na elektrické autá. Briti požadujú priemernú cenu 22 500 libier (24 487 eur), kým Nemci sú ochotní akceptovať 28 500 libier (31 017 eur) a Japonci dokonca až 31 000 libier (33 737 eur).

„Tankovanie“ elektromobilu by nemalo trvať podľa Indov a Číňanov dlhšie ako 35 minút, naproti tomu netrpezliví Francúzi požadujú maximálne 27 minút. Správcovia autoparkov sú na elektromobily ešte náročnejší. Chcú dojazd 714 km, kým bežní spotrebitelia sa podľa regiónu uspokoja so 444 (Briti) až 516 (Američania) kilometrami. Napriek určitej tolerancii potenciálnych zákazníkov k elektromobilom však tieto súčasné zatiaľ nie sú schopné splniť ich očakávania. Dlhý dojazd a rýchla doba nabíjania sú totiž v absolútnom konflikte s nízkou cenou, ktorú požadujú.

Castrol uvádza, že najbližšie k požadovaným parametrom je v súčasnosti Kia e-Niro s dojazdom 416 km, nabíjaním z 0 na 80 % za 54 minút a cenou 36 850 libier (40 140 eur), stále je to však ďaleko od zistených očakávaní. Nástup elektromobilov tak bude pravdepodobne pomalší, ako očakávajú politici a výrobcovia elektromobilov. Aby sa zákazníci spontánne rozhodli pre túto alternatívu, budú musieť elektrické autá prejsť radikálnam vývojom. Producenti ich totiž môžu vyrábať, ale motoristov, teda spotrebiteľov, nedokážu prinútiť, aby si kúpili čosi, čo jednoducho nechcú.

© Autorské práva vyhradené

97 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Castrol
Články podľa značiek