Spoplatnia cesty II. triedy? Precedens môže prísť z Trnavy!

Cesty na Slovensku sú v katastrofálnom stave a na ich opravy chýbajú prostriedky. Tie by sa však podľa trnavského župana Jozefa Viskupiča dali získať pomerne jednoducho, spoplatnením ciest II. triedy.

25.09.2020 20:00
Dunajská Lužná, protest, blokáda, doprava,... Foto: ,
Dopravné spoločnosti obchádzajú mýtny systém cez dediny, kamióny jazdia cez úzke ulice. Nie všade sú chodníky.
debata (7)

"Najmä nákladné vozidlá medzinárodnej tranzitnej dopravy obchádzajú v súčasnosti spoplatnené úseky ciest vyšších kategórií po našich cestách II. triedy. Finančné prostriedky získané výberom mýta použijeme na ich opravy,“ tvrdí. Očakávané zníženie počtu kamiónov v obciach podľa neho prispeje k zlepšeniu bezpečnosti a kvality života ich obyvateľov.

A nejde len o reči. Trnavská župa už vybrala v spolupráci s ministerstvom dopravy a Národnou diaľničnou spoločnosťou 16 úsekov ciest II. triedy, ktoré by mohli byť spoplatnené – a to už na budúci rok.

Na túto aktivitu podráždene zareagovali dopravcovia. Podľa Únie autodopravcov Slovenska sa kvôli neustálemu zvyšovaniu sadzieb rôznych daní a poplatkov, ako aj rozširovaním úsekov spoplatnených ciest, stávajú slovenskí autodopravcovia nekonkurencies­chopní voči autodopravcom z okolitých štátov. Tam sú totiž dane a poplatky podstatne nižšie.

"My platíme spotrebnú daň z minerálnych olejov, daň z motorových vozidiel, mýto, poplatky za nadmernú a nadrozmernú prepravu, zaťažení sme nimi aj bez ohľadu na koronakrízu neúmerne. Podobné veci by sa mali riešiť až spolu s novým mýtnym systémom. Ak by sa takéto spoplatnenie ciest II. triedy teoreticky zaviedlo, môžete nás opäť čakať v uliciach,“ povedal pre denník Pravda predseda únie Stanislav Skala.

S tým, že spoplatnenie ciest II. triedy by malo byť riešené spolu s novým mýtnym systémom, súhlasí aj dopravný analytik Jozef Drahovský, ktorý však v ich spoplatnení nevidí zásadný problém. "Každý má platiť za to, čo využíva. Tak je to aj s cestami II. triedy,“ hovorí. Ak chce cesty niekto poskytovať bezplatne, tak potom musí byť schopný nájsť iné zdroje, z ktorých bude službu zadarmo financovať, dodáva Drahovský.

Podľa trnavského župana ide vo všetkých prípadoch o úseky, kde existuje alternatíva k cestám druhej triedy. Cieľom je, aby neexistovala pre nákladné vozidlá obchádzková trasa a aby neničili cesty nižšej triedy s úmyslom vyhnúť sa plateniu mýta. Ide o pilotný projekt, ak sa zavedie a osvedčí sa, bude možné uvažovať o jeho rozšírení na celé Slovensko.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #mýtny systém #cesty II. triedy #spoplatnenie ciest
Články podľa značiek