"Najmä nákladné vozidlá medzinárodnej tranzitnej dopravy obchádzajú v súčasnosti spoplatnené úseky ciest vyšších kategórií po našich cestách II. triedy. Finančné prostriedky získané výberom mýta použijeme na ich opravy,“ tvrdí. Očakávané zníženie počtu kamiónov v obciach podľa neho prispeje k zlepšeniu bezpečnosti a kvality života ich obyvateľov.
A nejde len o reči. Trnavská župa už vybrala v spolupráci s ministerstvom dopravy a Národnou diaľničnou spoločnosťou 16 úsekov ciest II. triedy, ktoré by mohli byť spoplatnené – a to už na budúci rok.
Na túto aktivitu podráždene zareagovali dopravcovia. Podľa Únie autodopravcov Slovenska sa kvôli neustálemu zvyšovaniu sadzieb rôznych daní a poplatkov, ako aj rozširovaním úsekov spoplatnených ciest, stávajú slovenskí autodopravcovia nekonkurencieschopní voči autodopravcom z okolitých štátov. Tam sú totiž dane a poplatky podstatne nižšie.
"My platíme spotrebnú daň z minerálnych olejov, daň z motorových vozidiel, mýto, poplatky za nadmernú a nadrozmernú prepravu, zaťažení sme nimi aj bez ohľadu na koronakrízu neúmerne. Podobné veci by sa mali riešiť až spolu s novým mýtnym systémom. Ak by sa takéto spoplatnenie ciest II. triedy teoreticky zaviedlo, môžete nás opäť čakať v uliciach,“ povedal pre denník Pravda predseda únie Stanislav Skala.
S tým, že spoplatnenie ciest II. triedy by malo byť riešené spolu s novým mýtnym systémom, súhlasí aj dopravný analytik Jozef Drahovský, ktorý však v ich spoplatnení nevidí zásadný problém. "Každý má platiť za to, čo využíva. Tak je to aj s cestami II. triedy,“ hovorí. Ak chce cesty niekto poskytovať bezplatne, tak potom musí byť schopný nájsť iné zdroje, z ktorých bude službu zadarmo financovať, dodáva Drahovský.
Podľa trnavského župana ide vo všetkých prípadoch o úseky, kde existuje alternatíva k cestám druhej triedy. Cieľom je, aby neexistovala pre nákladné vozidlá obchádzková trasa a aby neničili cesty nižšej triedy s úmyslom vyhnúť sa plateniu mýta. Ide o pilotný projekt, ak sa zavedie a osvedčí sa, bude možné uvažovať o jeho rozšírení na celé Slovensko.