Greenpeace útočí na plug-in hybridy: ‘Sú to vlci v rúchu baránka‘

Je len otázkou času, kedy sa prevalí najväčšie emisné klamstvo Európy. Sú ním plug-in hybridy. Greenpeace síce občas poburuje, ale tentoraz udrel klinec po hlavičke.

29.09.2020 05:00
debata (27)
Plug-in hybridy sú časovanou emisnou bombou.... Foto: BMW
BMW - plug-in hybrid Plug-in hybridy sú časovanou emisnou bombou. Tvrdí to aj Greenpeace. Žiadne iné autá totiž nevykazujú takú veľkú odchýlku medzi deklarovanou a skutočnou spotrebou paliva.

Dobíjateľné hybridy, ktoré vedia jazdiť niekoľko desiatok kilometrov v čisto elektrickom režime, sa šíria automobilovou produkciou raketovým tempom. Sú jedinou cestou, ako zachovať vysoký výkon, a pritom vyhovieť nereálnym emisným normám. Aspoň na papieri. Lenže sú plug-in hybridy naozaj také ekologické, ako to deklarujú ich normované emisie? Britská pobočka ekologickej organizácie Greenpace a skupina Transport & Environment tvrdia, že to tak rozhodne nie je.

V štúdii, ktorú zverejnili minulý týždeň, označujú nabíjateľné hybridy doslova za „vlkov v rúchu baránkov“. Podľa nich sú reálne emisie plug-in hybridov až 2,5-násobne vyššie. Greenpeace UK uvádza, že na ceste vypúšťajú priemerne 117 gramov CO2 na kilometer, pričom podľa oficiálnych údajov to má byť len 44 gramov. Štúdia tvrdí, že tieto hybridné autá s väčšou zásobou batérií vypustia počas svojej životnosti do ovzdušia 41 ton oxidu uhličitého, čím majú oveľa bližšie k autám so spaľovacím motorom ako k elektromobilom.

Pri benzínových autách to má byť podľa štúdie 39 ton a pri naftových až 41 ton. „Vyšetrovanie ukázalo, že plug-in hybridy často prepínajú na spaľovací motor aj vo chvíli, keď by mali pracovať v bezemisnom režime,“ cituje štúdiu web CNBC. „Plug-in hybridy sú vlkmi v rúchu baránka automobilového priemyslu,“ uviedla Rebecca Newsom z Greenpeace. „Môžu vyzerať ako ekologicky prijateľnejšia voľba, ale falošné tvrdenia o nižších emisiách sú trikom výrobcov áut, ako pokračovať vo výrobe SUV a vozidiel so spaľovacími motormi,“ dodala Newsom.

Výsledky štúdie spochybňuje šéf britského združenia výrobcov a predajcov áut Mike Hawe. Považuje ju za chybné, pretože štúdia vychádza z údajov získaných testovacím režimom, ktorý sa dnes nepoužíva. No aj napriek tomu dáta v správe naznačujú, že plug-in hybridy majú o 30 % nižšie emisie v porovnaní s bežnými benzínovými a naftovými autami. Pravda však bude celkom niekdeinde. A bude ešte menej „zelená“, ako naznačuje štúdia Greenpeace. Plug-in hybridy majú totiž v skutočnosti ešte vyššiu spotrebu a emisie.

Ich prínos pre životné prostredie môže byť realitou len v prípade, ak ich majitelia alebo prevádzkovatelia pravidelne nabíjajú. Nejde teda len o nejaký softvér, ktorý spúšťa spaľovací motor viac, než je nutné. Naozaj relevantné štúdie na túto tému neexistujú, no aj tie, ktoré sa tým zaoberali, majú jasný výsledok. Väčšina plug-in hybridov jazdí s vybitými batériami. Kupujú ich najmä firmy, ktorým vyhovuje dotačný systém na „zelené“ autá a tiež všetky bonusy, ktoré s tým súvisia, no nik sa potom neobťažuje zapojiť ich do zásuvky.

Plug-in hybridy majú potom vyššiu spotrebu ako klasické hybridy, pretože si so sebou vozia zbytočný a ťažký „balast“ v podobe nenabitých akumulátorov. Ich reálne emisie sú prekračované niekoľkonásobne. Uveďme príklad. Britský internetový portál Electric Vehicle Database (EVD), ktorý zhromažďuje technické údaje o všetkých elektrických autách, nedávno zverejnil dáta o spotrebe vybitých plug-in hybridov. Kým Porsche Cayenne E-Hybrid má spotrebovať priemerne 3,4 litra benzínu na 100 km, s vybitými batériami je to 11,8. Toyota Prius PHEV si zas namiesto 1,2 litra „potiahne“ 5,1 litra na 100 km. A tak by sme mohli pokračovať ďalej.

Skutočnú pravdu o plug-in hybridoch sa však dozvieme až v budúcom roku, odkedy budú musieť byť všetky nové v Európe predávané autá vybavené zariadením OBFCM (On Board Fuel Consumption Monitoring), ktoré bude akousi pamäťou spotreby, ku ktorej chcú mať prístup orgány Európskej komisie. Asi sa nie je na čo tešiť. Automobilky sú v tom ale paradoxne nevinne, pretože nemôžu ovplyvňovať správanie zákazníkov, presnejšie, nemôžu ich donútiť aby svoje plug-in hybridy každý deň nabíjali. A nemôžu ani za to, že metodika merania emisií WLTP vypracovaná Európskou komisiou, nezarátava kilometre prejdené na elektrinu do spotreby na prvých 100 km.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Greenpeace #plug-in hybridy
Články podľa značiek