
Kalifornský guvernér Gavin Newsom podpísal minulý týždeň dokument, ktorého cieľom je od roku 2035 zakázať v tomto americkom štáte predaj áut so spaľovacími motormi – teda všetkých, ktoré tankujú benzín a naftu. Argumentoval údajmi, podľa ktorých je doprava zodpovedná za 50 % uhlíkovej stopy, za 80 % smogu a za 95 % jedovatých naftových emisií v Kalifornii. Tento štát už dlhšie presadzuje alternatívne pohony a po jeho vzore upravujú svoju „emisnú“ legislatívu aj ďalšie americké štáty.
O to prekvapivejšia je kritika tohto zámeru zo strany Americkej agentúry pre životné prostredie EPA. Ide o tú istú organizáciu, ktorá v roku 2015 odhalila emisné klamstvá koncernu Volkswagen, ale aj ďalších výrobcov, ktorí sa snažili presadiť v USA s naftovým modelmi. Šéf EPA Andrew Wheeler síce proti elektrifikácii dopravy nie je, ale podľa agentúry Reuters vyjadril obavy z dopadu takého radikálneho kroku na kalifornskú rozvodnú sieť. Už dnes totiž Kalifornia bojuje s výpadkami elektrickej energie.
Za nimi majú stáť nestabilné a nízke výkony solárnych a veterných elektrární, ako aj obmedzená dodávka elektrickej energie zo susedných štátov, ktoré potrebujú tiež čoraz viac energie pre vlastné potreby. Podľa Reuters sa preto Wheeler v liste adresovanom kalifornskému guvernérovi pýta, kde chce vziať tento štát elektrickú energiu pre obrovskú flotilu elektromobilov, keď dnes nedokáže udržať ani len rozsvietené svetlá. Podľa prvého muža EPA sú súčasné výpadky energie z hľadiska veľkosti a rozsahu bezprecedentné.
Wheeler sa preto domnieva, že návrh na zákaz áut so spaľovacími motormi mal byť najprv predmetom federálneho schvaľovania, aby sa k nemu mohla vyjadriť aj EPA. Táto organizácia pritom už v roku 2019 zastavila plán Kalifornie na povinný predaj elektromobilov zo strany automobilových výrobcov. Spomeňme, že obavy z dôsledkov rýchleho nástupu elektromobilov na rozvodnú sieť vyjadrili nedávno aj britské energetické spoločnosti, ktoré požadujú, aby mohli v časoch špičiek odpájať na diaľku elektromobily od nabíjačiek.