Štúdia: Elektromobily prudko zlacnejú už v roku 2024

Štúdia investičnej banky UBS predpovedá rozvoju elektromobility optimistický scenár. Tvrdí, že výrobné náklady na batériové autá klesnú na úroveň tých so spaľovacími motormi už v priebehu štyroch rokov. Tento trend bude však aj výsledkom zdražovania konvenčných áut.

27.10.2020 18:00
debata (21)
Ak klesne cena jednej kilowatthodiny kapacity... Foto: BMW
Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Ak klesne cena jednej kilowatthodiny kapacity akumulátora pod 100 dolárov, budú mať elektrické autá šancu priblížiť sa cenou konvenčným vozidlám. Podľa UBS sa to má stať už o dva roky.

Najväčšou prekážkou predaja elektromobilov je ich cena. Jednoducho, elektrické autá sú podstatne drahšie ako autá na benzín či naftu. Tieto nožnice sa majú ale postupne zatvárať. A tento proces má byť rýchlejší, ako sa pôvodne predpokladalo. Tvrdí to štúdia britskej investičnej banky UBS. V súčasnosti stojí napríklad nový elektrický VW ID.3 vo Veľkej Británii 29 990 libier (33 074 €), kým klasický VW Golf začína na 20 280 librách (22 365 €). Podobne je to s elektrickým SUV Jaguar I-Pace za 64 495 libier (71 127 €), a to aj s uplatnením štátnych bonusov. Za jeho pendanta so spaľovacím motorom v podobe Jaguaru F-Pace totiž zaplatia Briti len 44 845 libier (49 456).

Už v roku 2022 majú ale dodatočné náklady na výrobu elektromobilov podľa UBS klesnúť na 1 470 libier (1 621 €) a do roku 2024 úplne zmiznúť. Dôvodom má byť klesajúca cena akumulátorov, najdrahšej súčasti elektromobilov. Dnes tvorí cena batérií priemerne jednu štvrtinu až dve pätiny ceny elektromobilu. Na základe výskumu UBS, ktorý je založený na podrobnej analýze batérií od siedmich najväčších výrobcov, sa do roku 2022 zníži cena za jednu kilowatthodinu (kWh) kapacity na 100 eur. Čo má byť kľúčový zlom. Tento pokles má byť spôsobený rastúcou konkurenciou na trhu a tiež úsporami z rastúcej produkcie elektrických áut.

Podľa Matthiasa Schmidta, nezávislého analytika, sa má v Európe už o dva roky predať milión elektromobilov a plug-in hybridov ročne z celkového objemu 11 miliónov registrácií. V roku 2025 majú registrácie elektrických áut predstavovať podiel 17 % a v roku 2030 dokonca až 40 %. To znamená, že prechod na elektromobily bude oveľa rýchlejší, ako sa predpokladalo. Ich odbyt rastie na rozdiel od konvenčných áut aj v tomto pandemickom roku. UBS tvrdí, že výrobcovia, ktorí sa zdráhajú pružne nahradiť svoje modely za nové elektromobily riskujú, pretože po roku 2025 už nebude veľa dôvodov na kúpu auta spaľujúceho benzín alebo naftu.

Postupné zatváranie cenových nožníc majú ale na svedomí aj konvenčné autá, ktoré sú neustále drahšie. Spôsobujú to rastúce náklady na emisné systémy. Časticovými filtrami musia byť vybavené už aj benzínové motory a tie naftové sa zas nezaobídu bez SCR katalyzátorov na redukciu oxidov dusíka. Okrem ceny však musia elektrické autá zlepšiť aj svoje parametre. Zákazníkom totiž stále prekáža výrazne menší dojazd, dlhá doba nabíjania a nedostatočný prístup k nabíjacej infraštruktúre. A potom sú tu aj iné štúdie a analytici, ktorí sú k tempu presadzovania elektromobilov oveľa skeptickejší. Tvrdia, že ceny elektromobilov a áut so spaľovacími motormi sa nevyrovnajú ešte ani v roku 2035.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #ceny #štúdia #elektromobily
Články podľa značiek