Jeden šofér na dve autá? Škoda to už dokáže

30.11.2020 16:00

Môžete byť tým najlepším vodičom na svete, ale šoférovať dve autá súčasne nedokážete. Ono sa to ale s pomocou súčasných technológií naozaj dá. Škoda ukázala ako. Vytvorila akýsi autopilot, ktorý ale autopilotom vlastne ani nie je.

Myšlienka Follow the Vehicle sa riadi...
Myšlienka Follow the Vehicle sa riadi jednoduchým princípom - dve autá, jeden vodič. Nadriadené vozidlo riadené človekom by určovalo všetky relevantné parametre, ako sú rýchlosť, smer, trasa, jazdná dráha či cieľová destinácia. Autor: Škoda-Auto

Všetko sa dnes v automobilovom priemysle krúti okolo emisií a autonómneho riadenia. Mimo nie je ani česká Škoda. Na svete má moderné elektrické SUV Enyaq a v oblasti autonómnych systémov ponúka všetko, čo má konkurencia. Teraz ale testuje systém, vyvíjaný v spolupráci s Technickou univerzitou v Ostrave, ktorý ide ešte ďalej. Projekt s názvom Follow the Vehicle dosť pripomína riešenia, ktoré sa už skúšalo v oblasti kamiónovej dopravy. Cieľom bolo vytvoriť takzvané autovlaky s prvým pilotným vozidlom, ktoré by nasledovali ďalšie kamióny. Vodiči by síce sedeli za volantom, ale šoférovať by nemuseli. Ich vozidlo by jednoducho išlo v trase pilotného kamióna ako vagón po koľajniciach.

Takéto riešenie by prospelo bezpečnosti, keďže vodiči by si mohli oddýchnuť, a tiež ekonomike, pretože „vagóny“ by jazdili v závetrí pilotného vozidla, čo by znížilo spotrebu paliva. Škoda v podstate aplikuje čosi podobné na osobné autá, ale systém posúva na vyššiu úroveň. Ráta s tým, že v druhom vozidle by nemusel vodič vôbec byť. Mottom teda je – dve autá, jeden vodič. Aby si veliace vozidlo rozumelo so svojím „vagónom“ sú obe prepojené komunikačným kanálom Car-to-X. Výmena dát prebiehala cez platformy ETSI iTS-G5 a mobilné siete 4G/LTE a 5G. Druhé vozidlo sa teda neriadi iba prostredníctvom kamery či radaru sledujúcich navádzacie auto, ako to čiastočne robí adaptívny tempomat.

Vozidlá vzájomne komunikujú prostredníctvom...
Vozidlá vzájomne komunikujú prostredníctvom kanálu Car-to-X. Dvojička sa teda neriadi len kamerou a radarom. O "veliacom" vozidle má omnoho viac informácií. Autor: Škoda-Auto

Škoda testuje systém na dvoch plug-in hybridných Superboch iV v uzavretom testovacom areáli univerzity. A na čo by to bolo vlastne dobré? Autori projektu tvrdia, že by navádzanie mohli využiť napríklad služby na prepravu vozidiel alebo autopožičovne, ktoré by tak doručili auto klientovi bez nutnosti dvoch vodičov. Má to však aj svoje tienisté stránky. Systém by musel počítať s neštandardnými situáciami. Ak by sa napríklad medzi „dvojčatá“, ktoré majú jazdiť v rozstupe desiatich metrov, zaradilo iné vozidlo alebo ak by prvé vozidlo stihlo na semafore oranžové svetlo, no druhé už nie. A tiež treba vyriešiť riziká v situácii, ak navádzacie vozidlo z nejakých dôvodov „stratí“ svoje dvojča. Ako sa potom auto bez vodiča zachová?

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Škoda-Auto #Škoda #autopilot #autonómne riadenie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek