Slovenské zabezpečovacie systémy do áut patria k svetovej špičke

Začínali v garáži v malej dedinke Dolná Seč na juhozápadnom Slovensku. Do vývoja unikátneho systému na ochranu vozidiel pred krádežou sa zapojil otec so synom a neskôr aj celá rodina. Vyvinúť zabezpečovací systém, ktorý doposiaľ nikto nedokázal prelomiť, im trvalo dlhé roky a o ich know-how mali záujem aj mnohé zahraničné firmy. Napriek tomu zostala firma naďalej v slovenských rukách a v súčasnosti patrí nielen medzi slovenskú, ale aj svetovú špičku v ochrane automobilov. Podľa jedného z dvojice zakladateľov Richarda Vámoša má zmysel chrániť pred krádežou dokonca aj lacnejšie a staršie vozidlá, ktoré sú vyhľadávané pre náhradné diely.

02.12.2020 00:00
Foto: AD Team
VAM security, Vámoš,

Aké boli začiatky vášho podnikania?

S nápadom sme prišli pred 25 rokmi, v čase, keď sa vozidlá typu Žiguli, Škoda 120 a Škoda Favorit ešte len začínali kradnúť. V tom čase vznikal na Slovensku čierny trh so súčiastkami, na ktorom sa priživovali organizované skupiny. Ľudia vtedy iné ako mechanické zabezpečovacie systémy nepoznali, a navyše autá nemali ani zložitú elektroniku tak, ako je to dnes. V autách bolo len niekoľko káblov, batéria, štartér a alternátor. To zlodejom vyhovovalo a naučili sa veľmi rýchlo a efektívne pracovať. S nástupom riadiacich jednotiek, ktoré už obsahovali komplikovanú elektroniku, sa situácia začala meniť a vznikol priestor aj na vývoj elektromechanických zabezpečení. Ja s otcom sme sa rozhodli takýto systém navrhnúť. Bolo to veľmi zložité a montáž takmer nemožná. Všetko nám síce fungovalo mimo auta, no inštalácia nám urobila množstvo vrások na čele.

Vy ste sa však nevzdali a pokračovali ste ďalej…

Asi 5 rokov sme sa trápili. Na dvere nám klopali exekútori, sám som sa dostal do zlej finančnej situácie, nemal som dostatok peňazí a bol som takmer bez živobytia. Navyše sme sa s otcom museli sami učiť za pochodu štýlom pokus-omyl. Nebolo to jednoduché. Trvalo nám 10 rokov, kým sme sa z najhoršieho dostali von. V tejto dobe sme už dokázali náš zabezpečovací systém inštalovať do takmer 90 percent vozidiel z celého sveta, od domácich európskych značiek, po americké, japonské či kórejské autá. Začalo sa o nás viac hovoriť najmä vďaka tomu, že náš systém bol a doteraz aj je neprekonateľný. Každá inštalácia vo vozidle je originál a vyžaduje si výskum a analýzu toho, ako auto rozoberieme, kam umiestnime kabeláž a aké prvky budeme aktívne chrániť.

Postupom času ale na trhu pribudli tisíce zahraničných áut. Nebola to prekážka?

Keď sme začínali, na trhu bolo zhruba 1500 modelov áut, dnes je ich aj viac ako 5000. To znamená, že pre každé jedno auto sme sa museli naučiť navrhovať vlastný unikátny systém vrátane montáže. To sa nám aj podarilo a vyvinuli sme mechanický kľúč, ktorý familiárne nazývame aj “čierna skrinka”. Má podobu kazety, ktorú pred naštartovaním auta zasuniete do špeciálneho priečinku. Po ukončení jazdy ju zas vytiahnete a vaše auto je automaticky chránené pred krádežou.

Foto: AD Team
VAM security, Vámoš,

Ako tento systém funguje? Nie je ho možné znefunkčniť?

Náš základný systém VAM R1 má podobu elektromechanického kľúča s unikátnou kombináciou kódov, ktoré nie je možné načítať, naskenovať či skopírovať. Inštalovaný systém má nulový odber a z batérie nespotrebuje ani jeden miliampér. Napriek tomu montáž vo vozidle vyžaduje množstvo praxe a skúseností. Náš tím tieto skúsenosti má a systém dokáže do bežného vozidla integrovať v priemere za 3 až 4 hodiny. Kombináciu kódov nepozná nikto, je naším tajomstvom. VAM systém je natoľko sofistikovaný, že dokážeme konkurovať firmám z celého sveta. Každá jednotka je naprogramovaná s jedinečným kódom. Šanca, že ho zlodej uhádne, je 1:200 000, čo je zhruba rovnaké, ako vyhrať prvé miesto v Športke. Ak by napríklad zlodej skúšal rôzne kombinácie alebo menil čierne skrinky a zisťoval, či niektorá z nich nefunguje, mohol by vyhodiť poistky alebo poškodiť riadiacu jednotku v aute. Skrátka, v ničom by si nepomohol a odišiel by s dlhým nosom.

Na trhu sú však aj iné firmy. Čo viete vy, čo iní nevedia?

V prvom rade treba byť ostražitý a nenaletieť sľubom mnohých firiem, ktoré majú len charakter marketingových trikov. Ak niekto sľúbi, že nonstop monitoruje vaše auto cez satelit či lietadlo, klame. Jedinou rušičkou dokážete obmedziť signál v rozpätí 5 až 200 metrov. Dokážu to policajti, pyrotechnici, tajná služba aj zlodeji. Nehovoriac o tom, že v garáži takisto nebudete mať signál, ktorý by dokázal auto pripojiť na sieť a pomôcť ho vystupovať. Každý z našich systémov je výlučne elektromechanický a chráni auto proti spojazdneniu. To znamená, že auto skrátka nie je možné ukradnúť.

Koľko zabezpečovacích systémov ste doposiaľ vyvinuli a koľko ich ponúkate dnes?

V súčasnosti pracujeme na vývoji už štvrtej generácie nášho systému. Predstaviť by sme ju chceli na budúci rok. Táto verzia bude obsahovať najrôznejšie monitorovacie systémy, ktoré ale nebudú slúžiť na zabezpečenie, ale na analytiku. Zákazníkovi povieme ako jazdí, akú má spotrebu, aký má jazdný štýl a podobne. Všetky tieto informácie mu prehľadne zobrazí mobilná aplikácia. Aktuálne ponúkame dva systémy – rokmi overený systém VAM R1 a jeho modernejšiu a elegantnejšiu verziu VAMPIRE LITE. Pri oboch ponúkame niekoľko úrovní ochrany, ktorá je namierená proti všetkým typom zlodejov.

O akých zlodejov ide? Na čo sa zameriavajú?

Prvá skupina zlodejov bude skúšať auto spojazdniť. Ak sa im to nepodarí, nechajú ho tak a odídu bez ohľadu, aké cennosti sa v ňom nachádzajú. Druhú skupina zlodejov sa môže snažiť auto odtiahnuť. Aj proti takémuto typu krádeže ponúkame ochranu. Akonáhle by sa pokúsil zlodej s autom pohnúť, začne hlasno trúbiť a svietiť, takže zobudí všetkých susedov či obyvateľov sídliska. Treťou kategóriou, proti ktorej vieme vozidlá takisto chrániť, sú zlodeji, ktorí sa snažia odmontovať koleso či získať prístup do motorovej časti. Aj v takomto prípade auto zareaguje rovnako a zlodeja vystraší a upozorní okolie.

Foto: AD Team
VAM security, Vámoš,

Nestačilo by bežnému človeku aj základné zabezpečenie auta priamo od výrobcu?

Bohužiaľ, aj najnižšie rady vozidiel postupne prechádzajú na bezkľúčový systém. Nie je to kvôli bezpečnosti, ale preto, lebo to zákazníci vyžadujú. BMW dokonca využíva Bluetooth a aplikáciu v telefóne. Čo lepšie pre zlodejov mohol výrobca urobiť? Bezkľúčové otváranie či štartovanie je síce veľmi praktické, ale cenou za pohodlnosť ľudí je bezpečnosť. Zlodejovi stačí technika za pár tisíc eur a dokáže otvoriť a naštartovať akékoľvek vozidlo do niekoľkých sekúnd. Nezáleží na tom, či je to Fabia alebo najnovší Mercedes, technológie sú u oboch rovnaké. Bezpečnosť nie je znásobená hodnotou auta.

Má zmysel zabezpečiť pred krádežou aj staršie autá?

Na to je veľmi jednoduchá odpoveď – áno. Ak aj auto stojí 4-tisíc eur, niektoré rodiny naň môžu šetriť dlhé mesiace či roky. A takéto auto môže byť za 5 minút preč. Staršie ročníky si zlodeji častokrát vytipujú pre náhradné diely, ktoré následne rozpredajú. Náš zabezpečovací systém sme už inštalovali aj do Bentley, Rolls-Royce, Ferrari, ale aj do starej ojazdenej Hondy za 600 eur.

Kde zabezpečenie vyvíjate, vyrábate a kde vás môžu zákazníci nájsť?

Sme jediná firma na svete so zabezpečovacími systémami do áut, ktorá má vlastný vývoj, vlastnú výrobu a vlastné montážne dielne. Tie sa nachádzajú po celom Slovensku. Máme najlepšie pokrytie v krajine a sme k našim zákazníkom najbližšie. Zabezpečenie do áut inštalujeme v Košiciach, Banskej Bystrici, Nitre a v Bratislave. Pracujeme 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Chcem tiež podotknúť, že za 20 rokov naše zabezpečenie ani raz nezlyhalo.

Nemali ste záujem svoje know-how predať do zahraničia?

Záujem o náš systém sme síce zaznamenali, no nikto nedokázal doceniť množstvo nášho úsilia, dlhoročného vývoja a investícií. Aj preto sme sa rozhodli ponechať si firmu vo svojich rukách a sústrediť sa na vlastný vývoj, výrobu a rozvoj predajnej a montážnej siete.

Viac informácií o zabezpečovacom systéme VAM System nájdete na stránke www.vam-system.sk

Foto: AD Team
VAM security, Vámoš, nepouzivat
chyba
Články podľa značiek