Už dnes analytici upozorňujú, že rozvoj elektromobility v Európe môže spomaliť nedostatočné tempo výstavby nabíjacích staníc. Bez nabíjateľnej infraštruktúry sú totiž elektromobily prakticky bezmocné. Nie každý má možnosť nabíjať elektrické auto v garáži či na parkovacom mieste rodinného domu. Ciele Bruselu sú pritom v tomto smere viac ako ambiciózne. Z nedávnej správy Európskej komisie uniklo, že do roku 2030 chce mať únia na cestách 30 miliónov elektromobilov.
Zo staršieho výskumu agentúry Transport & Environment vyplýva, že Európa bude potrebovať na to, aby nabíjala taký veľký počet batériových vozidiel, až tri milióny verejných nabíjačiek. Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov áut (ACEA) je ich v krajinách Európskej únie v súčasnosti len približne 144 000 a v celej Európe asi 185 000. To znamená, že ich počet by mal vzrásť minimálne 15-násobne. Ďalším veľkým problémom je ich geografické rozloženie.
ACEA uvádza, že až tri štvrtiny zo všetkých nabíjačiek pripadajú na štyri krajiny – Holandsko, Nemecko, Francúzsko a Veľkú Britániu. Pritom tieto krajiny zaberajú len 27 % plochy Európy. Na zvyšných 73 % teda zostáva len štvrtina existujúcich nabíjacích bodov pre elektromobily. A kto je lídrom v počte nabíjacích staníc? Jednoznačne Holandsko, ktoré má v prevádzke neuveriteľných 37 037 dobíjacích staníc, čo je 26 % podiel. Je to o to obdivuhodnejšie, že ide o malú krajinu. Nasledujú Nemecko (19 %), Francúzsko (17 %) a Veľká Británia (13 %).
Nóri, ktorí výrazne dotujú nástup elektromobilov, používajú približne 16 000 nabíjacích staníc. Nezaostávajú ani Dáni a Švédi. Smerom na východ a juh Európy však penetrácia nabíjacích bodov klesá. Na Slovensku ich máme podľa údajov ACEA 507. Z tohto pohľadu niet čo oslavovať, veď v susednom Rakúsku ich funguje 4 975. Ale až tak zle na tom nie sme. Česká republika má dvojnásobný počet obyvateľov, no nabíjacích staníc len o 51 viac. A to nehovoríme o 40-miliónovom Poľsku s približne 800 nabíjačkami, alebo o Rumunsku, ktoré je šesťkrát väčšie ako Holandsko, ale prevádzkuje iba 125 staníc.
No aj keď bývate v krajine s vysokým počtom nabíjačiek, nemusí byť nabíjanie elektromobilu bezproblémové. Dôvodom je rastúci počet elektromobilov, nejednotné platobné systémy alebo skutočnosť, že niektoré nabíjačky nie sú vybavené vami požadovaným nabíjacím konektorom. Toto sa vám s klasickým autom so spaľovacím motorom na čerpacej stanici stať nemôže. Elektromobily a nabíjačky sú pritom spojenými nádobami. Nedostatočná infraštruktúra brzdí predaj elektromobilov a málo elektromobilov zasa znižuje chuť investovať do nabíjacej infraštruktúry.
Nabíjacie stanice v krajinách Európy
Krajina | Počet staníc |
---|---|
Holandsko | 37 037 (26 %) |
Taliansko | 3 562 |
Belgicko | 3 038 |
Nemecko | 27 459 (19 %) |
Francúzsko | 24 850 (17 %) |
Veľká Británia | 19 076 (13 %) |
Nórsko | cca 16 000 |
Švajčiarsko | 6 748 |
Švédsko | 6 420 |
Španielsko | 5 209 |
Rakúsko | 4 975 |
Dánsko | 2 674 |
Portugalsko | 1 596 |
Írsko | 1 057 |
Fínsko | 927 |
Poľsko | 838 |
Maďarsko | 595 |
Chorvátsko | 569 |
Česká republika | 558 |
Slovinsko | 540 |
Slovensko | 507 |
Estónsko | 395 |
Litva | 296 |
Lotyšsko | 153 |
Rumunsko | 125 |
Bulharsko | 108 |
Grécko | 50 |