To, čo sa zdalo ešte pred nedávnom nemožné, sa pomaly stáva realitou. Štáty, ktoré sa Parížskou dohodou zviazali k znižovaniu emisií CO2, prijímajú postupne legislatívu, ktorá obmedzí predaj áut so spaľovacími motormi. A nie je ich málo. Jasno vo veci má podľa webu Charged Future už 27 krajín a tri štáty USA. Všetky oznámili plány súvisiace so zákazom áut tankujúcich benzín alebo naftu. Niektoré len pre vybrané segmenty, napríklad firemné vozidlá, vládne vozidlá alebo autobusy a niektoré pre všetky nové vozidlá, ktoré sa dostanú na trh.
Podľa Európskej komisie má doprava na svedomí až 30 % produkovaných emisií CO2, z toho na cestnú pripadá 72 %. Únia preto zvyšuje tlak na zavádzanie nízkoemisných technológií a tiež urýchľuje zavádzanie nových emisných noriem. Už minulý rok vstúpili pre výrobcov áut do platnosti flotilové limity, ktoré nesmú prekročiť 95 gramov CO2 na kilometer, a teraz je na rade ešte prísnejšia emisná norma Euro 7, ktorú by Brusel rád videl v praxi v roku 2025.
Podľa viacerých automobiliek je táto norma s technológiou spaľovacích motorov v podstate nesplniteľná, takže im neostane nič iné, ako vyrábať čisté elektromobily. A v tomto duchu sa nesie aj legislatíva v spomínaných krajinách. Lídrom v zákaze predaja áut tankujúcich benzín alebo naftu sú Nórsko a Južná Kórea, ktoré chcú s nimi skoncovať už v roku 2025! Ďalším kľúčovým rokom má byť rok 2030, keď sa zákaz rozšíri v ďalších deviatich krajinách vrátane Slovinska, Islandu, Holandska, Dánska, Írska, Izraela alebo Švédska.
V roku 2032 má nasledovať Škótsko a v roku 2035 Japonsko a Kalifornia. Ostatné krajiny sa pridajú v roku 2040. Je však veľmi pravdepodobné, že tieto termíny sa budú meniť, presnejšie presúvať k skorším dátumom. Napríklad Japonsko aktuálne zvažuje, že zákaz zavedie o päť rokov skôr. Vyvíjať novú generáciu spaľovacích motorov už teda nemá význam. Mnohí analytici, ale aj šéfovia automobiliek varujú, že taký rýchly prechod k elektrickému pohonu môže spôsobiť kolaps automobilového priemyslu a z dôvodu vyššej ceny elektromobilov urobiť z individuálnej dopravy opäť luxus.
Tieto krajiny plánujú zákaz predaja áut so spaľovacími motormi
Krajina | Rok zákazu | Segment |
---|---|---|
Nórsko | 2025 | nové autá |
Južná Kórea | 2025 | nové autá |
Belgicko | 2026 | nové firemné vozidlá |
Rakúsko | 2027 | taxi a zdieľané vozidlá |
Washington | 2027 | vládne vozidlá |
Slovinsko | 2030 | nové vozidlá |
Island | 2030 | nové vozidlá |
Holandsko | 2030 | nové vozidlá |
Dánsko | 2030 | nové vozidlá |
Írsko | 2030 | nové vozidlá |
Izrael | 2030 | nové vozidlá |
Švédsko | 2030 | nové vozidlá |
India | 2030 | nové vozidlá |
Nemecko | 2030 | nové vozidlá |
Škótsko | 2032 | nové vozidlá |
Japonsko | 2035 | nové vozidlá |
Kalifornia | 2035 | nové vozidlá |
Čína | 2040 | nové vozidlá |
Singapur | 2040 | nové vozidlá |
Srí Lanka | 2040 | nové vozidlá |
Taiwan | 2040 | nové vozidlá, autobusy (2030) |
Kanada | 2040 | nové vozidlá |
Francúzsko | 2040 | nové vozidlá |
Španielsko | 2040 | nové vozidlá |
Portugalsko | 2040 | nové vozidlá |
Egypt | 2040 | nové vozidlá |
New Jersey | 2040 | nové vozidlá |
District od Columbia | 2045 | vládne a firemné vozidlá |
Kostarika | 2050 | nové vozidlá |