
Za vývojom ruského autopilota s úrovňou SAE4, čo znamená plne autonómne ovládanie so zachovaním volantu a pedálov, stojí nadnárodná korporácia Yandex, ktorá prevádzkuje najrozšírenejší ruský webový prehliadač. Podľa hovorkyne spoločnosti už autonómne vozidlá, upravené zo starších modelov Toyoty a Hayundaia z rokov 2014 až 2017, najazdili na cestách približne jeden milión kilometrov. Technológiou autonómneho riadenia bolo vybavených už päťdesiat áut z celkovo deväťdesiatich, ktoré má Yandex zatiaľ k dispozícii. Samotná konverzia trvá len niekoľko dní, takže do konca roka 2021 plánuje mať spoločnosť až tisíc upravených áut.
Takto sa Yandex pochválil novou technológiu na autosalóne v Moskve
Autonómne vozidlá jazdia v Tatarstane, Moskve, ale aj v Tel Avive. Zatiaľ prevažne v uzavretých areáloch, ktoré simulujú bežnú dopravnú infraštruktúru. Tridsaťpäť áut má však už povolenie na testy v uliciach miest. Do premávky tak vyrazili automatické taxíky v ruskom „Silicon Valley“, teda vo štvrti Sokolovo. A v Tatarstane bola dokonca už v roku 2018 spustená taxislužba – vôbec prvá na európskom kontinente. A to cez mobilnú aplikáciu Yandex Taxi. V malej oblasti je nasadených sedem vozidiel. Podmienkou je stála prítomnosť operátora, ktorý môže v kritickej situácii zasiahnuť do riadenia.

V Moskve jazdia skúšobné autonómne taxíky Yandexu od leta 2019 a neskôr majú namierené aj do Petrohradu a Nižného Novgorodu. Izraelčania môžu túto službu využiť v Tel Avive. Všetky autonómne taxíky sú označené červeno-bielym lakovaním, aby ich bolo ľahké identifikovať. Yandex priznáva, že bez prítomnosti vodiča by zatiaľ ich prevádzka nebola možná. Autopilot je totiž kvôli bezpečnosti nastavený veľmi „opatrne“. Ak dôjde k neštandardnej situácii alebo je táto situácia programom zakázaná, radšej odovzdá riadenie človeku alebo zastaví. O tom, či počas testov už došlo k nejakej nehode, podobne ako pri autonómnych vozidlách Uberu, Rusi neinformujú.