Agentúra JATO Dynamic nemá dobré správy. Napriek podpore predaja nízkoemisných áut a napriek systému superkreditov, ktoré dávajú automobilkám možnosť zlepšiť si priemer svojich „emisných košov“, sa až na jednu výnimku ani jednému výrobcovi áut požadovanú normu splniť nepodarilo. Aspoň v prvých desiatich mesiacoch vlaňajšieho roka. Čas pokút za tieto prešľapy sa však neúprosne blíži. Za každý nadlimitný gram každého vyrobeného auta budú musieť automobilky zaplatiť Bruselu 95 eur. Pôjde to do miliárd.
Únia tým trestá sektor, ktorý vytvára obrovskú zamestnanosť a do rozpočtu prispieva miliardami eur ročne, deformuje európsky trh, kde vzťah dopytu a ponuky už nehrá takmer žiadnu rolu, pretože najpodstatnejšie je prinútiť vás ku kúpe elektromobilu, a tiež trestá vlastných spotrebiteľov, ktorí budú niesť finančné sankcie v konečnom dôsledku na vlastných pleciach. Ako to teda dopadlo? Najnižšie emisie zo všetkých vykázal francúzsky koncern PSA. No aj ten prekročil bez započítania superkreditov limit 95 gramov CO2 na kilometer o 2,9 gramu.
Najlepšie PSA, najhorší Jaguar
Nasleduje Toyota so 100,6 gramami pred alianciou Renault-Nissan-Mitsubishi (105,5) a pred Suzuki, ktorej nové predané autá vypúšťali vlani do ovzdušia priemerne 108,9 gramu. Všetky tieto automobilky sa pritom zameriavajú zväčša na menšie vozidlá s maloobjemovými motormi, nasadzujú mild-hybridnú, hybridnú aj plug-in hybridnú technológiu. A aj tak nenaplnili bruselské predstavy. Nepodarilo sa to ani FCA (Fiat-Chrysler), nehovoriac o koncerne VW, ktorý je až ôsmy. A prémiové značky BMW, Mercedes-Benz či Jaguar Land Rover nemohli o splnení limitov ani len snívať.
Pritom mnoho výrobcov odstránilo vlani z ponuky výkonnejšie verzie modelov, dieselové verzie či verzie s pohonom oboch náprav. Na strane zákazníkov to znamenalo zúženú ponuku alebo dlhšie dodacie lehoty, keďže kvôli emisnému priemeru nemohli výrobcovia dodať „smädnejšie“ autá zákazníkom v minulom roku. A spotrebitelia tiež platili za autá vybavené zložitejšími emisnými technológiami viac ako kedykoľvek predtým. November a december, ktoré v štatistikách JATO ešte nefiguruovali, na celkových emisných výsledkoch za vlaňajšok už asi veľa nezmenia.
Diesle sú vraj najhoršie
Pravidlá výpočtu emisných košov sa v tomto roku ešte sprísnia, takže môžme očakávať len a len zdražovanie a čoraz väčší tlak na kúpu drahých elektromobilov a plug-in hybridov. Ich predaj síce medziročne vzrástol o 113 % zo 411 700 na 875 000 kusov, no stále tvoria len 9,3 % z celkových registrácií. Prínos plug-in hybridov, ktoré takmer nik nenabíja, k znižovaniu emisií je minimálne diskutabilný, čo si už všimla aj Európska komisia. Deklarované emisie prekračujú na cestách aj o 400 %. Naopak, zo štatistík JATO vyplýva, že najväčšími producentmi CO2 sú tie najefektívnejšie motory – teda diesle. Čo je naozaj absurdné.
Podľa dát mali diesle produkovať priemerne 122,2, benzínové autá 121,2, hybridy (kde sa počítajú aj mild-hybridy) 104,1, sporné plug-in hybridy 40,1 (!) gramu a elektromobily, samozrejme, 0 gramov CO2 na kilometer. Diesle, ktoré vedia z paliva „vyžmýkať“ najviac energie, doplatili na to, že ostali už len pod kapotami väčších áut, najmä strednej a vyššej strednej triedy, vrátane ťažších SUV. Ak by boli nahradené benzínovými motormi, čo navodzuje podľa štatistík dojem zníženia emisií CO2, stal by sa presný opak. Emisie by výrazne vzrástli.
Emisie podľa koncernov (I. až X. 2020)
Výrobca | CO2/km (g) | ||||
---|---|---|---|---|---|
1. PSA (Peugeot, Citroën, Opel, DS) | 97,9 g | ||||
2. Toyota | 100,6 | ||||
3. Renault-Nissan-Mitsubishi | 105,5 | ||||
4. Hyundai-Kia | 106,7 | ||||
5. Suzuki | 108,9 | ||||
6. FCA (Fiat-Chrysler) | 109,0 | ||||
7. Geely Group | 110,5 | ||||
8. Volkswagen (VW, Škoda, Audi, Seat…) | 114,5 | ||||
9. BMW (+ Mini) | 115,7 | ||||
10. Daimler (Mercedes-Benz) | 122,6 | ||||
11. Jaguar Land Rover | 160 |
Emisie áut podľa typu pohonu (I. – X. 2020)
Pohon | CO2/km | Podiel na trhu |
---|---|---|
Nafta | 122,2 g | 28 % |
Benzín | 121,2 g | 51 % |
Hybrid | 104,1 | 10 % |
Plug-in hybrid | 40,1 | 4,3 |
Elektromobily | 0,0 g | 5,0 % |