‘Trapas‘: Emisné limity v Európe nesplnil zatiaľ nik. Pokuty sú za rohom

Zdá sa, že emisné limity Európskej únie, ktoré požaduje od automobiliek, sú nad ich sily. Podľa údajov JATO Dynamics, ich totiž za prvých 10 mesiacov vlaňajšieho roka nesplnila ani jedna jediná. Obrie pokuty, ktoré zaplatia za nadlimitné gramy CO2 „de facto“ zákazníci, sa pomaly stávajú realitou.

12.01.2021 05:00
debata (71)
Podliezť požadovaný limit 95 gramov CO2 na...
Opel - emisie Podliezť požadovaný limit 95 gramov CO2 na kilometer sa vlani podarilo jedine koncernu PSA, ale len po započítaní superkreditov za autá s emisiami nižšími ako 50 g/km. Inak limit skupina prekročila. Ostatní výrobcovia požiadavku nesplnili ani so superkreditmi.

Agentúra JATO Dynamic nemá dobré správy. Napriek podpore predaja nízkoemisných áut a napriek systému superkreditov, ktoré dávajú automobilkám možnosť zlepšiť si priemer svojich „emisných košov“, sa až na jednu výnimku ani jednému výrobcovi áut požadovanú normu splniť nepodarilo. Aspoň v prvých desiatich mesiacoch vlaňajšieho roka. Čas pokút za tieto prešľapy sa však neúprosne blíži. Za každý nadlimitný gram každého vyrobeného auta budú musieť automobilky zaplatiť Bruselu 95 eur. Pôjde to do miliárd.

Únia tým trestá sektor, ktorý vytvára obrovskú zamestnanosť a do rozpočtu prispieva miliardami eur ročne, deformuje európsky trh, kde vzťah dopytu a ponuky už nehrá takmer žiadnu rolu, pretože najpodstatnejšie je prinútiť vás ku kúpe elektromobilu, a tiež trestá vlastných spotrebiteľov, ktorí budú niesť finančné sankcie v konečnom dôsledku na vlastných pleciach. Ako to teda dopadlo? Najnižšie emisie zo všetkých vykázal francúzsky koncern PSA. No aj ten prekročil bez započítania superkreditov limit 95 gramov CO2 na kilometer o 2,9 gramu.

Najlepšie PSA, najhorší Jaguar

Nasleduje Toyota so 100,6 gramami pred alianciou Renault-Nissan-Mitsubishi (105,5) a pred Suzuki, ktorej nové predané autá vypúšťali vlani do ovzdušia priemerne 108,9 gramu. Všetky tieto automobilky sa pritom zameriavajú zväčša na menšie vozidlá s maloobjemovými motormi, nasadzujú mild-hybridnú, hybridnú aj plug-in hybridnú technológiu. A aj tak nenaplnili bruselské predstavy. Nepodarilo sa to ani FCA (Fiat-Chrysler), nehovoriac o koncerne VW, ktorý je až ôsmy. A prémiové značky BMW, Mercedes-Benz či Jaguar Land Rover nemohli o splnení limitov ani len snívať.

Najviac emisií CO2 vraj vyprodukovali na... Foto: Bentley
Bentley Bentayga Diesel - 2016 Najviac emisií CO2 vraj vyprodukovali na kilometer naftové autá.

Pritom mnoho výrobcov odstránilo vlani z ponuky výkonnejšie verzie modelov, dieselové verzie či verzie s pohonom oboch náprav. Na strane zákazníkov to znamenalo zúženú ponuku alebo dlhšie dodacie lehoty, keďže kvôli emisnému priemeru nemohli výrobcovia dodať „smädnejšie“ autá zákazníkom v minulom roku. A spotrebitelia tiež platili za autá vybavené zložitejšími emisnými technológiami viac ako kedykoľvek predtým. November a december, ktoré v štatistikách JATO ešte nefiguruovali, na celkových emisných výsledkoch za vlaňajšok už asi veľa nezmenia.

Diesle sú vraj najhoršie

Pravidlá výpočtu emisných košov sa v tomto roku ešte sprísnia, takže môžme očakávať len a len zdražovanie a čoraz väčší tlak na kúpu drahých elektromobilov a plug-in hybridov. Ich predaj síce medziročne vzrástol o 113 % zo 411 700 na 875 000 kusov, no stále tvoria len 9,3 % z celkových registrácií. Prínos plug-in hybridov, ktoré takmer nik nenabíja, k znižovaniu emisií je minimálne diskutabilný, čo si už všimla aj Európska komisia. Deklarované emisie prekračujú na cestách aj o 400 %. Naopak, zo štatistík JATO vyplýva, že najväčšími producentmi CO2 sú tie najefektívnejšie motory – teda diesle. Čo je naozaj absurdné.

Podľa dát mali diesle produkovať priemerne 122,2, benzínové autá 121,2, hybridy (kde sa počítajú aj mild-hybridy) 104,1, sporné plug-in hybridy 40,1 (!) gramu a elektromobily, samozrejme, 0 gramov CO2 na kilometer. Diesle, ktoré vedia z paliva „vyžmýkať“ najviac energie, doplatili na to, že ostali už len pod kapotami väčších áut, najmä strednej a vyššej strednej triedy, vrátane ťažších SUV. Ak by boli nahradené benzínovými motormi, čo navodzuje podľa štatistík dojem zníženia emisií CO2, stal by sa presný opak. Emisie by výrazne vzrástli.

Emisie podľa koncernov (I. až X. 2020)

Výrobca CO2/km (g)
1. PSA (Peugeot, Citroën, Opel, DS) 97,9 g
2. Toyota 100,6
3. Renault-Nissan-Mitsubishi 105,5
4. Hyundai-Kia 106,7
5. Suzuki 108,9
6. FCA (Fiat-Chrysler) 109,0
7. Geely Group 110,5
8. Volkswagen (VW, Škoda, Audi, Seat…) 114,5
9. BMW (+ Mini) 115,7
10. Daimler (Mercedes-Benz) 122,6
11. Jaguar Land Rover 160

Emisie áut podľa typu pohonu (I. – X. 2020)

Pohon CO2/km Podiel na trhu
Nafta 122,2 g 28 %
Benzín 121,2 g 51 %
Hybrid 104,1 10 %
Plug-in hybrid 40,1 4,3
Elektromobily 0,0 g 5,0 %

© Autorské práva vyhradené

71 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #emisie #emisie áut #emisie CO2
Články podľa značiek