Koľko sa vlani vybralo na mýte a koľko z toho dostane štát?

, 25.01.2021 12:00

Od roku 2010 sa na mýte vybralo 2.02 miliardy eur. Približne polovicu z tej sumy si Skytoll ponechal za jeho prevádzkovanie.

V minulom roku po našich cestách jazdilo...
V minulom roku po našich cestách jazdilo najviac poľských kamiónov. Autor: NDS

Mýto a vyhlásenie tendra na jeho nového prevádzkovateľa považujú mnohí analytici za jednu z najdôležitejších udalostí minulého roku v oblasti dopravy. Zmluva s touto súkromnou spoločnosťou bude totiž platiť už len do konca roka 2022. Po nej má systém výberu mýta prebrať štát. Skončiť by tak vraj mali aj vysoké náklady.

Dve miliardy od roku 2010

A tie sú mnohým tŕňom v oku. "Za desať rokov prevádzky mýtneho systému dopravcovia do neho zaplatili dve miliardy eur, z toho prevádzka systému stála zhruba miliardu,“ informovalo denník Pravda ministerstvo dopravy. Efektivita súčasného mýtneho systému predstavuje 50 percent, 50 percent inkasuje za jeho správu súkromná spoločnosť.

Podľa minuloročných výsledkov si tá pripísala na svoj účet ďalších vyše sto miliónov eur. Za rok 2020 sa totiž podľa práve zverejnených dát od spoločnosti Skytoll vybralo mýto vo výške 210,94 milióna eur, čo predstavuje oproti predchádzajúcemu roku pokles o 4,6 percenta.

Od začiatku elektronického výberu mýta v roku 2010 na mýte vybrali viac ako 2,02 miliardy eur.

Najviac zaplatili poľské kamióny

Na vymedzených úsekoch ciest I. triedy sa za celý minulý rok vybralo mýto vo výške 68,98 milióna eur. Z celoročného výberu mýta zaplatili prevádzkovatelia vozidiel registrovaných v zahraničí 46,3 percenta.

Spomedzi zahraničných užívateľov vymedzených úsekov ciest zaplatili v roku 2020 jednoznačne najviac Poliaci – presnejšie vozidlá registrované v Poľsku (18,8 percenta), nasledovali vozidlá z Českej republiky (7,4 percenta) a Maďarska (5,3 percenta).

V  elektronickom mýtnom systéme bolo k 31....
V elektronickom mýtnom systéme bolo k 31. decembru 2020 zaregistrovaných 276 600 palubných jednotiek. Autor: NDS

Pokiaľ ide o veľkosť, tak sa na celoročnom výbere sa najviac, podieľali prevádzkovatelia nákladných vozidiel v hmotnostnej kategórii nad 12 ton s dvomi nápravami, ktorí zaplatili 172,25 milióna eur (81,7 percenta z celkového výberu). Z hľadiska emisných tried mali najvyšší, 87 percentný podiel na úhrade mýta vozidlá s triedami EURO V, VI a EEV, od ktorých sa vybralo 183,5 milióna eur.

Na vozidlá zo zahraničia pripadlo z tohto počtu 74,3 percenta. V minulom roku využívalo vymedzené úseky ciest priemerne 36 543 vozidiel nad 3,5 tony za deň. Za celý rok 2020 využilo elektronický mýtny systém 368 988 vozidiel s registrovanou palubnou jednotkou.

Ako ďalej s mýtom?

Najdôležitejšie teraz je, aby NDS začala nový systém, čo najskôr obstarávať. Existujúca zmluva na jeho prevádzku totiž platí – ako bolo spomenuté, len do konca roka 2022. Nové mýto sa pravdepodobne dostane do skúšobnej prevádzky najskôr na jeseň 2023. Do tej plnej však až rok na to.

Kto teda bude vyberať mýto v medziobdobí? A bude sa vôbec vyberať? V súčasnej zmluve so spoločnosťou Skytoll je možnosť využiť opciu na päť rokov. Druhou možnosťou je nemať dočasne žiadny mýtny systém a tou treťou využitie e-známok.

S opciou a predĺžením spolupráce so Skytollom diaľničiari nepočítajú. Zmluva v aktuálnej podobe považujú za jednoznačne nevýhodnú. Ak by túto možnosť chcel štát využiť, podmienky by sa museli zásadne upraviť a SkyToll by musel výrazne zľavniť zo svojich nákadov na prevádzku systému. S takýmto riešením súhlasia vo svojej analýze elektronického výberu mýta zo septembra 2020 aj analytici Útvaru hodnota za peniaze.

Zmluvu by bolo podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dorpavy v Žiline Ľubomíra Palčáka možné predĺžiť len „za predpokladu výhodnejších zmluvných podmienok z pohľadu zvýšenia nákladovej výnosnosti mýtneho systému na akceptovanej úrovni 20 až 25 percent“.

Existovať by však mohol aj hybridný model. V ňom by časť úloh a činností mal na starosti štát a zvyšok naďalej súkromník. Teoreticky je možné, ale málo pravdepodobné, že už v prechodnom období by dokázal aj aktuálny systém prevádzkovať jeho budúci správca, je to však málo pravdepodobné.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#výber mýta #SkyToll #NDS #Národná diaľničná spoločnosť #mýtny tender #mýtny systém
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek