Číňania predstavili úžasný vlak. Už o 6 rokov má jazdiť 800 km/h!

Vlak, ktorý bude premávať rýchlosťou dopravného prúdového lietadla sa stáva skutočnosťou. A vlastne lietať aj bude.

22.01.2021 18:00
debata (47)
Prototyp nového vlaku s plánovanou prevádzkovou... Foto: Xinhua
Maglev - 2021 Prototyp nového vlaku s plánovanou prevádzkovou rýchlosťou 620 km/h predstavili vedci univerzity v Jiaotongu na trati dlhej 165 metrov, vybudovanej v Čcheng-tu.

V Čcheng-tu predstavila Čína prototyp superrýchleho vlaku, ktorý je výsledkom spolupráce čínskych spoločností a Šanghajskej dopravnej univerzity. Ide o skutočnú revolúciu. Autori projektu totiž tvrdia, že novinka má bežne premávať rýchlosťou 620 km/h, ale jej potenciál je až 800 km/h. To je už rýchlosť, ktorá je štandardom pre prúdové dopravné lietadlá. Aj pri nižšej z rýchlostí by dokázal spojiť Šanghaj s Pekingom, mestá vzdialené 1 300 km, za tri hodiny.

Tajomstvom je, samozrejme, technológia Maglev, teda magnetická trať, nad ktorou má nový vlak levitovať. Na rozdiel od dnes prevádzkovaného Maglevu na trati Shanghai Transrapid, ktorý dosahuje rýchlosť 431 km/h, počíta novinka so supravodivosťou. Práve tá má zvýšiť rýchlosť a znížiť náklady na prevádzku. A keďže tekuté hélium je príliš drahé, plánujú inžinieri použiť namiesto neho až 50-krát lacnejší tekutý dusík s teplotou mínus 250 stupňov Celzia, ktorý prúdi v „koľajach“ trate.

Vďaka magnetickej poduške by ste nemali v... Foto: Xinhua
Maglev - 2021 Vďaka magnetickej poduške by ste nemali v luxusnom interiéri cítiť žiadne otrasy.

Ďalšie úspory sa dosiahnu extrémne silným permanentným magnetom, ktorý vlak udržuje na magnetickom vankúši aj bez externého zdroja energie. Zatiaľ sa supervlak predstavil len na 165 metrov dlhej skúšobnej trati. Číňania tvrdia, že funkčný vlak by mohol byť hotový za šesť rokov. Jeho prevádzka si však vyžiada vybudovanie nových tratí. Dobrou správou je, že by nemali byť výrazne drahšie ako súčasné trate pre klasické rýchlovlaky.

Náklady na jeden kilometer sa odhadujú na 250 miliónov juanov, čo je len o 50 miliónov viac. Čínski inžinieri ale predpokladajú, že ak sa bude sieť supravodivých Maglevov rozrastať, náklady klesnú. Očakávajú sa tiež nižšie náklady na stavbu mostov, pretože súprava bude až o 50 % ľahšia v porovnaní so súčasnými rýchlovlakmi. Asi neprekvapí, že v jej konštrukcii sa vo veľkom uplatnili uhlíkové vlákna. Vyriešená bude musieť byť aj otázka aerodynamického hluku.

© Autorské práva vyhradené

47 debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #Čína #Maglev
Články podľa značiek